• Anonym (2 barnsmamma)

Överdriver jag? Min sambo dricker mer än vad han bör

hej jag tänkte börja med att jag har varit tillsammans med en underbar pojkvän sambo sen 2 år tillbaka. Han är depressiv periodvis. Ältar mkt som hänt i 1 års tid då sambons pappa fått en stroke jobbet är skit och jag har funnits där och försökt att stötta han har även dragit ner mig några gånger. Men man kan inte lämna ngn bara för att dåliga saker händer, tillsammans är man starkare. Jag har också fått operera ut livmoder pga komplikationer o vår hund också . Som sagt ett hårt år har vi haft. Jag har alltid försökt att blunda för hans alkoholvanor men nu till frågan han bunkrar alltid upp med en jäkla massa whiskey o dricker öl som vatten . Det första han gör när han kommer hem är nästan vräker ur sig till mig o spyr galla från jobbet o psst första ölen öppnas sedan tar han en till psst säger det o han fortsätter .. Efter andra ölen så säger han nu tar vi en dusch sen går han ut med hunden o sen öppnas tredje ölen och 4:e i slutet på kvällen säger han vill du ha ngt . Jag svarar oftast nej tack då häller han upp en whiskey ett halvt glas. O jag har försökt att poängtera att detta är för mkt. Men då får jag till svar jag har minsann frågat andra o dom dricker lika mkt. Är jag hispig jag har sagt du kommer nästan ingormandes häver i dig 2 öl måste du bedöva dig . Jag dricker för att det är gott säger han nu är det alltså 7 procentiga öl . Ibland säger han dom som inte är lika starka är godare. Jag köpte med viljes lågprocentig alkoholist öl och då sa han dessa smakar som vatten varför köpte du inte rediga öl det kontrade jag med att jag kollade inte procenten. Usch vad jag svamlar han dricker framför mina barn han är aldrig! Påverkad! Detta ska tilläggas. Vad tycker ni överdriver jag ?

• Svar på tråden Överdriver jag? Min sambo dricker mer än vad han bör
  • Anonym (2 barnsmamma)

Det sa han också att han inte brukar ha så stark ..

• Anonym (2 barnsmamma)

Alkoholen nu har han fått mig o må dåligt för att jag ställde honom mot väggen nu nästan skäms jag för att jag sa att han är alkoholist säger han att jag sa men det sa jag ju inte.. Jag sa att jag ville bara ha det bekräftat att allt var ok o att han kunde sluta att dricka för att jag älskar honom och är orolig och ville bara ha bekräftat att som sagt han kan sluta .. Och inte styrs .jag kan inte göra det där testet för det funkar inte på min iPad ...

• Anonym (?)

Är det fyra små burkar som han dricker? 33 cl?

• Anonym (2 barnsmamma)

ibland stora ibland små ..

• Anonym (?)
    Anonym (2 barnsmamma) skrev 2014-11-17 20:03:40 följande:

ibland stora ibland små ..

Tänkte bara att du skrev "backen", då handlar det ju om små flaskor. Jag tycker inte att det är så farligt om det är sådana han dricker. 
  • Anonym (2 barnsmamma)

Då kanske jag överdriver ändå ...

• Anonym (T)
    Anonym (2 barnsmamma) skrev 2014-11-17 19:49:38 följande:

Alkoholen nu har han fått mig o må dåligt för att jag ställde honom mot väggen nu nästan skäms jag för att jag sa att han är alkoholist säger han att jag sa men det sa jag ju inte.. Jag sa att jag ville bara ha det bekräftat att allt var ok o att han kunde sluta att dricka för att jag älskar honom och är orolig och ville bara ha bekräftat att som sagt han kan sluta .. Och inte styrs .jag kan inte göra det där testet för det funkar inte på min iPad ...

