• CitronGul

Tror Ellos att jag är totalt korkad? 34,49% ränta!

Hej!

Har på senaste tiden börjat handla lite kläder på postorder, har aldrig gjort det innan, men tycker det är ganska smidigt nu, så har beställt några gånger. Betalar redan vid beställningen med kontokort så är det klart.

I alla paket de skickar så är det reklamlappar med för deras bisarra lån "Hej, behöver du ett lån? utan säkerhet"

I liten finstilt text som knappt syns att läsa framgår det att den effektiva räntan är enorma 34,49% !!!   Förvånad (Trodde ockerränta var förbjudet??)

Har Ellos missat att vi i princip har nollränta nu? Gissar att de gör mer i vinst på dessa lån än produkterna de säljer. Men framförallt jag tycker de ifrågasätter mig som konsument att erbjuda en sådan ockerränta.

• Svar på tråden Tror Ellos att jag är totalt korkad? 34,49% ränta!
  • Tow2Mater

Inte alls orimligt for ett mindre lån utan säkerhet. Det är ju upp till dig om du vill nyttja det eller inte. Snabblån kan t ex ha räntor på flera hundra procent.

"Effektiva räntan visar den totala kostnaden för dig att ta lånet, vilket är den nominella räntan plus alla avgifter, som till exempel uppläggnings- och aviseringsavgift. Räntesatsen på lånet beror på vilken risk långivaren tycker att det är att låna ut pengar till dig. Den risken beror på din återbetalningsförmåga och vilken säkerhet du kan ställa för lånet."

• CitronGul
    Tow2Mater skrev 2014-11-19 16:04:18 följande:

Inte alls orimligt for ett mindre lån utan säkerhet. Det är ju upp till dig om du vill nyttja det eller inte. Snabblån kan t ex ha räntor på flera hundra procent.

Jag tänkte iofs mest på mina medmänniskor, ingen borde luras in i detta.

Fast snabblån med galet höga räntor som du skriver om kan inte legitimera räntor på enorma 34% i en lågränteekonomi, det är konsumtionsvaror som det lånas till. Dessa skall inte betalas med lån.
  • martina81

De hoppas nog på det om inte annat. Som du säger, de tjärnar ju en bra slant på att folk går på sådana sanslöst dumma erbjudanden 

• Tow2Mater
    CitronGul skrev 2014-11-19 16:09:55 följande:
    det är konsumtionsvaror som det lånas till. Dessa skall inte betalas med lån.
    Säger vem? Du?

Om det var olagligt skulle folk inte kunna gora det. Men det är lagligt, och helt valfritt, tack o lov.
  • CitronGul
    Tow2Mater skrev 2014-11-19 16:28:32 följande:
    Säger vem? Du?

Om det var olagligt skulle folk inte kunna gora det. Men det är lagligt, och helt valfritt, tack o lov.
    Ja, det är min åsikt, naturligtvis skall inga konsumtionsvaror betalas med lån med dessa enorma räntor.

Det hör du väl på namnet? Konsumtionsvaror, när varorna är konsumerade är dessa lån ofta kvar då räntan ökar upp dem snabbt.

Vet inte direkt vad jag vill med tråden, blev bara så förfärad när jag såg räntan.

• Annelie 76

Bokus har en effektiv ränta på 50% på sin avbetalning. Ockerräntor är inte alls ovanligt.

• Tow2Mater

Så for ett lån på 6000 kr med 35% effektiv ränta, for att t ex kopa barnen nya vinterkläder och lite julklappar, och man betalar igen allt inom 90 dagar (ca 3 månader) betalar man totalt 460 kr i ränta. Jag tycker inte det är orimligt, om man inte har kreditkort med lägre ränta, eller kan betala kontant.

(Ellos online säger dock de har 29% effektiv ränta.)

• CitronGul
    Tow2Mater skrev 2014-11-19 16:56:25 följande:

Så for ett lån på 6000 kr med 35% effektiv ränta, for att t ex kopa barnen nya vinterkläder och lite julklappar, och man betalar igen allt inom 90 dagar (ca 3 månader) betalar man totalt 460 kr i ränta. Jag tycker inte det är orimligt, om man inte har kreditkort med lägre ränta, eller kan betala kontant.

Stödjer du verkligen att handla julklappar på kredit?  Tomte

Bara för att du bryter ner räntan till kronor så blir inte räntan lägre. Det är totalt onödigt för familjen att betala 460 kr för ingenting, de ska istället bygga upp en buffert. Om familjen lägger av med detta köpbeteende så kan de förhoppningsvis handla flör sparade pengar i fortsättningen, för annars borde de inte ha råd med denna ränta iallafall.
  • Tow2Mater
    CitronGul skrev 2014-11-19 17:10:37 följande:

Bara för att du bryter ner räntan till kronor så blir inte räntan lägre. Det är totalt onödigt för familjen att betala 460 kr för ingenting, de ska istället bygga upp en buffert. Om familjen lägger av med detta köpbeteende så kan de förhoppningsvis handla flör sparade pengar i fortsättningen, för annars borde de inte ha råd med denna ränta iallafall.
    Absolut att jag stodjer det, om man kan betala tillbaka inom rimligt tid, och barnen annars får vänta till nästa jul for att få en julklapp!!

Nej, räntan blir inte lägre for att man "bryter ner den", men den blir verkligare och mer forståelig vad det kostar i kronor än i %.

• Dixie
    Jag håller med dig i principen - att man inte bör handla saker på kredit - men detta måste ju vara upp till var och en att besluta om - och är folk villiga att betala hög ränta så förstår jag att Ellos tar hög ränta, de är ett företag som har som mål att tjäna pengar!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Jag "stödjer" definitivt att köpa julklappar eller annat på kredit, vill man köpa julklappar på kredit så ska man givetvis få göra det. Att det, i många fall, är en dålig idé är en helt annan sak.

Jag skulle inte göra det men jag tänker inte diktera hur andra ska göra.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • dfuoih

Lagen borde reglera någon typ av maxial effektiv ränta även för blancolån. Säg reporäntan plus 10%. Bankerna ligger ju på 5-7% för blancolån så det borde inte vara "omöjligt" även för Ellos.

• PinkSugar

Var och varannan person i Lyxfällan har ju liknande lån. Namnet Ellos har ploppat upp flera gånger där

• 8oo8

Det är otroligt många korkade människor som lånar pengar av dom för dom lixom bara måste ha dom där byxorna lixom......

• Empabempa

Ellos ger ju möjlighet att ge fakturaköp vilket jag använder när jag handlar när där.
    Ofta gör jag när jag köper kläder att jag beställer kanske 5-6 plagg och provar hemma. De jag inte är nöjd med (kvalité eller passform) skickar jag tillbaka. Då slipper jag ligga ute med pengar för de varor jag skickar tillbaka och jag betalar hela fakturan direkt när jag får den.
    Det kostar lite extra, 35kr för retur och 20 kr i aviavgift, men tycker överlag att det är smidigare och jag betalar för har haft jättekrångel med andra företag som inte skickat levererad vara och dragit ut på tiden att betala, Även de stora företag som man egentligen tror är stabila och bra.

• Anonym (Helt galet)

Jag tycker i princip att alla som går med på sådana räntevillkor borde få bankkortet klippt och förses med god man, för sitt eget bästa...Rynkar på näsan

Burn, Ellos, burn!!Demon

Svar på tråden Tror Ellos att jag är totalt korkad? 34,49% ränta!