• Anonym (Undrande)

Bonusmamma - hur mycket ska jag stå för matkostnaden?

Är bonusmamma till två barn, två killar som är 14 och snart 12. Har varit bonus åt dom i tre år och det har fungerat förvånansvärt bra, även om det vart en del konflikter. Har bidragit med en del pengar och har fram tills nu stått för 50% av matkassan... Men här är grejen, pojkarna börjar bli så stora och äter betydligt mer nu... Det är svårt å tro att man storhandlade för tre dar sen när kylskåpet och skafferiet står halvtomt! Den äldste har dessutom ofta kompisar över och dom är inte rädda för att ta för sig...

Så matbudgeten har ökat, inget snack där... Men jag vill inte bidra mer ur min plånbok. Det är ju faktiskt HANS barn så jag tycker han kan stå för den största andelen..! Men sambon tycker jag är snål. Vad tycker ni??

Ps. Vi har dom vv.... Glömde nämna det!

• Svar på tråden Bonusmamma - hur mycket ska jag stå för matkostnaden?
  • FrökenKanSjälv
    Anonym (På marginalen) skrev 2014-11-26 17:45:51 följande:
    Vem har sagt att jag tycker kärlek och pengar hör ihop? Har jag aldrig sagt. Du har läst vad andra lägger på mig, vilket inte alls stämmer. 
    Prylar är jag absolut inte intresserad av. Och det är inte heller något jag vill ha. Det finns annat i livet. 
    Men när det gäller att ta hand om varandra, leva tillsammans - med andra som kan vara barn, familj, partners, vänner, partners barn eller vem som någon lever nära - är mitt beteende att dela med mig och hjälpa till så att alla känner sig både delaktiga och behövda.
    Med hjälpa till menar jag inte att ge prylar eller pengar - eller vad ni nu fått för er. Det betyder i min familj att man delar praktiskt ansvar, att man delar med sig av sina resurser-som kan vara av många olika slag, att man delar matbudget och andra gemensamma utgifter.
    Resurser kan t.ex. vara att skjutsa någon, låna ut något till någon, laga något som är trasigt, utföra marktjänst, fixa ett kalas utan att förvänta sig eller kräva ersättning för det. 
    Helt enkelt att man hjälper varandra utifrån sina förutsättningar/skills. 

Nu har ju TS inte dålig ekonomi, så det är inte där skon klämmer. Hon berättar inget om vem som tar merdelen av olika praktiska sysslor. Hennes bidrag kanske mer skulle ligga på att ta ansvar för den praktiska delen att göra inköp (vilket INTE innebär att hon betalar för hela summan av dessa inköp), laga mat, städa, tvätta, skjutsa barn eller utföra annan marktjänst. Sådana tjänster är ju också att bidra till det gemensamma. Hade ingen i hemmet utfört dem hade man fått betala för att få dem utförda.
    Allting är förhandlingsbart.
    När man gifter sig lovar man att ta gemensamt ansvar för hem och barn. Det ingår i vigselritualen. Har man inte möjlighet att bidra så mycket ekonomiskt, gör man livet bra på andra sätt genom att ta det ansvar man kan.
    Jag är fullt kapabel att ta hand om mina tre barn. Det har jag gjort ensam i många år. Jag och deras pappa är fullt kapabla att försörja barnen, det går ingen ekonomisk nöd på vare sig mig, pappan eller barnen, snarare tvärtom.

När jag gifte mig med min nuvarande man så var jag överlycklig över att han väljer att dela sitt liv med mig och mina struliga tonåringar. Jag har inga som helst krav på att han ska skjutsa eller läsa läxor eller betala för deras mat. Jag vet att han älskar mig och han respekterar och är vänlig mot barnen, det är fullt tillräckligt för mig.

Jag är ingen von anka, inte heller är min man en von anka. Vi är däremot toleranta mot människor som väljer att leva sina liv på ett annat sätt, och skulle aldrig sitta och fördöma andras livsval.
  • Brumma
    Anonym (På marginalen) skrev 2014-11-26 17:45:51 följande:
    Vem har sagt att jag tycker kärlek och pengar hör ihop? Har jag aldrig sagt. Du har läst vad andra lägger på mig, vilket inte alls stämmer. 
    Prylar är jag absolut inte intresserad av. Och det är inte heller något jag vill ha. Det finns annat i livet. 
    Men när det gäller att ta hand om varandra, leva tillsammans - med andra som kan vara barn, familj, partners, vänner, partners barn eller vem som någon lever nära - är mitt beteende att dela med mig och hjälpa till så att alla känner sig både delaktiga och behövda.
    Med hjälpa till menar jag inte att ge prylar eller pengar - eller vad ni nu fått för er. Det betyder i min familj att man delar praktiskt ansvar, att man delar med sig av sina resurser-som kan vara av många olika slag, att man delar matbudget och andra gemensamma utgifter.
    Resurser kan t.ex. vara att skjutsa någon, låna ut något till någon, laga något som är trasigt, utföra marktjänst, fixa ett kalas utan att förvänta sig eller kräva ersättning för det. 
    Helt enkelt att man hjälper varandra utifrån sina förutsättningar/skills. 

