• Anonym (Doris)

Utomkvedshavandeskap

Hej!
    Undrar om det är någon där ute som nyss haft ett utomkvedshavandeskap & fått sin äggledare bortopererad?

• Svar på tråden Utomkvedshavandeskap
  • Anonym (Tjej)

Jag fick utomkvedes och bortopererad äggledare för tre år sedan. Har blivit gravid 2 ggr efter det (valde abort) TROTS preventivmedel. Så jag kan inte tänka mig att det minskar fertiliteten så mycket.

Jag fick dock komplikationer vid operationen och de kunde inte göra en titthålsoperation så jag fick ett långt ärr på magen som liksom blivit indraget (svårt att förklara). Det oroar mig mycket, har inga problem i dagliga livet men jag är rädd för vad som skulle hända vid en framtida graviditet som jag ville behålla.

• Anonym (Doris)

Okej, va tråkigt att det blev komplikationer & att ärret blev som det blev men det kommer säkert inte vara några problem vid en ev graviditet.

• Pirajan

Vad härligt att höra att det gått bra för många!

Jag har PCOS och har svårt att bli gravid som det är, att man nu "bara" har en äggledare känns lite kämpigare men skam den som ger sig.

Jag opererades akut, 2,5liter blod i magen och orden " Det var när ögat " från läkarna när jag vaknade upp.
    Därav mitt ordval "livrädd", känns mycket bättre nu dock.

/Maria

• Anonym (Doris)

Jag var också väldigt sjuk och hade sökt vård två ggr men blev hemskickad för att dom inte undersökte mig ordentligt (har anmält dom för detta och dom har "erkänt sina fel och brister";så jag blev akutopererad en kväll när jag höll på att ramla ihop.

Jag hade också blod i magen och äggledaren var mycke ful,så det var i grevens tid för mig med.

Det är med rädsla och med en stor skopa hopp man ger sig in i att bli gravid igen....

Jag vet inte riktigt vad det är du har för nåt,men jag är säker på att med vilja kommer man långt!

Lycka till!!

• Anonym (Tjej)

Den äggledaren som man har kan plocka upp ägg från båda äggstockar som tur är Solig Risken är dock större att få utomkvedes igen. Ett tips också är att aldrig ta dagen efter-piller för om man haft utomkvedes så är det risk att få det igen om man tar sådana!

För mig var det också akut. När jag sökte vård så sade de att jag behövde bli opererad inom två timmar och att det var superakut, hade också mycket blod i buken men äggledaren hade inte spruckit. Däremot kunde man se ett tickande hjärta i den, så stort hade alltså fostret hunnit bli! Förvånad

• Pirajan
    Anonym (Doris) skrev 2015-04-19 07:00:53 följande:

Jag var också väldigt sjuk och hade sökt vård två ggr men blev hemskickad för att dom inte undersökte mig ordentligt (har anmält dom för detta och dom har "erkänt sina fel och brister";så jag blev akutopererad en kväll när jag höll på att ramla ihop.

Jag hade också blod i magen och äggledaren var mycke ful,så det var i grevens tid för mig med.

Det är med rädsla och med en stor skopa hopp man ger sig in i att bli gravid igen....

Jag vet inte riktigt vad det är du har för nåt,men jag är säker på att med vilja kommer man långt!

Lycka till!!

Det är så konstigt det där, jag var också inne 2ggr där de inte "hittade något". Mätte hormoner och fick då komma in en 3:e gång för att få cellgifter för att ta slut på det hela. Började må dåligt med svimmningar och kräkningar dagen efter. Alla sa till mig att det berodde på cellgifterna. Min sambo ringde vårdupplysningen 3ggr men alla sa att jag skulle stanna hemma.
    När vi till slut åkte in själva så låg jag på operationsbordet 25min efter ankomst.

Det är just den här "okunskapen" eller vad man ska kalla det som gör mig så orolig.

Men nu kör vi, lite vår och sommar kanske gör susen.

Stort Lycka till!
  • Pirajan
    Anonym (Tjej) skrev 2015-04-20 10:04:40 följande:

Den äggledaren som man har kan plocka upp ägg från båda äggstockar som tur är Solig Risken är dock större att få utomkvedes igen. Ett tips också är att aldrig ta dagen efter-piller för om man haft utomkvedes så är det risk att få det igen om man tar sådana!

För mig var det också akut. När jag sökte vård så sade de att jag behövde bli opererad inom två timmar och att det var superakut, hade också mycket blod i buken men äggledaren hade inte spruckit. Däremot kunde man se ett tickande hjärta i den, så stort hade alltså fostret hunnit bli! Förvånad

Ja men det där är väl bra fantastiskt. Förstår faktiskt inte hur det fungerar och har svårt att hitta info om det hela men skönt att kroppen löser detpå bästa sätt.

