Ska förskolan få bestämma sömn?
Förskolan ringde i torsdags och tyckte sonen skulle få sova. Han är 3,2 år och de tyckte han var så känslig och blev ledsen då och då frågade om han fick sova. Jag känner mig tvingad att säga ja för att han är lite snorig (och kanske alltså inte känner sig helt 100..) Vi brukar låta han sova en gång i veckan ibland, på fredagar för att kunna va uppe längre om han och jag tex åker till mina föräldrar, annars behöver han sova kl 19. Det brukar funka bra, han sover 1 h (de får inte sova mindre på förskolan... Sover ute och mindre än 1 h "passar inte verksamheten". Han sover då 1 h och sover sen ca 10 h på natten, typ 21-7 och nästa dag kan han va vaken igen och det går bra, kanske lite trött vid 18 men han somnar vid 19 och sover 12 h. I torsdags kunde jag inte säga nej och igår samma sak. De ville också att han skulle sova för att han känslig. Han sov 10 h igår natt och inatt 8 h.. 22-6. Suck! 2 dagar på rad blir ju skit. Ska man vända tillbaka ska han va vaken idag efter endast 8 h sömn. Förskolan generellt tycker väl föräldrar som inte låter barn sova på dagen är elaka och tänker på sig själva och sin egen egentid. Jag vill inte han ska sova, med undantag för nån enstaka gång för det fixar han. Vända tillbaka idag kanske blir jobbigt för honom istället. Det är för hela familjens välmående men hans i företa hand, han mår bäst när han sover 12 h per natt. Ska man känna sig som en elak mamma om man säger nej? Han blev inte mindre känslig av att sova men är inte heller sjuk och visar ingen känslighet hemma. Han måste väl kunna va på lite sämre humör ibland (de tycker han är glad jämt annars) utan att lösningen alltid måste va sova...