• poppe72

Var hittar jag energin

Jag har 4 barn som bor hos mig och mamman bor på annan ort och har barnen varannan helg. Jag har ny sambo och vi hjälps åt med det vardagliga så hon är ett stöd . Men det är jag som får ta allt med skola dagis osv och jag vet att mamman inte ens frågar hur det går i skola osv. hur skall man få energi till allt hur gör ni i liknande sits ? barnen ger mig naturligt vis energi men de suger en del energi med .
    och det var själv klart för mig att barnen skulle bo kvar hos mig var inget alternativ för mig att bara ha barnen varannan helg .

• Svar på tråden Var hittar jag energin
  • Yonndax

Är det energi att ta tag i bråk/problem eller att få tiden att räcka till? 

Ett tips kan vara att se över hur dagen planering ser ut. Hämtning, lämning, aktiviteter, läxor, handla, laga mat osv.

Om du inte gör det så skriv en matsedel och veckohandla då behöver du inte handla varje dag. Kanske laga storkok på helgen så att det finns middag klar nån kväll i veckan. Göra piroger, pizzabullar och liknande och frys in så finns det ett snabbt mellanmål om det behövs. Beroende på hur gamla barnen är så ge dem små uppgifter att göra under veckan hemma som kan hjälpa dig. Duka bordet, plocka in disken i diskmaskinen/ hjälpa dig disk för hand, sortera tvätten innan den ska tvättas, involvera alla barnen när det ska städas. Se om det går att effektivisera hämtning/lämning till skola och aktiviteter. Kanske prata med nån annan förälder så ni turs om vid hämtning/lämning vid aktiviteter eller när barnen ska till kompisar

Var bara några tankar.

• poppe72

inte så mycket bråk men  visst får man tjata en del och planerar gör vi och barnen hjälper till kanske bara är gnällig just nu.

• Yonndax

Är ok att vara gnällig ibland. Kan beror på vädret oxå. Är ju få ställen i Sverige som har sett solen särskilt mycket den senaste månaden. Det tar på krafterna oxå.

• Poppens

Vi har ett gemensamt barn 2 år å barn som bor varannan vecka 9 och 6.5 år och ett fjärde på väg.

Vi bestämde när vi väntade sista barnet att vi måste ha en strategi! Detta måste fungera!

Vad gör vi?

Jo...

Vi har matkassen hemkörd i snart 2 år. Underbart!

Barnen packar i å ur sina bad/gumpaväskor själva.

Städkraven har vi slutat med helt typ.

Alla andra föräldrarkrav utifrån oxå för den delen.

Vi beslutade att vi fullständigt skulle köra VÅRT race! Det som är enklast för oss.

Vi är väldigt konsekventa. Barnen vet vad som gäller å förhandlingskonflikter med utbrott å storgråt förekommer nästan inte alls. Eller det gör inte det. Det kan tjatas om att slippa duscha. Jag tittar på dom å frågar "tror du att jag kommer ändra mig?" Eller "har inte jag svarat" å dom VET att dom fajterna vinner dom inte för vi har gått vinnande ur dom fajterna å nu är d nerlagt.

D låter trist men d underlättar vardagslivet nåt oerhört och det tär inte på mitt å sambons förhållande. Vilket jag varit med om förut........

• skånegås

jo, hur får  man den att räcka... 

Är ensam med 4 barn. 3-12 år. De är hos sin pappa ungefär varannan helg. Man orkar för att man är tvungen. Därför. 

Prioriterar. Nekar barnen vissa fritidsaktiviteter för att det ska funka för alla. Ger dem så stort eget ansvar de klarar av. Väljer enkla lösningar. Undviker onödigt bråk och tar hand om sig själv så gott det går. Dvs äter ordentligt, tränar och sover...

Tar gärna del av andra tips :P

Svar på tråden Var hittar jag energin