Jo det fungerar på iPad, jag gjorde det på min iPad.
  • Anonym (2 barnsmamma)

Han har vunnit jag orkade inte idag jag sitter på mina höga hästar enligt honom o får honom att känna sig som En 10åring tycker han när jag kollade alkohol på burkarna o kallar honom för alkoholist o han gjorde pajas av allt och han sa visst jag ska inte dricka framför barnen det har du rätt i o jag hade klarat av 2 veckor men jag kommer inte göra det för det är inget som du bestämmer ... Har du nånsin sett mig vingla..jag borde slappna av tyckte han ..Jag ska alltid göra sådana big issue av allt ...

• Anonym (2 barnsmamma)

Tack för linken nu lyckades jag ... En tia ...

• Anonym (T)

Som någon sa här, du måste bestämma dig vad som är viktigast, du och barnen eller hans öl. Ställ ett ultimatum och stå fast, om han inte söker hjälp för sitt drickande lämnar du honom.

• Anonym (2 barnsmamma)

Han är för stolt för det...jag är jävligt ledsen ikväll men jag insåg en viktig sak ikväll ...men ledsen o ensam är jag ..

• Anonym (2 barnsmamma)

Det är inte bara att lämna ni pratar så lättvindigt mina barn bedårar honom jag älskar honom .. Jag släppte in honom i mitt liv med tveksamhet efter ett långt psykiskt samt fysiskt misshandelsförhållande. Led igenom tragglande med ekonomin (inga lån förutom ett förbannat huslån) som vi sålde o gick back med ) med mitt x barnens far alltså, har levt på gröt varannan vecka för att få ihop ekonomin många gånger ,jag har det tryggt o bra idag . Egentligen att han dricker öl kanske inte gör mig ngt .. Sålänge han har koll! Han blev jättepaff igår o sa här kommer man hem o får gå igenom interventions . Och jag kanske hade reagerat likadant också, det är skönt o komma hem lägga sig i soffan efter en lång dag o slappa när man har ont i hela kroppen o ta en god öl ,... Som sagt jag vet inte jag dricker inte men nu har jag tagit upp det med honom han kanske tänker på det mer än inget alls som han kanske innan gjort..

• mina1
    Medberoende är ett väldigt tydligt ord som verkligen beskriver det du är. Så länge du inte du ställer tydliga krav kommer han att vara en onykter alkoholist. Att utsätta dina barn för att behöva leva med en alkoholist som inte inser sina problem och inte heller har en mamma som vill se problemet kan skada dem för livet. Jag vet!! min mamma drack "bara" liiiiiite. 

Det kommer aldrig ske en förändring om inte du ställer krav! Och att skylla på att dina barn har det bättre med en alkis än med sämre ekonomi är rent skitsnack!! Det finns en chans att han vill ändras men då skall han visa det med en gång och utan några som helst undanflykter!

Lycka till! Men låt inte dina barn bli dem som förlorar på dina val i livet!
  • Tow2Mater

Ni kanske kan mötas halvvägs - han dricker måndag, onsdag och fredag, men inget alls tisdag, torsdag, lördag och söndag?

• Anonym (Karin)

Hans alkoholintag är något som du ska ta på högsta allvar. Allt han säger är typexempel på vad alkoholister brukar säga, samma sak att försöka få den som reagerar att känna sig som att den överreagerar. Det gör du inte. Det kommer inte att bli bättre, tvärtom. Inget barn ska behöva växa upp med en förälder som dricker så om du inte gör något åt situationen för egen del så gör det för dina barn. Nu. Kontakta Al Anon som är en anhörigförening: www.al-anon.se/kontakt/ så får du prata med någon om din situation, får svar på eventuella frågor och hjälp hur du ska agera framåt. Ring!

• Anonym (Ja, det är för mycket)

Ja, han dricker absolut för mycket. Särskilt om han inte kan låta bli att dricka, då har det ju verkligen gått för långt.

Svar på tråden Överdriver jag? Min sambo dricker mer än vad han bör