• MSL

Kortison och fertilitet

Känner mig väldigt uppochner just nu. Inbillar mig att jag kan vara gravid trots att jag egentligen gett upp hoppet om att det ska kunna hända.

Vi har en dotter på 3 år som föddes efter 2 år av aktivt försökande, ett par tidiga missfall och ett ma i v 10. För 2 år sen började vi försöka med syskon och har haft ett ma till i v 10 för 1,5 år sen. Sen dess har det varit knäpptyst och vi har bestämt oss för att adoptera hellre än att hoppa på IVF- karusellen.

För drygt två veckor sen började jag äta kortison (10 mg per dag) för envisa eksem och nu är mensen några dagar sen, bröstvårtorna väldigt ömma och jag löjligt trött hela tiden. Kan man få såna biverkningar av kortison eller kan det vara så att vår infertilitet beror på mitt immunförsvar och en enkel kortisonkur räckte för att bli gravid?

Jag räknar med svar som "köp ett gravtest så slipper du undra" och "gå till vårdcentralen och ta ett blodprov så får du veta", men vi bor på landet i Afrika och har inte den möjligheten, så det enda jag kan göra är att vänta och se.

• Svar på tråden Kortison och fertilitet
  • Jag är bara jag

Det kan ha påverkat. Vid ÄD/ED tar man alltid Prednison för att sätta ner immunförsvaret och vissa med upprepade m.f får det också så visst kan det ha haft effekt. Kan du inte skicka efter gravtest med posten?

• MSL

Tack för ditt svar. Det var inte inbillning, men slutade tyvärr i ännu ett tidigt mf. 

Svar på tråden Kortison och fertilitet