• Snällspiken

Sluta skapa aggressiva, sexistiska pojkmonster!

Detta önskar jag mig i julklapp, åt alla i hela världen och kanske i synnerhet mina barn:

- Att ni slutar acceptera att era pojkar slåss, knuffas och brölar som djur, bara för att de är pojkar. 

- Att ni slutar köpa aggressiva pojkkläder med överdrivet tuffa och våldsamma motiv på (Hallå! Det är dagis och skolan ni klär dem för, inte ett krig). 

- Att ni inte låter småkillar på 6-7 år kolla på våldsamma spel och skitfilmer som Batman och Legofilmerna. För ni begriper väl att de blir påverkade? Världen behöver inte fler våldsbenägna grabbmonster. 

- Att ni slutar pådyvla era pojkar er egen ruttna världsbild som går ut på att tjejer är försiktiga, ömtåliga, långsamma, svaga eller rentav fega (jag vet inte hur många gånger min egen dotter har fått höra detta från pojkar på sitt i övrigt jättefina montessoridagis med idel akademikerföräldrar men ändå ?  man undrar ju var de får det ifrån?)

- Att vi alla slutar fokusera så ensidigt på de stora kedjornas flickkläder, Barbie, rosafärgat o s v för att det skulle göra våra tjejer till passiva offer. För vad är det vi till varje pris måste skydda dem ifrån? Just det! Aggressiva, sexistiska pojkar. I aggressiva tröjor med monster på. Som så småningom blir aggressiva, sexistiska män. Världen behöver inte fler såna. 

• Svar på tråden Sluta skapa aggressiva, sexistiska pojkmonster!
  • Snällspiken

Yokohama igen: Jag är mamma till en flicka och en pojke. Jag älskar dem båda och vill naturligtvis skydda dem från allt ont ;) därav mitt inlägg! Jag köper inte att min pojke inte ska få visa känslor och fortsätta vara den spännande, mångfacetterade och analytiska individ han råkar vara. 

Men när dottern nu har börjat skolan, märker jag hur hon kommer hem med horribla föreställningar om vad som är "tjejigt" respektive "killigt". Jag vet inte varifrån det kommer, jag tänker bara motarbeta det, punkt. Och jag vill lyfta fram ett alltför ignorerat fenomen, nämligen bristen på god uppfostran av killar. 

• YokohamaNr2
    Snällspiken skrev 2014-11-28 14:53:23 följande:
    Yokohama igen: Jag är mamma till en flicka och en pojke. Jag älskar dem båda och vill naturligtvis skydda dem från allt ont ;) därav mitt inlägg! Jag köper inte att min pojke inte ska få visa känslor och fortsätta vara den spännande, mångfacetterade och analytiska individ han råkar vara. 

Men när dottern nu har börjat skolan, märker jag hur hon kommer hem med horribla föreställningar om vad som är "tjejigt" respektive "killigt". Jag vet inte varifrån det kommer, jag tänker bara motarbeta det, punkt. Och jag vill lyfta fram ett alltför ignorerat fenomen, nämligen bristen på god uppfostran av killar. 
    Fast jag kan inte riktigt hålla med om att pojkföräldrar brister i sin uppfostran överlag! Många föräldrar har väl barn av olika kön, tror du att de till skillnad mot dig gör värsta skillnaden mellan barnen i familjen beroende på kön?

Jag vet ju att problemet finns med vissa föräldrar, mötte en sådan mamma i helgen hon har två killar (absolut inga monster utan trevliga barn) men hon kom med sådana floskler att balett är för 'tjejigt' och att hon inte vill att de ska bli 'mummys boys' och sen ser jag i skolan vissa föräldrar som är otroligt överbeskyddande mot sina tjejer att de inte får klättra och akta kläderna bla bla

Jag har nog svårt att relatera då jag som sagt bara har pojkar, och av någon anledning så blev det så att våra vänner och bekanta också bara fick pojkar alla dessa föräldrar är dock sunda i sitt föräldrarskap och alla pojkarna är riktigt trevliga barn!
  • Snällspiken

Yokohama nr 2: Jag tycker mig se en skillnad när det gäller hur många behandlar sina tjejer och killar, framför allt när det handlar om hur aggressiva och hänsynslösa de förväntas vara. Men givetvis finns det finfina undantag. 

Min pojke råkar f.ö. vara mer utagerande än tjejen och det är jättejobbigt och något vi verkligen jobbar på att motarbeta. Tyvärr har han en förkärlek för mer "stökiga" förebilder på dagis. 

• MxMeNow

Då tycker jag det är mer önskvärt att flickor slutar uppfostras till pipiga, krävande offer!

• Flickan och kråkan
    Snällspiken skrev 2014-12-02 18:13:34 följande:

Yokohama nr 2: Jag tycker mig se en skillnad när det gäller hur många behandlar sina tjejer och killar, framför allt när det handlar om hur aggressiva och hänsynslösa de förväntas vara. Men givetvis finns det finfina undantag. 

Min pojke råkar f.ö. vara mer utagerande än tjejen och det är jättejobbigt och något vi verkligen jobbar på att motarbeta. Tyvärr har han en förkärlek för mer "stökiga" förebilder på dagis. 