Har du lyckats bli gravid igen?

• Anonym (Tjej)
    Pirajan skrev 2015-04-20 12:42:22 följande:
    Ja men det där är väl bra fantastiskt. Förstår faktiskt inte hur det fungerar och har svårt att hitta info om det hela men skönt att kroppen löser detpå bästa sätt.

Har du lyckats bli gravid igen?
    Jo jag skrev det ovan, två gånger trots p-medel har jag blivit gravid efter utomkvedeset, så det har inte varit några problem Solig

Äggledare är rörliga och sitter inte fast på äggstocken utan rör sig lite runt i kroppen och dras till äggstocken när det kommer ägg där, så det är så det funkar Glad
  • Loviiisaa

Jag opererades i början av sept. -14, tiog bort min äggledare i v 13 pga. Av utomkveds. Hade inte direkt så ont innan jag fick åka ambulans in på akuten, där blev jag undersökt med UL, gynläkaren hittade inget foster och trodde inte på mig när jag sa att jag var gravid och hade gått 13 v. Efter några om och men sa han att jag skulle göra ett test, vilket var positivt. Blev inlagd sen dagen efter tyckte dom att jag skulle åka hem men jag sa att jag har ont, väldigt ont. Då kände läkaren på min mage för första gången och min kropp vek sig av smärta och då fick jag operera mig direkt.

Dagen efter OP kom en manlig läkare och berättade att jag nu var botad. Min äggledare hade brustit och sugit bort blodet som "retat".

Jag hade förlorat det jag trodde skulle bli mitt barn, känslomässigt var det katastrof. Samt hade jag fått gå igenom ensam, allt utan den blivande pappan/min sambo som stannade på jobbet på min opererations dag med förklaring att jag skulle ju opereras och var onödigt att vara där då.

Kände mig långt ifrån botad. Det var fruktansvärt.

Två månader efter operationen plussade jag igen och är nu i V 27.

• Pirajan
    Anonym (Tjej) skrev 2015-04-20 15:44:02 följande:
    Jo jag skrev det ovan, två gånger trots p-medel har jag blivit gravid efter utomkvedeset, så det har inte varit några problem Solig

Äggledare är rörliga och sitter inte fast på äggstocken utan rör sig lite runt i kroppen och dras till äggstocken när det kommer ägg där, så det är så det funkar Glad

Ja men det har du ju, förlåt :)

Tack för äggledarinfon haha de är finurliga grejer det där.

Hoppas att det går bra med ärret när det väl är dags för dig :)

• Pirajan
    Loviiisaa skrev 2015-04-20 17:10:27 följande:

Jag opererades i början av sept. -14, tiog bort min äggledare i v 13 pga. Av utomkveds. Hade inte direkt så ont innan jag fick åka ambulans in på akuten, där blev jag undersökt med UL, gynläkaren hittade inget foster och trodde inte på mig när jag sa att jag var gravid och hade gått 13 v. Efter några om och men sa han att jag skulle göra ett test, vilket var positivt. Blev inlagd sen dagen efter tyckte dom att jag skulle åka hem men jag sa att jag har ont, väldigt ont. Då kände läkaren på min mage för första gången och min kropp vek sig av smärta och då fick jag operera mig direkt.

Dagen efter OP kom en manlig läkare och berättade att jag nu var botad. Min äggledare hade brustit och sugit bort blodet som "retat".

Jag hade förlorat det jag trodde skulle bli mitt barn, känslomässigt var det katastrof. Samt hade jag fått gå igenom ensam, allt utan den blivande pappan/min sambo som stannade på jobbet på min opererations dag med förklaring att jag skulle ju opereras och var onödigt att vara där då.

Kände mig långt ifrån botad. Det var fruktansvärt.

Två månader efter operationen plussade jag igen och är nu i V 27.

Fy vad hemskt, dels är man så utlämnad vid operation och sen den stora delen att förlora det lilla livet man går och väntar på.

Så glad för din/er skull att du nu är gravid igen :)
  • Anonym (2 x)

Fick x som upptäcktes när äggledaren sprack, hade även ett foster i livmodern så de förstod inte tidigare mina blödningar. Opererades akut och buken full med blod, fick flera påsar samt järnsprutar efter, så värdet gick upp till 69 (usla värden fortf). Äggledaren togs bort, kvarvarande foster dog.

Fick x igen i nästa grav men inte i äggledaren.

Två graviditeter till, varav ena konstaterat att ägget släppt från "fel" äggledare. Resultat - två fantastiska barn :).

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap