• ReverendD

Varannan vecka eller varannan helg?

Hej!
    Eventuellt öppnas möjligheter för ett jobb ungefär två timmar från där vi bor nu. Flytt för oss innebär att mina och partnerns barn (5,8,11,12) sedan tidigare relationer skulle träffa oss varannan helg istället för varannan vecka eftersom det ju blir lite struligt att skjutsa till skola/förskola. Vi har gemensamt barn på 6 mån.

Dilemmat är ju... Hur blir det för barnen...?

• Svar på tråden Varannan vecka eller varannan helg?
  • mammalovis

Får ni båda jobb med 4 timmars restid per dag eller bara en av er? Bor ni nära skolan, så barnen kan gå hem själva? Kan den vuxne som jobbar mindre tänka sig att dra ett större lass med barnen, d v s de två yngsta. Vad säger barnens andra förälder om mer eller mindre heltidsboende? Vad säger de äldre barnen?

Flyttar ni får ni ju räkna med att ni förlorar vardagskontakten med läxor, aktiviteter mm och ger den andra föräldern ett större lass att dra. Jag hade haft väldigt svårt att ge upp mina två barn jag har på heltid.

• ReverendD

Vardagskontakten är rätt kass som den är pga ganska långa dagar och bebis att ta hand om. Boende med andra förälder tror jag skulle innebära bättre vardagsrutiner för barnen. Som jag känner nu är jag hellre en positiv och engagerad helgförälder än en trött och splittrad vardagspappa som inte trivs på jobbet... Flytt skulle dessutom innebära ca 5000kr mindre i boendekostnad/månad vilket skulle kunna användas till trevliga saker.

Men det är många tankar och pusselbitar att få ihop.

• ReverendD

Vi har inte pratat med barnen än pga att inget är klart. Mitt ex är inte främmande för tanken. Hon har själv haft varannan helg och ibland ännu mer sällan under ett par år. Nu bor både hon och vi nära en av skolorna men ett par mil från den andra där fruns barn går. Så det är lite logistik som måste klaffa.

Skulle fruns barn bo hos sin pappa så skulle de också ha gångavstånd.

Flytt innebär nog mer vuxentid per barn men mindre tid med oss som flyttar då.

Jag tänker att många barn växer upp med varannan helg. Men jag har rätt hög pliktkänsla...

Svar på tråden Varannan vecka eller varannan helg?