• edko

Bra proteinrik mat om man vill gå ner i vikt

Jag är ganska så småtjock efter alltför mycket alkohol och det är jag inte alls nöjd med, då undrar jag, ni som är smala, vad äter ni helt enkelt? Vad kan ni rekommendera?

• Svar på tråden Bra proteinrik mat om man vill gå ner i vikt
  • Aniiee
    edko skrev 2014-11-18 10:45:13 följande:
    Ok, räknas köttfärs in här?
    Absolut räknas köttfärs av bra kvalitet in där.
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Tow2Mater

At vanlig mat, men dra ner på alkohol, socker, fett och ev kolhydrater. Håll det onyttiga till en liten mängd på helgen, motionera regelbundet, och du kommer att gå ner i vikt. At mycket gronsaker, en rimlig mängd proteiner (kott, ägg, skaldjur, etc), lite frukt, och en mindre mängd kolhydrater (potatis, ris, pasta, couscous, etc).

• dirty88

Eftersom folk kommer hit med tips tagna från pseudovetenskap så återupprepar jag mig: Ät vad du vill så länge du har kaloriunderskott och får i dig vitaminer mineraler protein och kolhydrater.

Ännu mer förkortat: 
    Ät vad du vill men ät någon frukt/grönsak då och då.

• Anonym (Heppson)

Ett bra sätt hade väl varit att leva mer som förr, när det var mer kämpigt att laga mat: först springa ikapp hönan, sedan nacka den och därefter plocka den. Sen ska man ta ut inkråmet och SEN kan man stoppa in den i ugnen. Går ju åt många kalorier på att laga mat då

Fast så är det få som kan leva.

• Tow2Mater
    dirty88 skrev 2014-11-18 13:27:11 följande:

Ät vad du vill så länge du har kaloriunderskott och får i dig vitaminer mineraler protein och kolhydrater.

Framstår TS for dig ha stor kunskap i vad man ska äta just for att få i sig "vitaminer mineraler protein och kolhydrater"?
  • dirty88
    Tow2Mater skrev 2014-11-18 13:55:36 följande:
    Framstår TS for dig ha stor kunskap i vad man ska äta just for att få i sig "vitaminer mineraler protein och kolhydrater"?
    Och det var därför jag också inkluderade (som du av någon anledning tog bort när du citerade) "Ännu mer förkortat: 
    Ät vad du vill men ät någon frukt/grönsak då och då."

• Aniiee
    dirty88 skrev 2014-11-18 13:27:11 följande:

Eftersom folk kommer hit med tips tagna från pseudovetenskap så återupprepar jag mig: Ät vad du vill så länge du har kaloriunderskott och får i dig vitaminer mineraler protein och kolhydrater.

Ännu mer förkortat: 
    Ät vad du vill men ät någon frukt/grönsak då och då.

Absolut har du rätt, men man ska gärna må bra också. Inte bara få i sig näringen. Tro mig, det är inte kul att leva på näringsdrycker, till exempel, mår bra gör man absolut inte, men visst får man i sig vad man behöver.
  • dirty88
    Aniiee skrev 2014-11-18 14:04:49 följande:
    Absolut har du rätt, men man ska gärna må bra också. Inte bara få i sig näringen. Tro mig, det är inte kul att leva på näringsdrycker, till exempel, mår bra gör man absolut inte, men visst får man i sig vad man behöver.
    Han vill gå ner i vikt. Hur vida han mår bra eller inte under viktminskningsperioden är för mig ointressant. Dessutom ska det till något extremt (som dina näringsdrycker) för att han ska börja må dåligt. Har svårt att tro att han skulle välja pulverdiet om han fick äta vad han ville.
  • Aniiee
    dirty88 skrev 2014-11-18 14:15:33 följande:
    Han vill gå ner i vikt. Hur vida han mår bra eller inte under viktminskningsperioden är för mig ointressant. Dessutom ska det till något extremt (som dina näringsdrycker) för att han ska börja må dåligt. Har svårt att tro att han skulle välja pulverdiet om han fick äta vad han ville.
    Fast om man INTE mår bra under viktminskningsperioden så får man problem sedan. Det vanligaste problemet är att man går upp alltihop + lite till när man väl slutat.

