• MedlemFV

Tänker verkligen kvinnor mesta del på våldtäkt när de kvällspromenerar, eller bara ser månen, och en mörk skog/gränd?

Denna fråga dök upp. När jag och mina vänner tog en promenerad. Varav en av min kvinnliga bekant drar en skämt. Och säger i stil med ''Denna plats skulle ju absolut inte våldtäktsmän gilla''.

Miljön bestånd av gatlampor som inte lyste och det var nästintill kolsvart runt omkring. Och helt öde på platsen.

Såklart skulle vi män också bli lite rädda. Men kanske tänka lite mer på att man skulle stötta upp gäng som var påverkade och ville slåss. Eller bara någon/några personer som är på rån jakt. Mer skämande än så är det inte. Och därför är också svaret till varför män är mer ''modigare'' när det är mörkt och man vill gärna ta kvällspromenad.

När min kvinnliga vän drog upp den skämten, så sa jag ingenting. Men det kryllandes en massa saker i min skalle. Det är inte första gången som en kvinna har sagt något sådant. De måste väl ändå tänka på sådant jämt och vara skraj då och då. .

Sorligt, mycket sorgligt!
    Hur blir det när de tar in en riktig man som visade sig vara en väl vårdad och trevlig på gatan. Men vad händer när han bjuder in kvinnan i sin lägenhet eller tvärtom. Hur skall kvinnan vara till hundra procent säker på att han inte kommer våldta henne?

Kvinnan måste väl ändå tänka lite grann - ''Tänk om han kommer våld föra sig på mig?''.

Kanske inte alla kvinnor tänker så. Men vissa? Sak samma. Det är väl ändå rätt tragiskt att kvinnan skall gå och vara rädd?

Hur skall man stoppa våldtäkten? Har den frågan någonsin dykt upp.

Varför dyker våldtäktsmän upp?
    Mår de bra? Hur kan man förhindra våldtäktsmannen att begå brottet? Högre sexual straff, skulle det skrämma?

Skulle man på någon sätt hjälpa våldtäktsmannen att må bra? För jag antar att de som våldtar, innerst inne mår dåligt.

Då är nästa fråga - Hur skall man veta vilka män som mår psykiskt dåliga kommer att våldta? De som är olycklig kära?

Jag tyckte att när hon drog det där skämtet. Började jag förstå hur de flesta kvinnor måste gå runt och undvika vissa platser, för att de inte skall bli offer. Totalt tragiskt. De är mer som om att man får skylla sig själv för hur man går kläd, vilken väg man tagit eller hur sent man kommer hem. . .

Skall det vara så?

Innan inlägget blir alltför långt, vill jag avsluta här. Men ni förstår säkert min poäng. Min fråga.

• Svar på tråden Tänker verkligen kvinnor mesta del på våldtäkt när de kvällspromenerar, eller bara ser månen, och en mörk skog/gränd?
  • Akua

jag tror inte att våldtäkt handlar om olycklig kärlek. Jag tror snarare stt det handlar om makt!!

Och ja, kag tänker ofta på risken att bli våldtagen när jag går ute och det är mörkt. Inte när jag går till Ica som ligger 2 min bort men om jag går hem ifrån bussen eller t-banan.

• GrönaDruvan

Tänker nästan alltid på våldtäktsmän och mördare när jag går själv när det är mörkt. Just därför undviker jag att vara ute själv så mycket det går när det är mörkt.

• bonfireheart

När det är mörkt ute undviket jag flertalet platser då jag är rädd att någon ska våldföra sig på mig. Jag kan ta grymt stora omvägar och sätter alltid ett högre tempo i mörkret, har alltid telefonen i handen & dylikt.

Jag vet inte hur man stoppar en våldtäkt rent ur offrets vinkel. Sparka & slåss är väll vad som hade kommit till huvudet och att skrika, dock säger ju många av de som blivit våldtagna att man "fryser till".

