• KajsaK

    Liten knöl i armhålan....

    Har under lång tid emellanåt känt mig lite svullen i höger armhåla. Det har som kommit och gått och jag tycker det har synts lite skillnad jämfört med vänster armhåla. Nu var det ett tag sedan jag kände sån svullnad, men för några veckor sedan när jag rakade mig så fick jag som en liten kulformad irritation där. Tänkte att det nog bara berodde på rakningen. Och det försvann. Sen för ca 1 v sen så började det ömma jättemkt och värkte i ca 2 dagar och jag kände en liten knöl i armhålan, ungefär stor som en ärta. Värken försvann men knölen är kvar än. När ska man söka vård? Man tänker ju cancer. Svullna lymfkörtlar känns inte som en liten hård ärta va? Känns lite olustigt där.

  • Svar på tråden Liten knöl i armhålan....
  • Anonym (M)
    KajsaK skrev 2015-04-06 22:22:49 följande:

    Blir svårt att sova i natt tror jag, imorrn ska jag tillbaka för ultraljudet. Hoppas det vart dåliga bilder bara på mammografin och att det är därför dom vill göra ultraljud och inte för att dom hittade något misstänkt...


    Håller tummarna för dig!
  • KajsaK

    Tack allihopa! Det var bara en lymfkörtel som låg mkt ytligt, pust nu kan jag andas ut!

  • Anonym (knölen)
    KajsaK skrev 2015-04-07 15:32:37 följande:

    Tack allihopa! Det var bara en lymfkörtel som låg mkt ytligt, pust nu kan jag andas ut!


  • Anonym (M)
    KajsaK skrev 2015-04-07 15:32:37 följande:

    Tack allihopa! Det var bara en lymfkörtel som låg mkt ytligt, pust nu kan jag andas ut!


    Åh vad skönt!
  • Icewolf

    Vill bara låna denna tråd litegrann...


    Jag har också en liten knöl i min högra armhåla. Eller tja, det är inte riktigt någon knöl. Den verkar sitta runt muskeln i armhålan. När man känner där så kan man känna en hård och lite rundaktig grej. Jag tror jag har haft den sedan 2010 eller 2011. Förra året så var jag hos vårdcentralen. Läkaren kände på min armhåla, sedan kände han igenom mina bröst. Det fanns som tur inga knölar i brösten. Sedan återgick han till att känna igen armhålan. Och som har kände. Han kallade in en annan läkare som också fick känna. Men hon tyckte inte att det kändes som något speciellt och sa att det möjligtvis kunde vara en muskelknöl eller liknande.


    Efter det så sa läkaren att jag fick återkomma ifall knölen hade blivit större.


    Efter såhär ett år så är knölen fortfarande samma som innan. Den gör inte ont, förutom om man står och petar och trycker på den länge. Jag har inte haft några andra besvär, förutom att man känner hur muskeln i armhålan liksom spänner till när man sträcker på högra armen.


    Men tänkte ändå gå och undersöka mig igen. Denna gången hos lasarettet. Kanske kan de se vad det är, så jag slipper att oroa mig. Tror inte att det är cancer, då jag har haft den i några år. Men ändå... Man kan inte sluta oroa sig!

  • KajsaK
    Icewolf skrev 2015-05-26 21:26:51 följande:

    Vill bara låna denna tråd litegrann...


    Jag har också en liten knöl i min högra armhåla. Eller tja, det är inte riktigt någon knöl. Den verkar sitta runt muskeln i armhålan. När man känner där så kan man känna en hård och lite rundaktig grej. Jag tror jag har haft den sedan 2010 eller 2011. Förra året så var jag hos vårdcentralen. Läkaren kände på min armhåla, sedan kände han igenom mina bröst. Det fanns som tur inga knölar i brösten. Sedan återgick han till att känna igen armhålan. Och som har kände. Han kallade in en annan läkare som också fick känna. Men hon tyckte inte att det kändes som något speciellt och sa att det möjligtvis kunde vara en muskelknöl eller liknande.


    Efter det så sa läkaren att jag fick återkomma ifall knölen hade blivit större.


    Efter såhär ett år så är knölen fortfarande samma som innan. Den gör inte ont, förutom om man står och petar och trycker på den länge. Jag har inte haft några andra besvär, förutom att man känner hur muskeln i armhålan liksom spänner till när man sträcker på högra armen.


    Men tänkte ändå gå och undersöka mig igen. Denna gången hos lasarettet. Kanske kan de se vad det är, så jag slipper att oroa mig. Tror inte att det är cancer, då jag har haft den i några år. Men ändå... Man kan inte sluta oroa sig!


    Be om remiss för mammografi! Där både röntgas knölen och ultraljud ca 1v efter. Förstår din oro!
  • Anonym (domem)

    Hur gammal är du? Knölen kan ju vara för att mensen ska komma. Och det behöver ju inte alltid betyda att det är bröstcancer. Det kan vara inflammation i hårsäcken eller svullen svett glands.

  • Anonym (domem)

    Och om det skulle ha varit bröstcancer skulle du haft nya symptomer för du har ju haft knölen i ett år nu

  • Icewolf
    Anonym (domem) skrev 2015-06-07 15:43:16 följande:

    Och om det skulle ha varit bröstcancer skulle du haft nya symptomer för du har ju haft knölen i ett år nu


    Syftar du på mig, eller på trådskaparen?
  • Anonym (Anonym)

    Hej! Ni verkar vara väldigt många kloka på denna tråd. För två månader sen ungefär upptäckte jag en knöl i armhålan. Jag tänkte vänta och se ifall den va kvar och först förra veckan var jag uppe på vårdcentralen undersökte den. De sa att det inte kändes som den växte inifrån utan att de va något ytligt och att det inte var nödvändigt att undersökare. Jag har aldrig känt av att det gör ont förräns senaste dagarna då kan ömma lite om man trycker. Men borde jag vara orolig även om de sa så på vårdcentralen? Tacksam för svar.

  • KajsaK
    Anonym (Anonym) skrev 2015-09-13 22:50:55 följande:

    Hej! Ni verkar vara väldigt många kloka på denna tråd. För två månader sen ungefär upptäckte jag en knöl i armhålan. Jag tänkte vänta och se ifall den va kvar och först förra veckan var jag uppe på vårdcentralen undersökte den. De sa att det inte kändes som den växte inifrån utan att de va något ytligt och att det inte var nödvändigt att undersökare. Jag har aldrig känt av att det gör ont förräns senaste dagarna då kan ömma lite om man trycker. Men borde jag vara orolig även om de sa så på vårdcentralen? Tacksam för svar.


    Hej, låter som det va för mig, och i mitt fall va det en ytlig lymfkörtel. Men absolut värt att kolla upp!
  • Anonym (Anonym)

    Tack! Hur länge hade du knölen? Min har varit där i ca 2-3 månader nu.


    KajsaK skrev 2015-09-13 23:03:08 följande:

    Hej, låter som det va för mig, och i mitt fall va det en ytlig lymfkörtel. Men absolut värt att kolla upp!


  • KajsaK
    Anonym (Anonym) skrev 2015-09-13 23:08:08 följande:

    Tack! Hur länge hade du knölen? Min har varit där i ca 2-3 månader nu.


    Jag har den fortfarande, snart ett år sedan jag upptäckte den.
  • KajsaK
    Anonym (Anonym) skrev 2015-09-13 23:08:08 följande:

    Tack! Hur länge hade du knölen? Min har varit där i ca 2-3 månader nu.


    Hej hur går det för dig? Har dom kollat mer på knölen? Är den ff kvar?
Svar på tråden Liten knöl i armhålan....