Människan är inte bara matematik.....
  • dirty88
    Aniiee skrev 2014-11-18 14:50:59 följande:
    Fast om man INTE mår bra under viktminskningsperioden så får man problem sedan. Det vanligaste problemet är att man går upp alltihop + lite till när man väl slutat.

Människan är inte bara matematik.....
    Irrelevant för viktnedgång.
  • Tow2Mater
    dirty88 skrev 2014-11-18 13:59:53 följande:
    Och det var därför jag också inkluderade (som du av någon anledning tog bort när du citerade) "Ännu mer förkortat: 
    Ät vad du vill men ät någon frukt/grönsak då och då."
    Och du anser det ger de "vitaminer mineraler protein och kolhydrater" man behover?

(lät som ett ganska konstigt råd i sammanhanget, därfor tog jag bort det)
  • dirty88
    Tow2Mater skrev 2014-11-18 15:14:36 följande:
    Och du anser det ger de "vitaminer mineraler protein och kolhydrater" man behover?

(lät som ett ganska konstigt råd i sammanhanget, därfor tog jag bort det)
    Med undantag för extremfall, Ja. Vad ser du för problem i mitt råd?
  • Aniiee
    dirty88 skrev 2014-11-18 15:05:29 följande:
    Irrelevant för viktnedgång.
    Fast TS är en människa.....
  • dirty88
    Aniiee skrev 2014-11-18 15:28:48 följande:
    Fast TS är en människa.....
    Ännu mindre relevant inlägg.
  • Tow2Mater
    dirty88 skrev 2014-11-18 15:27:00 följande:
    Med undantag för extremfall, Ja. Vad ser du för problem i mitt råd?
    Jag håller inte med dig om att man får i sig vad kroppen behover i form av vitaminer, mineraler, proteiner och kolhydrater genom att "äta vad man vill och äta någon frukt/grönsak då och då". Jag anser inte heller att det nodvändigtvis leder till viktnedgång, det kan lika gärna leda till viktuppgång.
  • Tow2Mater

"så länge du har kaloriunderskott" betyder knappast mycket for TS om du läser hela tråden, därfor anser jag det riskabelt att säga man kan äta vad man vill".

• dirty88
    Tow2Mater skrev 2014-11-18 15:43:42 följande:
    Jag håller inte med dig om att man får i sig vad kroppen behover i form av vitaminer, mineraler, proteiner och kolhydrater genom att "äta vad man vill och äta någon frukt/grönsak då och då". Jag anser inte heller att det nodvändigtvis leder till viktnedgång, det kan lika gärna leda till viktuppgång.
    Tow2Mater skrev 2014-11-18 15:45:19 följande:

"så länge du har kaloriunderskott" betyder knappast mycket for TS om du läser hela tråden, därfor anser jag det riskabelt att säga man kan äta vad man vill".

Jag har tidigare förklarat kaloriunderskott för honom. Du visste inte detta så jag förstår en del av din kritik.

Klart som fan det leder till viktnedgång om han äter mindre än hans kalorier-ut.

Om han får i sig vitaminer nog är inte riktigt diskuterbart då det enda vi har att gå på är mitt odefinierade "ät vad du vill"-argument. Jag tror man får i sig vad man behöver. Du tror inte det. Kan inte komma så mycket längre där.
  • Tow2Mater
    dirty88 skrev 2014-11-18 15:50:40 följande:
    Tow2Mater skrev 2014-11-18 15:45:19 följande:

Jag har tidigare förklarat kaloriunderskott för honom. Du visste inte detta så jag förstår en del av din kritik
    Ok, då forstår jag bättre.
Svar på tråden Bra proteinrik mat om man vill gå ner i vikt