• Anonym (Alma)

Vad gör man i följande småsituationer?

Har en bonus som är 13 år! Han är i den omöjliga fasen och ljuger som en borstbindare och kommer hem sent. Detta har jag med glädje överlämnat till hans föräldrar då jag kom in senare i hans liv och vill skapa en egen relation. Nu till saken: ungen kom hem två timmar sent utan att ringa varav pappan förklarade två dagars dataförbud nästa vecka de bor hos oss, vi har vv. Men idag måndag är det byte av förälder men bonusen är sjuk och .r hemma med mej och det gemensamma barnet som är bebis. Jag hör hur bonusen skypar och spelar data. Vad göra?

• Svar på tråden Vad gör man i följande småsituationer?
  • Tow2Mater

Ingenting, mer än att servera honom lite mysigt fika etc. Inte roligt att vara sjuk.

• Anonym (Alma)

Jag gav honom engelsk frukost till lunch och nu har jag skjutsat honom till mamman. Men jag tog faktiskt upp saken och sa att visst har pappa och du kommit överens om att du har data förbud? Det fick räcka, det känns inte som min strid men samtidigt så vill jag inte låtsas som inget för att han sedan ska få skäll av pappan. Det visade sig att odågan inte var så sjuk, hade bara lite diarre en gång på morgonen. Men har varit frisk under dagen.

• Tow2Mater

Ah, jag forstod det som att de två dagarnas dataförbud var nästa vecka de bor hos er, inte idag.

Låter ju som det är fler saker på gång med barnet; kommer hem sent, i princip "låtsas" vara sjuk for att kunna stanna hemma från skolan...  Händer det ofta är det ju ett problem.

• Ess

Jag hade inte heller sett det som mitt ansvar att styra upp. Jag tog aldrig något ansvar för hans barn.
    Jag hade bara sagt åt honom att se till att stänga av datorn i god tid innan pappa kom hem.
    Jag hade inte skvallrat för pappan heller, jag hade bara skitit i det.

• Anonym (hmm)

Odågan?
    Ljuger som en borstbindare?

Den där ungen bör nog bo med sin mamma tills Du är borta igen!

• Brumma
    Anonym (hmm) skrev 2014-11-18 12:42:50 följande:

Odågan?

Varför? Får man bara säga så om det är ens biologiska barn? Eller är det så att alla barn är änglar och KAN inte ljuga som borstbindare eller bete sig riktigt riktigt illa?
    Det FINNS barn som helt enkelt inte är speciellt trevliga.. Ska man bara ignorera det anser du?
  • Brumma

TS - jag hade gjort som du - eftersom du har en mer "bakomliggande" roll - påmint om vad pappan sagt men inte drivit igenom det. Däremot hade jag inte gjort som Ess utan jag hade valt att berätta för pappan. Inte för att skvallra men för att pappan borde få veta att barnet skiter i deras överenskommelse när han inte är hemma. Om det händer gällande datorspel så gäller det antagligen en hel del mer..
    Men DU skall inte behöva vara polis utan det är ngt föräldrarna får ta hand om.

• Anonym (Alma)
    Anonym (hmm) skrev 2014-11-18 12:42:50 följande:

Odågan?

Oj, jag menade inte något med odågan och han är faktiskt i en fas där han ljuger mycket. Det är väldigt svårt för föräldrarna och även mej att veta vad som är sant. Det oroar oss väldigt för som Brumma skrev så vet man inte vad som döljer sig. Vi fick veta idag att det ex går dåligt på proven i skolan för vi ringde och kollade, men till oss sa han senast i veckan att det gick bra. Vi tror att data spelandet är boven i dramat och väljer att kontrollera det. Förstår inte riktigt vad du menar med bli av med mej igen? Har inte åkt förut och har inga planer att åka någonstans. Mamman har inga behov att ha egen vårdnad, utan skulle nog snarare se att vi hade honom mer.
  • Ess
    Brumma skrev 2014-11-18 12:53:50 följande:

TS - jag hade gjort som du - eftersom du har en mer "bakomliggande" roll - påmint om vad pappan sagt men inte drivit igenom det. Däremot hade jag inte gjort som Ess utan jag hade valt att berätta för pappan. Inte för att skvallra men för att pappan borde få veta att barnet skiter i deras överenskommelse när han inte är hemma. Om det händer gällande datorspel så gäller det antagligen en hel del mer..
    Men DU skall inte behöva vara polis utan det är ngt föräldrarna får ta hand om.

Helt ärligt så hade jag sagt åt honom att sätta sig vid datorn om han inte självmant gjort det. Pallar inte att ha folk trampande runt mig, vilket han troligen gjort om han varit sysslolös.
  • Brumma
    Ess skrev 2014-11-18 13:16:37 följande:
    Helt ärligt så hade jag sagt åt honom att sätta sig vid datorn om han inte självmant gjort det. Pallar inte att ha folk trampande runt mig, vilket han troligen gjort om han varit sysslolös.
    Förlåt men... Tungan ute (hade velat ha en "skrattar så han gråter" smiley, men det fanns inte.... )
  • Ess
    Brumma skrev 2014-11-18 13:19:07 följande:
    Förlåt men... Tungan ute (hade velat ha en "skrattar så han gråter" smiley, men det fanns inte.... )
    Usch, jag vet, jag är osocial.............Flört
  • Anonym (Tilja)

Jag tror mer på att lösa sådana konflikter genom att reda ut orsaken till beteendena. Risken med att dela ut straff som inte har med beteendet att göra är att det kan bli en maktkamp utav det eller leda till mer misstroende mellan parterna, vilket varken ni eller barnet mår bra av.

• Påven Johanna
    Anonym (Alma) skrev 2014-11-17 15:31:00 följande:

Jag gav honom engelsk frukost till lunch och nu har jag skjutsat honom till mamman. Men jag tog faktiskt upp saken och sa att visst har pappa och du kommit överens om att du har data förbud? Det fick räcka, det känns inte som min strid men samtidigt så vill jag inte låtsas som inget för att han sedan ska få skäll av pappan. Det visade sig att odågan inte var så sjuk, hade bara lite diarre en gång på morgonen. Men har varit frisk under dagen.

Ja, det var väl ett utmärkt sätt att hantera saken på. 
Svar på tråden Vad gör man i följande småsituationer?