Nu har ju TS inte dålig ekonomi, så det är inte där skon klämmer. Hon berättar inget om vem som tar merdelen av olika praktiska sysslor. Hennes bidrag kanske mer skulle ligga på att ta ansvar för den praktiska delen att göra inköp (vilket INTE innebär att hon betalar för hela summan av dessa inköp), laga mat, städa, tvätta, skjutsa barn eller utföra annan marktjänst. Sådana tjänster är ju också att bidra till det gemensamma. Hade ingen i hemmet utfört dem hade man fått betala för att få dem utförda.
    Allting är förhandlingsbart.
    När man gifter sig lovar man att ta gemensamt ansvar för hem och barn. Det ingår i vigselritualen. Har man inte möjlighet att bidra så mycket ekonomiskt, gör man livet bra på andra sätt genom att ta det ansvar man kan.
    Men varför är det då ok för dig att säga att de som inte tar den ekonomiska biten inte kan känna kärlek och ha en bra relation med sina bonusbarn?
    Det är ju DU som drar slutsatser som inte stämmer - både gällande lagen OCH vad människor prioriterar...

Och nej, i vigselritualen ingår inte att man lovar ta hand om någon annans barn...
  • Anonym (Fritzygirl)
    Anonym (På marginalen) skrev 2014-11-26 16:46:23 följande:

Familjerätt på nätet
    socfamratt.se

"UNDERHÅLLSSKYLDIGHET GENTEMOT STYVBARN

Regeln om styvföräldrars underhållsskyldighet skall ses mot bakgrund av önskemålet att barn i en och samma familj skall leva på samma nivå.

Källa:
    Familjerätten - en introduktion
    A Wickström, U Komujärvi, 2005"

Du har glömt med alla dina understrykningar en av de viktigaste. 
  • Anonym (Ha)

Snål fitt kärring . Hoppas han dumpar dig snåla jävla svenne

• Ann Cistrus
    Anonym (Ha) skrev 2014-11-27 20:55:04 följande:

Svenne? 

För femhundrasjätte gången: De två vuxna personerna i ts hushåll känner inte för att betala för två tonårspojkars (samt deras vänners) mat. Vem är snålast, FÖRÄLDERN eller förälderns sambo? Vem har störst ansvar för barnen, den som skaffade dem eller den som flyttade in med dem? 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (Isa)

Svenne?? Vad är det för larv
  • Anonym (Fritzygirl)

Hörrudu, det är läggdags för dig. Gå och borsta tänderna och dra på pyjamasen så pappa kan läsa en pixiebok för dig. 
  • Anonym (ihop)

Svårt att få sånt rättvist! Min man har två tonårskillar och jag en liten tjej, givetvis äter hans barn mer. Vi tjänar ungefär lika (ganska mycket). Vi delar alla matkostnader, utlägg och inkomster. Åker vi på resa allihop så delar vi på kostnaden, även om han har fler barn än jag. Det vi inte delar på är barnens kläder, fritidsaktiviteter, prylar och resor de åker på själva, det får han och barnens mamma dela på. Å andra sidan hade han ett hus i ett mycket bra område när vi träffades (som vi bor i nu), där hade han betalt av nästan hälften av lånen (typ 2,5 miljoner) som han gav till mig (eftersom vi gifte oss utan äktenskapsförord). Jag fick några hundratusen i vinst för min lägenhet som jag sålde, men annars hade jag ju inget sparkapital 8eftersom jag rest massor :-P).

jag tycker det funkar bra, enda gången jag blir irriterad är när hans äldsta son (som alltid vill ha lyx)  alltid väljer bland de dyraste rätterna på menyn när vi är utomlands och hans pappa låter honom göra det...och jag får betala hälften. Själv hade jag hellre sparat in på matkostanderna och ätit något billigare, och lagt pengarna på upplevelser istället.

• Anonym (ihop)

...vi "får" förresten 7000 kr/var från vårt gemensamma lönekonto per månad för "privata" utgifter, och då ingår det jag skrev ovan till barnen. Så det är klart jag har mer pengar över eftersom jag bara har ett barn (som dessutom är mindre). Dessutom betalar han hälften av bilen (som nästan bara jag använder) och mitt studielån (hans är avbetalt redan).

