• Christel89

Sluta med napp 1 och 3 år!

Vi ha två barn.
    1 och 3 år.
    Det är väldigt mycket liv för att få ha nappen hela tiden, och vi ha försökt att 3 åringen bara ska ha nappen när han sover, men så ha de blivit att han vill sova mitt på dagen och han fått den, och sen kör han med det fast han inte somna. och sen är det igång med nappen igen.
    Nu ha vi tänkt sluta o sedan i några månader tillbaka ha vi sagt att han till jul ska få ge napparna till tomten (och så få han en paket för stora pojakr av tomten och tomten ge napparna till bebisar.)
    För att inte falla tillbaka i napparna känns det som vi ska ta dem för vår 1 åring med.
    Hon ha inte huniit bli lika besatt av sina nappar , men sover med dem. och åker bil med dem.
    Jag skulle vilja ha lite tips på vad jag ska roa henne med i bilen (ha spegel)
    Och även om de finns tips för att sluta med nappen.
    3 åringen går ju att prata med och där med lättare på det viset men 1 åringen är inte lika besatt.
    Blir båda svåra men på sina vis, men jag vill ha all hjälp jag kan få för att bli av med napparn!!! 
    Och känns mest rätt att ta båda samtidigt. 
    Vi ha börjat med napp på båda för de bara ville ligga vid bröstet och nu ha ju nappen fått en annan funktion...
    /Trött på napp tjat!

• Svar på tråden Sluta med napp 1 och 3 år!
  • Dixie

spontant tänker jag att det är lite taskigt att lillasyster blir av med nappen för att storebror ska sluta...... men sen är ju napp ingen måste så om ni känner att det kommer att funka - kör på det! 

fram till jul hade jag varit hård med användandet av napp - endast när de ska sova! 

vi har gjort så med våra barn att när de har sovit en natt utan napp gick vi till leksaksaffären och de fick välja en leksak! 

• Johannapanna87

Ta bort nappen för båda två isåfall.
    Tog bort mina barns nappar innan 1års ålder på båda för att den inte var nödvändig. Det är lättare att avvänja ett mindre barn från nappen än ett äldre.
    Alla gör ju olika, vi tog bort nappen en morgon bara och det gick hur bra som helst.
    Eller så kan man ta bort nappen under dagen och enbart ha den när man sover men skulle nog rekommendera att ta bort den på en gång så har man det överstökat sen.  Det kan ta ett par dagar men sen så kommer det att lugna ner sig.

I bilen: Något att äta? majsbågar kanske, något att titta på eller leksaker. :)

• Annsiss

Varför är det så viktigt att ta bort nappen helt? Okej för att bara ha den när man sover det är väl vettigt men annars, mina barn 1 och 4 har napp när de sover 4 åringen inte alltid bara när hon ber att få den vilket på sista tiden är mer sällan. Vi har aldrig förstått problemet med napp och därför inte tagit någon strid.

• Johannapanna87

Det är lättare att ta bort nappen helt från början än å börja begränsa användandet av den. En fyraårings tänder mår inte bra av att man använder napp enligt tandläkarna så man kanske ska lyssna på det? 

• Annsiss

Tandläkaren menar på att språkutvecklingen hämmas och det är klart den gör om ungen ständigt går med propp i munnen men en stund vid insomningen är knappast skadligt sen finns det dem som påstår att det ger utåtstående tänder men det tror jag det saknas forskning kring. De i min släkt som har haft det problemet har inte varit de som använt napp.

Svar på tråden Sluta med napp 1 och 3 år!