Schna skrev 2014-11-21 14:35:25 följande:
6 mil.
Ja, jag raljerade lite över din aggressiva attityd i den. Alla, inte ens all vårdpersonal, tycker att man får skylla sig själv för att man bor på glesbygden. En del tycker att det är ohållbart om landets alla invånare ska leva staplade på varandra i städer. Det finns till och med vissa partier här i Sverige som tycker att det är värt att satsa lite pengar på att göra glesbygden mer attraktiv att bo på. Det finns alltså ganska många oliktänkande här i Sverige, överraskande nog. Vi lär inte byta åsikt för att skäller ut oss på FL.

Noterade du att jag också bor på "landsbygden"? Och trots att det ligger en mindre stad nära så har jag långt till förlossningen. Faktiskt tillhör jag den minoritet av svenska kvinnor som har längst till förlossningen. Längre än dig...
MEN, det ger mig ändå inte rätten att uppehålla en ambulans för att det är bekvämt. Märker jag att nu börjar det hända saker, ja då åker man. Händer det saker riktigt fort, ja då kan det kanske vara smart att ringa 112 och börja åka, så man får möte! Men att bara för att man bo långt från förlossningen ska det inte vara en självklarhet att åka ambulans. Risken finns ju att nån annan som valt att bo långt från sjukhus får en hjärtinfarkt och typ dör....BEHOVET ska styra oavsett var man bor. Sen kan i enskilda fall behovet vara större just för att det är långt men en normal förlossning uppfyller inte det.