• Ess
    Anonym (ihop) skrev 2014-11-28 14:18:42 följande:

...vi "får" förresten 7000 kr/var från vårt gemensamma lönekonto per månad för "privata" utgifter, och då ingår det jag skrev ovan till barnen. Så det är klart jag har mer pengar över eftersom jag bara har ett barn (som dessutom är mindre). Dessutom betalar han hälften av bilen (som nästan bara jag använder) och mitt studielån (hans är avbetalt redan).

Då jämnar det liksom ut sig för din del. Det är värre för en som bara förväntas ge och aldrig får något igen.
  • Anonym (På marginalen)
    Anonym (ihop) skrev 2014-11-28 13:49:17 följande:

Svårt att få sånt rättvist! Min man har två tonårskillar och jag en liten tjej, givetvis äter hans barn mer. Vi tjänar ungefär lika (ganska mycket). Vi delar alla matkostnader, utlägg och inkomster. Åker vi på resa allihop så delar vi på kostnaden, även om han har fler barn än jag. Det vi inte delar på är barnens kläder, fritidsaktiviteter, prylar och resor de åker på själva, det får han och barnens mamma dela på. Å andra sidan hade han ett hus i ett mycket bra område när vi träffades (som vi bor i nu), där hade han betalt av nästan hälften av lånen (typ 2,5 miljoner) som han gav till mig (eftersom vi gifte oss utan äktenskapsförord). Jag fick några hundratusen i vinst för min lägenhet som jag sålde, men annars hade jag ju inget sparkapital 8eftersom jag rest massor :-P).

jag tycker det funkar bra, enda gången jag blir irriterad är när hans äldsta son (som alltid vill ha lyx)  alltid väljer bland de dyraste rätterna på menyn när vi är utomlands och hans pappa låter honom göra det...och jag får betala hälften. Själv hade jag hellre sparat in på matkostanderna och ätit något billigare, och lagt pengarna på upplevelser istället.

Precis en sådan ekonomi alla familjer bör ha avseende att ta sitt ekonomiska försörjningsansvar. 
    Jag tror det är väldigt få som är så rättvisa i sina förhållanden som du och din man. Av kommentarerna här att döma.
  • Centurione
    Anonym (På marginalen) skrev 2014-11-28 17:20:16 följande:
    Precis en sådan ekonomi alla familjer bör ha avseende att ta sitt ekonomiska försörjningsansvar. 
    Jag tror det är väldigt få som är så rättvisa i sina förhållanden som du och din man. Av kommentarerna här att döma.
    Fast vem är du att bestämma hur "ALLA" familjer bör ha..? Du verkar ta det här personligt..? Om du har hittat en man som vill försörja dig och dina barn, så är det väl bra för dig. Han lär inte läsa här och ångra sig!
  • Ess
    Anonym (På marginalen) skrev 2014-11-28 17:20:16 följande:
    Men så har inte ts det. Hon betalar utan att få något igen.

Sen det där med familj är ett relativt begrepp. Jag ställer gärna upp för min familj på alla vis, bara den lilla detaljen att hans barn inte ingår i den.
  • Centurione
    Ess skrev 2014-11-28 19:52:08 följande:
    Men så har inte ts det. Hon betalar utan att få något igen.

Sen det där med familj är ett relativt begrepp. Jag ställer gärna upp för min familj på alla vis, bara den lilla detaljen att hans barn inte ingår i den.
    Ja, jag tror att många ensamstående mammor (män är mer realistiska när det kommer till kärleks- relations- och familjefrågor) drömmer om att bilda en ny familj, som ska vara precis som en kärnfamilj. Det har ju också kommit många sådana Hollywoodfilmer och TV-serier på det temat de senaste decennierna - ensamstående mamma träffar Drömmannen (som ibland också har barn, ibland inte) och så bildar de en fantastisk, sammanhållen familj där man inte ens tänker på längre vems barn som är vems från början.

Men - så kan det aldrig bli. Inte ens i de fallen där den nye mannen adopterar barnen som sina, kan det bli hundra procent likadant som om de vore bådas biologiska. Detta tror jag att man måste tugga i sig. Det blir bara en större sorg att längta efter något som ine är möjligt, och sedan bli besviken på olika män för att de inte vill ställa upp på den bilden.
  • tossiig

Min sambo har en son på 7 år som vi har v.a.v, jag har inga egna barn. Vi har ett fast månadsbelopp på 4000 kronor som matkonto. Min sambo betalar 2500 och jag 1500. Detta tycker vi båda är rättvist. Dels tjänar min sambo 50% mer än mig i lön, äter lite mer och har en son. Detta funkar för oss.

Svar på tråden Bonusmamma - hur mycket ska jag stå för matkostnaden?