• Pink0610

Hur har ni råd med Thailands resa?

Jag satt och spånade lite på thailandsresor och fyllde i för 2 vuxna och 2 barn på 4 och 8 år.  För en resa i Februari Men slutnotan skulle bli mellan 50-60 tusen kr.

Så min fråga är hur fasen har så många barnfamiljer råd att resa till Thailand? Det är en stor gåta för mig. :D

Tacksam för tips på kanske nåågra tusen kr billigare för en resa till Thailand.

• Svar på tråden Hur har ni råd med Thailands resa?
  • Ful Anka

Ja, alltså det handlar väl ändå om vad man har för inkomst -utgifter och kostnader. Svårare än så är det väl ändå inte eller?
    Sen är det långt ifrån många barnfamiljer som har råd att åka utomlands på semester. 

This is my life and I don't care
  • Nyfiken gul

*jämför priser mellan olika charterbolag

*se över hur ni vill bo - stora prisskillnader beroende på antalet stjärnor på Hotellet och om man har all-inclusive eller halvpension eller endast frukost.  Samt stora skillnader på om man bor i självhushåll/bungalows eller liknande. 

*Kolla platsen - en del resmål är avesvärt dyrare än andra. Billigare att bo lite utanför typiska semesterorter. 

*Boka resan långt i förväg - jag vet många som bokar nästan 1 år i förväg och får mycket billigare priser

*undvik högsäsong som alla skollov och långhelger som påsk,jul osv.  Alltid dyrare då. 

*Spara pengar - ska man till ett ställe där resan kostar en del måste man vara ute i god tid och börja spara så man i alla fall har halva reskostnaden sparad innan man bokar resan. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • michimichi

Skippa charter, ordna resan själv. Boka flyg seperat och kolla in hotellerbjudanden på t.ex. Agoda. 

• Pink0610

Självklart vet jag att det handlar om Inkomster och utgifter. Jag är inte född igår ;)
    och jag drog kanske många över en och samma kam. Det var dumt. Men Undrade mest om "dom flesta andra" brukar komma lindrigare undan.

• skitsnyggkille

Har varit där med familj ena gången

Och med sambon andra. Vi köper aldrig paketresor hos resebyråer då det finns 2500 hotell + hundratals andra boenden på VARJE ö!

Flygbiljetterna har gått på 5000kr/st år 2008

Nu senaste året låg dem på ca 6000kr/st

Så rimligen borde ni få tag i biljetter billigt på tex www.reseguiden.se

Sen till boendet, man kan ha bokat hotell i förväg för första natten/nätterna för att slippa bli lobbad av taxichaufförerna till deras vänners hotell. 4 stjärniga rum går sällan på mer än 300-400kr natten för småbarnsfamilj men räkna hårt på 500kr/natten för et alla.

Maten kostar inte mycket alls ute. Finns pad thai på gatan för 8kr upp till fina restauranger med kött för 200kr rätten

McDonalds som exempel tror jag kosta 145 bhat = 35-40kr (och det är dyrt, västerländsk mat ni vet)

Deras inhemska rätter kostar parkeringspengar i princip.

Vi festa o härjade jag o sambon men då kostar det lite mer.. Alcoholen!

Så sätt 125kr/person vuxen var dag i matkostnader och 75kr för de små. Då har ni 400kr /dagen i matkostnader.

Så resa 20K

Mat ~ 500kr/dag

Boende 500kr/dag

Då kan ni vara borta 1 månad för de 50K resebyrån skulle ha.

Finns miljoner hotell där med vackra pooler o innergårdar

Mvh reseparet :)

• mia maria

Förutom de bra tips du redan fått så gäller det väl att spara pengar också, om man vill kunna resa!?
    Nu lever jag visserligen ensam med mina barn, så jag har ju inte möjlighet att spara lika mycket som en familj med två vuxna. Men jag kan väl tänka mig att 5000:-/månad inte är några konstigheter att kunna spara undan om man har två inkomster i hushållet (?) o gärna vill resa, o på ett år så är ju det 60 000:-.

Sen är det klart att man kan resa billigare, men det tycker jag att du har fått bra tips om redan

• Frida73

Genom att spara först har jag råd att resa. Skulle gissa att detsamma gäller för de allra flesta. Sen kan man välja resetidpunkt och resemål och standard utifrån vad man vill betala för det hela.

• Badfantasten

Boka inte charter el paket resa. Kör reguljärflyg ca 25 00000 för er alla. Boende med frukost bokar ni på tex booking el agoda till bra pris. Mat är billigt!

Ni kommer ner till halva priset. Så för 35- 40 000 får ni en underbar resa

Tex 2-3 v

25000 flyg ( sist kom vi ner till 20 000 inkl transfer)

Mat 500 kr x 14 dgr, extra lite annat: 8000 kr

Boende: 500 x 14: 70000kr. ibland har vi bott kanon för bara 300 kr

• Badfantasten

Oj blev någon 000000 för mycket i tidigare text. Åk julaftonskvällen el nyårs kväll så kommer ni några tusen lappar. Boka ej över sportlovsveckan 6-8.

Svar på tråden Hur har ni råd med Thailands resa?