• OliviaOlja

Är kön en social konstruktion?

Som rubriken lyder så är frågan: Är kön en social konstruktion?
    Utveckla gärna ditt svar nedan. Du får vara anonym om du vill.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är kön en social konstruktion?
  • Anonym (du har rätt)
    Anonym (.) skrev 2014-11-19 16:01:37 följande:

Ställ en man och en kvinna bredvid varandra. Låt dem klä av sig helt nakna. Då kommer det att framgå om kön är en social konstruktion eller inte.

Men en kvinna har väl rätt att kalla sig för man och klä sig som en man. Om du ställer hen bredvid en annan människa är det inte säkert att det finns några fysiska skillnader. Alla roller är sociala konstruktioner. Könet är en roll. Alltså är könet en social konstruktion!
  • OliviaOlja
    Dixie skrev 2014-11-19 17:07:08 följande:
    du skulle du ju frågat om "könsroller" är en social konstruktion!
    jag tror alla kan vara överens om att könet ser olika ut hos män och kvinnor och inte är en social konstruktion!
    Anonym (..) skrev 2014-11-19 17:16:35 följande:

Det är väl ingen som tror att fysiskt kön är en social konstruktion, så det är en konstig fråga? Det är inte någon mer social konstruktion än att de flesta av oss har händer och öron. Däremot är könsroller en social konstruktion. Föreställningar om att män som sminkar sig eller gillar rosa är bögar, och att kvinnor är bra på att sköta hem är exempel på sociala konstruktioner.

Frågan är inte felställd om man ser det utifrån mitt perspektiv nämligen att jag anser att kön är något som betyder mer än bara de fysiska skillnaderna. 
  • Anonym (..)
    OliviaOlja skrev 2014-11-19 17:24:06 följande:

Frågan är inte felställd om man ser det utifrån mitt perspektiv nämligen att jag anser att kön är något som betyder mer än bara de fysiska skillnaderna. 
    Men det beror ju då på vad ditt perspektiv är? Det vet inte vi.
  • Anonym (.)
    Anonym (..) skrev 2014-11-19 18:05:58 följande:

Mitt perspektiv är: Antingen är man av manligt kön eller av kvinnligt. Ok, det lär finnas några hermafroditer också.
  • OliviaOlja
    Anonym (..) skrev 2014-11-19 18:05:58 följande:
    Men jag berättade ju just vad min syn är, att kön innebär mer än bara det fysiska.
    Anonym (.) skrev 2014-11-19 18:13:04 följande:
    Mitt perspektiv är: Antingen är man av manligt kön eller av kvinnligt. Ok, det lär finnas några hermafroditer också.
    Ok så då tror du att kön enbart har att göra med det fysiska då?

• Anonym (.)
    OliviaOlja skrev 2014-11-19 18:16:19 följande:

Men jag berättade ju just vad min syn är, att kön innebär mer än bara det fysiska.Ok så då tror du att kön enbart har att göra med det fysiska då?

Ja. Jag skiljer som sagt på kön och könsroller mm.
  • OliviaOlja
    Anonym (.) skrev 2014-11-19 18:23:42 följande:
    Ja. Jag skiljer som sagt på kön och könsroller mm.
    Ok då tycker vi olika där.
  • Kofot

Förväntningarna på könen är nog socialt konstruerande tror jag och sedan finns det delar som jag tror är rent genetiska.

• AstridH

Kön - nej. Könsroller - ja.

• Svt

Ja, kön är enbart en social konstruktion. Kvinnor har inte bröst, det är bara män som tror det.

?

• Anonym (..)
    OliviaOlja skrev 2014-11-19 18:16:19 följande:
    Men jag berättade ju just vad min syn är, att kön innebär mer än bara det fysiska.

Ok så då tror du att kön enbart har att göra med det fysiska då?

Jag ser könsroller som en konstruktion till stor del. Sedan har de så klart skapats även efter våra fysiska förutsättningar. Tex är det inte jättekonstigt att fler män har yrken där stor fysisk styrka krävs, eftersom fler män är starka. Nu finns det ju vissa som tror att det är biologiskt bestämt att tjejer ska gilla rosa, vara bra på hushållsarbete och älska barn, och det tror inte jag.
  • Computerworld

Nej, men feminismen är en social konstruktion. Om kön vore enbart socialt, skulle jag kunna montera bort kuken och få en fitta när jag ville. 

Svar på tråden Är kön en social konstruktion?