• kma

Katt nummer två inte rumsren, vad ska jag göra?

Hej!

Skaffade en till katt idag. Har en annan på 8 månader sedan innan. Den nya katten är van med andra katter men den jag har sen innan är inte van. Det har gått förvånansvärt bra idag och den gamla katten har bara fräst och morrat åt den nya.

Jag trodde det skulle va världens liv med slagsmål och skrik men det går ganska bra. Dock ska den gamla katten följa efter den nya hela tiden. Jag har visat lådan för den nya katten flera gånger men det har nu hänt olyckor i sovrummet istället. Jag tror det är för att den nya känner sig stressad över att den gamla ska gå efter hela tiden. Vi bor i en lägenhet som saknar dörrar i varje rum så jag kan inte separera dom heller.

Vad kan jag göra?? Ska jag separera båda lådorna så dom står långt ifrån varandra kanske? Eller finns det nåt annat att göra?

• Svar på tråden Katt nummer två inte rumsren, vad ska jag göra?
  • Alexandre Nayle

Katter är inga hundar. Sanningen är att de ogillar andra katter och trivs bäst ensamma. Annars blir de ofta olyckliga ett tecken på det kan vara att katten vägrar va rumsren. Till exempel.

• Anonym (Pp)

Har man två katter ska det finnas minst en kattlåda & den ska rengöras minst en gång om dagen då katten kan välja att göra sina behov någon annanstans eftersom det är smutsigt så testa & rengör den oftare eller köp en låda till.

• Akua

Ja köp in ett par kattlådor och ha framme. Funkar det då så kan du ju ta bort någon sen. Ha lite olika kattsand i varje... Eller hör med den du köpte katten av vad hen hade för kattsand och köp lika..om du mu inte redan ha gjort det.

• nemo1

Och kastrera den äldsta snabbt så den inte börjar revirmarkera. Hur gammal är den yngsta? En låda till. Vad har du för lådinnehåll? Har du huv på lådan?

• IceJossan
    Alexandre Nayle skrev 2014-11-17 01:06:14 följande:

Katter är inga hundar. Sanningen är att de ogillar andra katter och trivs bäst ensamma. Annars blir de ofta olyckliga ett tecken på det kan vara att katten vägrar va rumsren. Till exempel.

Det stämmer inte, många katter älskar sällskap av andra katter förutsatt att deras personligheter passar ihop.

Däremot kan det i början vara för nervöst för att nya katten ska våga gå på lådan - man får då anpassa hemmet så att nya katten ändå vågar.
  • MS

Är det samma kön på katterna? Vi hade en av varje och när hankatten blev könsmogen vägrade honkatten att gå på samma låda. När hon fick en egen låda kissade hon aldrig på golvet men om hankatten kissade i hennes låda vägrade hon att gå på den. Vi fick ha dem separerade.

Svar på tråden Katt nummer två inte rumsren, vad ska jag göra?