• Sisisisi

Jo, jag tänker alltid på det på mina kvällspromenader. Särskilt på ett ställe där det har skett en väldigt känd (i min stad iaf) gruppvåldtäkt på en mörk och skum plats, en plats som man tänker sig som en typisk våldtäktsplats. Den ligger mellan mig och mitt jobb så jag är "tvungen"att gå där i mörkret på väg hem, känns obehagligt.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • MedlemFV

Precis som ovan skrev. Man tar en omväg. Man tänker hela tiden på våldtäkt. Man måste ha föremål i handen för att minska ångesten. Liksom mobiltelefon och göra sig redo för att skrika. Vara redo med att springa. Eller slåss.

Man hökar tempon av rädslan. Även om sommarkvällar ser så oerhörd mysigt och perfekt tid för att ta en promenad så skippar man det. På grund av att inte riskera bli våldtagna. Man kan såklart gå med sina vänner.

Men ibland kan det faktiskt vara skönt att promenera själv. Men skall man promenera och vara rädd samtidigt är det ju givetvis inte trevligt.

Det skall finnas någonting som man för in den i slidan. Jag vet inte vad den heter. Men någon form av björnfälla. När penisen förs in, eller tja. Försöker föras in i slidan så fälls den i i själva penisen. Penisen tar inte skada, men det gör så ont att gärningsmannen inte kommer orka göra någonting annat än att ligga ner som en rund boll på marken.

Och kvinnan kan springa därifrån utan någon skada.

Gärngsmannen kommer i chock och kan senare resa sig upp, men måste till sjukhuset för att ta bort fällan. Om han nu inte vill bli av med penisen, det vill säga.

Mest troligt att mannen kan fällas för försökt till våldtäkt, om det nu skulle finnas sådan bevisning.

Med sådant här fälla, kommer det garanterat skrämma våldtäktsmannen att begå våldtäkt. Förhopningsvis.

Vi har ju ett annat alternativ vilket är att höja straffet.

Ytterligare alternativ är att försöka hjälpa våldtäktsmannen innan han bestämmer sig för att våldta. Hur det skall gå till, kan man kanske ta reda på.

Hur förhindrar man våldtäktsmannen själv att begå brottet? Borde det diskuteras om hur illa de mår?

De vill ha makt. Det tror jag också. Men de mår dåligt, det är nog ingen frågan om saken.

Hur förhindra eländet? Eller är man tvungen att acceptera att världen kommer vara så här? För alltid, dessutom? Eller skulle man åtminstonen kunna minska allt detta på något sätt?

• MedlemFV
    PinkSugar skrev 2014-11-15 22:21:58 följande:

Tänker aldrig på det. Tycker tvärtom att det är rätt mysigt

Tycker du att själva våldtäkten är rätt mysigt?
  • PinkSugar
    MedlemFV skrev 2014-11-15 22:27:59 följande:
    Tycker du att själva våldtäkten är rätt mysigt?
    Nej, att vara ute och gå ensam i mörkret.

Däremot så brukade jag och mitt gamla ligg leka våldtäkt. Det var nice
  • MedlemFV
    PinkSugar skrev 2014-11-15 22:37:59 följande:
    Nej, att vara ute och gå ensam i mörkret.

Däremot så brukade jag och mitt gamla ligg leka våldtäkt. Det var nice
    Våldtäktsfantasiera kan vem som helst ha.

Men du som är lite våghalsig av dig. Har nog inte så mycket att dela med dig av dina tankar angående våldtäkt i mörkret. Däremot kanske du har tips om hur man kan förhindra våldtäktsmännen att begå brottet. Tror du att en sådan möjlighet skulle finnas? I så fall hur?

Vad skulle kvinnorna göra för att skydda sig, samtidigt som de känner för att ta en kvälls promonad?

• PinkSugar
    MedlemFV skrev 2014-11-15 22:46:08 följande:
    Våldtäktsfantasiera kan vem som helst ha.

Men du som är lite våghalsig av dig. Har nog inte så mycket att dela med dig av dina tankar angående våldtäkt i mörkret. Däremot kanske du har tips om hur man kan förhindra våldtäktsmännen att begå brottet. Tror du att en sådan möjlighet skulle finnas? I så fall hur?

