Anonym (Hyckleri säga "bonus"!) skrev 2014-11-20 02:58:18 följande:
Jag tolkar det som du. Oavsett vilket så är det tydligen okej att racka ner på mamman, men att pappan verkar lika ovillig att ha barnen förbiser man helt? Men det är förstås för att man håller med "bonusmamman".
Anonym (Ester) skrev 2014-11-19 15:09:31 följande:
Och vad vet du om hur ts och hennes man jobbar? Sambon jobbar kväll när hans barn inte är här. Själv jobbar jag 3skift=jobb 2 morgonpass 2 eftermiddag 2 nattpass alltså jobb 6 dagar ledigt i 4 dagar, har en helledig helg var 10de vecka. Det finns då rakt inga 26 weekends att resa på här.
Alla jobbar inte dagtid.
Vad vet du om hur de jobbar?
Det är ett evigt tjat om vuxentid och att få vara barnfri för att kunna mysa ihop. Kan man inte göra det när barnen är hemma? Jag vet att det är bra för vuxna att få egentid utan barnen ibland men om det inte går så måste ju förhållandet "vårdas" ändå! Vad gör man om biologiska föräldern inte finns med i bilden alls, vägrar ha med barnen att göra eller kanske rentav är död?
Jag och min man har totalt sex barn: Han har tre barn från ett tidigare förhållande, jag har två från ett tidigare förhållande, och så har vi vår lilla sladdis. Jag är alltså både biomamma och bonusmamma, och min exman är omgift så mina barn har en "bonusmamma". Makens barn har "bonuspappor" , och det dräller av "bonussyskon". Det är med andra ord en riktig modern, blandad familj, på gott och ont, och det är upp till oss vuxna att få det att fungera.
Som tur är funkar allt väldigt bra, mina barns "bonusmamma" är en underbar kvinna som, till skillnad från många här på FL, har förstått att om man är tillsammans med en man som har barn sedan tidigare måste man inse att barnen kommer först. Blir förhållandet så seriöst att man flyttar samman borde man vid det laget veta om att det finns barn med i bilden, klarar man inte det måste man avstå från mannen. Man kanske inte kan förvänta sig att få åka på weekendresor och spa under åren då barnen är mindre, om man inte kan göra det när barnen är hos sina biologiska mammor. Man får kanske vänta, helt enkelt. När man skaffar barn ändras villkoren för hur ens liv ser ut, och man måste avstå från vissa saker. Göra uppoffringar, helt enkelt. Men för normala människor känns det inte som några jobbiga uppoffringar, man vet att de är för barnens skull och man gör dem med glädje. Barnen är ju inte små hela livet, de växer upp och det går fort! Ena minuten är de små och totalt hjälplösa, nästa vill de låna din bil.
Och innan ni säger att man inte skaffar barn när man blir bonusförälder, stopp och belägg. För det gör man. Barnen finns förvisso redan, men de är beroende av sina föräldrar i varierande grad. Då får man axla det ansvaret, för man valde trots allt att leva med barnens far. Och jag tycker det är förskräckligt när man säger att man inte älskar sina bonusbarn som sina egna! Tror ni inte de märker av det?!
När jag läser alla dessa trådar skapade av uppretade "bonusmammor" som ska beklaga sig över sin självvalda situation undrar jag alltid varför de säger "bonusbarnet" och kallar sig "bonusmammor"? Vet de vad "bonus" betyder?
Från Wikipedia: Bonus är
latin och betyder god.
En bonus är alltså något bra, något positivt! Men dessa "bonusmammor" ser det helt klart inte så. Nej, för dem är makens barn bara en black om foten, något besvärligt som man tvingas stå ut med. Helst så lite som möjligt. Kalla dem då inte "bonusbarn". Och ni är verkligen inga "bonusmammor" för ni är inte något positivt och bra för barnen när ni känner så för dem!
Som svar på frågan i trådstarten: Vi har lagt upp det så att när mina bonusar ska vara hos sin mamma får mina bonusar vara hos sin pappa. Vi har barnen varannan julafton och nyår, alltså bägge helgerna för att de inte ska skyfflas runt mitt i mellandagarna, och för att man kanske vill åka till släktingar långt bort. På sommarloven ordnar vi det som det passar med semestrar o dyl. Annars är det 14 dagar här, 14 dagar hos biologiska föräldern. Naturligtvis händer det att det sker förändringar, man byter en helg här och var på grund av en resa eller liknande, men det är inget vi för bok över för det brukar alltid jämna ut sig.
När de större ungarna är borta blir det tyst och tomt här hemma, med bara ett barn! Men snart kommer en liten till, det blir Årets julklapp här hemma.
En sista sak innan jag avslutar detta epos: Det är fruktansvärt irriterande när ni skriver "bonus" i fel form hela tiden! "Vi har bonus varannan jul." "Bonus brukar vara här varannan helg." "Bonusen" heter det! Har sett detta otyg när det gäller ordet "bebis" (som ju är fruktansvärt irriterande i sig!) också. Vad är det med folk, får ni inte lära er simpel grammatik i skolan längre?! Ja, det var ju helt utom ämnet, men jag var bara tvungen. Se det som en - bonus!
Väldigt bra skrivet, men vill ändå påtala en sak.
I min värld är det inte min bonusson som på nåt sätt är "i vägen". Det dryga är oftast mamman. (som jag har god kontakt med och det funkar i 99% av fallen)
Man kan inte leva standby för en biologisk mamma för att hon kommer på annat som hon prioriterar högre än sitt barn.
Jag som BONUSmamma kan inte ha som krav att jag ska vara mer mamma än biomamman.
Om du nu är bonusmamma så borde du veta att det inte alltid är en dans på rosor och som många skriver så hade man hellre haft dom alltid (jag hade det) än vv för då hade vi planerat vår tid som en familj... Det är faktiskt inte så roligt att ha bokat in en helg på spa för att få avboka den för mamman inser att det är en stor fest just den dagen.....
Vi planerar vårt liv efter honom. Är han hos oss gör vi saker som passar honom. Är vi "barnlediga" så gör vi saker som man inte kan göra med barn, som att gå på bio eller käka en lång middag på en restaurang...
Och säg inte att man visst kan ta barnen på restaurang... Ja, det kan man... men han är uttråkad och vill åka hem när glassen är slut plus att de faktiskt är trötta (vi gör dom besöken med, men då väljer vi platser som är mer anpassade för barn och tar det "lite snabbare".)
Allt är inte svart eller vitt.
Jag tyckte biomamman var en idiot fram till att jag lärde känna henne och såg saker ur hennes perspektiv också... Ibland backar jag upp henne mot min sambo (såklart utan hennes vetskap) och ibland tvärt om.