Sluta skapa aggressiva, sexistiska pojkmonster!
Detta önskar jag mig i julklapp, åt alla i hela världen och kanske i synnerhet mina barn:
- Att ni slutar acceptera att era pojkar slåss, knuffas och brölar som djur, bara för att de är pojkar.
- Att ni slutar köpa aggressiva pojkkläder med överdrivet tuffa och våldsamma motiv på (Hallå! Det är dagis och skolan ni klär dem för, inte ett krig).
- Att ni inte låter småkillar på 6-7 år kolla på våldsamma spel och skitfilmer som Batman och Legofilmerna. För ni begriper väl att de blir påverkade? Världen behöver inte fler våldsbenägna grabbmonster.
- Att ni slutar pådyvla era pojkar er egen ruttna världsbild som går ut på att tjejer är försiktiga, ömtåliga, långsamma, svaga eller rentav fega (jag vet inte hur många gånger min egen dotter har fått höra detta från pojkar på sitt i övrigt jättefina montessoridagis med idel akademikerföräldrar men ändå ? man undrar ju var de får det ifrån?)
- Att vi alla slutar fokusera så ensidigt på de stora kedjornas flickkläder, Barbie, rosafärgat o s v för att det skulle göra våra tjejer till passiva offer. För vad är det vi till varje pris måste skydda dem ifrån? Just det! Aggressiva, sexistiska pojkar. I aggressiva tröjor med monster på. Som så småningom blir aggressiva, sexistiska män. Världen behöver inte fler såna.