• Maliiin

alkohol och amning

Hej!

Vet att många har starka åsikter i ämnet. Min fråga är dock hur länge jag bör vänta med att amma efter en kvälls drickande? Jag kommer inte vara med mitt barn denna kväll utan hans pappa som är nykter är hemma!

Jag kommer troligen bara dricka en flaska vin med procenthalt under 9. Misstänker att jag e rätt lättpåverkad när jag inte druckit på väldans länge! Ska jag pumpa å kasta den första mjölken? Hur skulle ni gjort?

Min bebis kommer att vara 6 månader. Han får sen nån månad tillbaka ersättning på kvällen för att min mjölk e för tunn.

Kommentarer som att man bör var hemma med sitt barn, inte dricka alkohol alls osv undanbedes.

Mitt val - dricka alkohol ibland ihop med vänner när barnet inte är med står jag för att jag tycker är okej. Så önskar endast svar på min fråga.

• Svar på tråden alkohol och amning
  • Jill 79

Finns ingen anledning att pumpa ur. Drick ditt vin och ha kul med dina vänner. Du har ju redan planerat att inte hantera bebisen så allt är ju lugnt;)

• Valkyria75

Du behöver inte pumpa. Den alkohol som går över i bröstmjölken är försumbar så inget att oroa dug över :)

• lostinspace

Gränsen för grovt rattfylleri är 1,0 promille.
    Du är riktigt jävla grisfull om du lyckas ta dig upp i 2,0 promille och det gör du absolut inte på en flaska. Sedan kommer promillehalten dessutom sjunka på natten.

Alkoholhalten i din mjölk blir ungefär densamma som i blodet. Säg att du har 2,0 promille, då innebär det att din bebis får i sig mjölk med alkohol-graden 0,2 %.

Att dricka en dricka med 0,2 % alkoholhalt är inget skadligt för någon. Nu kommer du nog inte ligga på den nivån, utan kanske snarare på 0,2 promille på sin höjd och din mjölk innehåller då 0,02 % alkohol. Det är ungefär lika farligt som att dricka filmjölk eller juice...

M a o så med en god natts sömn behöver du inte vara det minsta orolig för alkoholhalten i mjölken iallafall

• Maliiin

Tack :) nu slipper jag oroa mig;)

• Inelg

Det är vetenskapligt bevisat att alkohol i måttliga mängder ej påverkar din bebis över huvud taget

• Gdh
    Inelg skrev 2014-11-24 14:43:55 följande:

Det är vetenskapligt bevisat att alkohol i måttliga mängder ej påverkar din bebis över huvud taget

Nja inte helt sant. De långsiktiga effekterna av att dricka alkohol under amning har man ingen koll på. 
Svar på tråden alkohol och amning