Vad skulle kvinnorna göra för att skydda sig, samtidigt som de känner för att ta en kvälls promonad?
    Det är inte de få våldtäktsmännen som hindrar kvinnorna från att gå ut, det är kvinnorna egna paranoia som hindrar kvinnor från att gå ut. 
  • MedlemFV
    PinkSugar skrev 2014-11-15 22:50:04 följande:
    Det är inte de få våldtäktsmännen som hindrar kvinnorna från att gå ut, det är kvinnorna egna paranoia som hindrar kvinnor från att gå ut. 
    Men tror du inte att paranoia kommer från någonstans?

Om det inte vore våldtäktsmännen så hade man inte någon anledning att bli rädd för att bli våldtagen, inte sant?
  • hhhhaa

Ja, jag tänker på det hela tiden när jag är ute och det är mörkt. Tar omvägar för att gå på mer upplysta ställen där det rör sig mer folk. Går helst inte ut själv överhuvudtaget på kvällarna då jag bor ganska nära ett ställe där det skett ganska mycket våldtäkter. 

• PinkSugar
    MedlemFV skrev 2014-11-15 22:53:05 följande:

Men tror du inte att paranoia kommer från någonstans?

Om det inte vore våldtäktsmännen så hade man inte någon anledning att bli rädd för att bli våldtagen, inte sant?

Ytterst liten del av alla våldtäkter i mörka parker. De flesta sker snarare hemma av en bekant till kvinnan. Der är snarare där kvinnorna borde lägga sin energi
  • MedlemFV
    PinkSugar skrev 2014-11-15 23:40:13 följande:
    Ytterst liten del av alla våldtäkter i mörka parker. De flesta sker snarare hemma av en bekant till kvinnan. Der är snarare där kvinnorna borde lägga sin energi
    Egentligen är hela min inlägg poängen med ''våldtäkts''- ämnet. Sak samma vad för område det är.

Jag talar om våldtäkt. Även när det gäller att kvinnan är ensam med sina trekillvänner och ser på film, eller liknade. Tänker kvinnan på att hon kanske kommer bli gruppvåldtagen då?

• Gert

Det beror nog på var man går.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • MedlemFV
    Gert skrev 2014-11-16 13:55:23 följande:

Det beror nog på var man går.

Men så skall det ju inte heller behöva va. Eller? . .

Hela poängen med tråden är om kvinnor tänker väldans mycket på våldtäkt, som jag har hört flera gånger av mina kvinnliga bekanta att de dragit skämt och allt tyder på att de är mer eller mindre skraja av att bli våldtagna.

• Gert
    MedlemFV skrev 2014-11-16 14:00:42 följande:
    Men så skall det ju inte heller behöva va. Eller? . .

Hela poängen med tråden är om kvinnor tänker väldans mycket på våldtäkt, som jag har hört flera gånger av mina kvinnliga bekanta att de dragit skämt och allt tyder på att de är mer eller mindre skraja av att bli våldtagna.
    Tja... ibland tänker jag på om jag kommer bli misshandlad när jag möter ett högljutt förortsgäng en mörk kväll. Nej, så ska det naturligtvis inte vara. Sverige är sjukt.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • MedlemFV
    Gert skrev 2014-11-16 14:14:58 följande:
    Tja... ibland tänker jag på om jag kommer bli misshandlad när jag möter ett högljutt förortsgäng en mörk kväll. Nej, så ska det naturligtvis inte vara. Sverige är sjukt.
    Det är nog inte bara Sverige det rör sig om. Utan hela världen. .

Det är vad jag tror i alla fall.
  • LillyAdelia

Man ser ju till att inte vara på ställen där det är mörkt eller undanskymt. Går inte det är det bara att stanna hemma eller ha något effektivt sätt att försvara sig på. Jag bor nära ett område med flest överfall ch våldtäkter i min stad, går inte ut i onödan när det är mörkt. Litar inte ens på att jag kan promenera med hunden.

Planerar att köpa björnfällor och överallssprej nu när fetbladiga allt mörkare ute.

Svar på tråden Tänker verkligen kvinnor mesta del på våldtäkt när de kvällspromenerar, eller bara ser månen, och en mörk skog/gränd?