Jag tror att en del av det handlar om att det tveklöst är svårare att bryta könsroll som pojke än flicka. Jag har blivit väldigt medveten om det med mitt äldsta barn.....han åker konståkning.....mycket.....han har inte fyllt 7 ännu.....men jösses alltså.....det är inget liten sak. Möter väldigt mycket positivt från engagerade konståkningsmänniskor, men för övrigt.....nej. Och han har som sagt inte fyllt 7 år ännu. Jag är full av beundran för de härliga tonårsgrabbar som åker i min pojkes klubb som verkligen är finfina förebilder. Flickor som bryter och spelar ishockey....de blir uppmuntrade för sin tuffhet och att de vågar ta för sig: "Go girl!"

Vuxenvärlden har mycket att jobba med skulle jag säga.
  • YokohamaNr2
    Flickan och kråkan skrev 2014-12-03 12:43:36 följande:
    Jag tror att en del av det handlar om att det tveklöst är svårare att bryta könsroll som pojke än flicka. Jag har blivit väldigt medveten om det med mitt äldsta barn.....han åker konståkning.....mycket.....han har inte fyllt 7 ännu.....men jösses alltså.....det är inget liten sak. Möter väldigt mycket positivt från engagerade konståkningsmänniskor, men för övrigt.....nej. Och han har som sagt inte fyllt 7 år ännu. Jag är full av beundran för de härliga tonårsgrabbar som åker i min pojkes klubb som verkligen är finfina förebilder. Flickor som bryter och spelar ishockey....de blir uppmuntrade för sin tuffhet och att de vågar ta för sig: "Go girl!"

JAg håller med, min äldsta är lite normbrytande i sina klädval och gillar att ha rosa och fick mycket pikar från killar i sin klass men stod sin grund och jag är mäkta stolt över hans modighet! nu pratar vi inte ens  klänning elelr tunika här utan en rosa t-shirt och lite rosa på en keps och Real madrids illrosa matchställ! Han är snart 8

Just det där har vi pratat mycket om sen barnsben och jag har verkligen gått hårt åt att man får tycka om precis vilken/vilka färger som helst och att det inte är ok att säga  något är flickigt, verkligen fått de att tänka till om det negativa man för ut när man säger att något är 'tjejigt' ja so what liksom är det något fel att vara tjej? Hos oss har det hjälpt att mamma är sportig och stark och pappa är också sportig och stark men gillar rosa och att shoppa
  • Mli 014

Håller med!

Jag blir så fruktansvärt less när vuxna i min barns närhet rättar min son för att han leker "för stilla" eller väljer "fel" färger på kläderna.

Har tre söner och de ska få lov att vara sig själva, bli respekterade och respektera andra.

Stor eloge till farmor som i år trotsade hela sitt väsen och köpte " my little pony" till vår son. För det var det han önskade sig. Inte bilar eller spidermangrejer.

• mamaG
    Snällspiken skrev 2014-11-21 10:37:19 följande:
    Detta önskar jag mig i julklapp, åt alla i hela världen och kanske i synnerhet mina barn:

- Att ni slutar acceptera att era pojkar slåss, knuffas och brölar som djur, bara för att de är pojkar. 

- Att ni slutar köpa aggressiva pojkkläder med överdrivet tuffa och våldsamma motiv på (Hallå! Det är dagis och skolan ni klär dem för, inte ett krig). 

- Att ni inte låter småkillar på 6-7 år kolla på våldsamma spel och skitfilmer som Batman och Legofilmerna. För ni begriper väl att de blir påverkade? Världen behöver inte fler våldsbenägna grabbmonster. 

- Att ni slutar pådyvla era pojkar er egen ruttna världsbild som går ut på att tjejer är försiktiga, ömtåliga, långsamma, svaga eller rentav fega (jag vet inte hur många gånger min egen dotter har fått höra detta från pojkar på sitt i övrigt jättefina montessoridagis med idel akademikerföräldrar men ändå ?  man undrar ju var de får det ifrån?)

- Att vi alla slutar fokusera så ensidigt på de stora kedjornas flickkläder, Barbie, rosafärgat o s v för att det skulle göra våra tjejer till passiva offer. För vad är det vi till varje pris måste skydda dem ifrån? Just det! Aggressiva, sexistiska pojkar. I aggressiva tröjor med monster på. Som så småningom blir aggressiva, sexistiska män. Världen behöver inte fler såna. 

Hurra!
  • Penida

Sorgligt och så onödigt, precis som du säger har vuxenvärlden mycket att jobba med. Det är "vi" som för över våra åsikter på egna och andras ungar. Barn hade mest troligt varit mer trevliga och öppna mot icke likasinnade om de hade med  sig det hemifrån och träffade andra vuxna som var.
    Min tjej spelar ju fotboll som du vet och på familjeliv har jag fått veta att det är en sport för pojkar, har dock inte märkt av det jättemycket IRL mer än hos ett par tjejkompisar till henne som tycker det är för killar. Senast någon kommenterade hörde jag det och hon kontrade med "såg du fotbollsgalan, massa tjejer vann priser"..

Avskyr CIO-metoder
  • Snällspiken

Gud vad julklappsglad jag blev av detta! 
Svar på tråden Sluta skapa aggressiva, sexistiska pojkmonster!