• Virraan

    Vilken ödla ska man välja?

    Det är så att jag funderar på att skaffa ödla för sambon är allergisk mot pälsdjur. Men vet inte vilken ödla som är bäst att skaffa. Vill ha en som gillar att var uppe och kela mycket ock gillar att man håller på med den mycket. Men ska ändå vara ganska lättskött och barnvänlig som jag har 2 småbarn. Vilken är bäst då ??

    Behöver verkligen svar

  • Svar på tråden Vilken ödla ska man välja?
  • nygift

    Hur fan vet ni att ödlor inte kan få anorexia är ni veterinären eller? Bäst hela bunten nä nu dumpar jag denna tråd. För helvete jag vet väl för fan vad min ödla blev sjuk av! Jävla påhopp om att jag misskött min ödla det gjorde jag fan inte kan jag tala om ni hade fått andra åsikter om ni hade fått träffa honom. Kanske ni talar om att min hund som blev sjuk också inte kan bli sjuk med cancer som han hade pga av att de är en mänsklig sjukdom. Jävla idioter.

  • LindaJohanna

    Enkelt uttryckt så är anorexia en sjukdom som sitter i hjärnan. Den drabbade tycker att den är tjock och bantar/svälter sig själv, därav viktnedgången. Reptiler bryr sig inte ett skvatt om skönhetsideal eller vikt.
    Fråga vilken veterinär som helst!

  • nygift

    Det var för fan våran veterinär som sa att han hade anorexia. Ja han tänkte inte på mat på så vis men tanke på hur mkt han gick ner i vikt pga tandsten som ledde till tandinfektion så fick han diagnosen anorexia enkelt yes! Snacka om att tro o veta bäst. Vi har för fan pratat med veterinären ett antal ggr o hans försäkringsbolag så fattar inte vad era problem är. Lita på vad människor säger ist han hade diagnosen anorexia så enkelt är de! Han fick matersättning via spruta i munnen eftersom han inte kunde tugga mat!

  • Alex92
    nygift skrev 2015-06-02 10:57:46 följande:

    Det var för fan våran veterinär som sa att han hade anorexia. Ja han tänkte inte på mat på så vis men tanke på hur mkt han gick ner i vikt pga tandsten som ledde till tandinfektion så fick han diagnosen anorexia enkelt yes! Snacka om att tro o veta bäst. Vi har för fan pratat med veterinären ett antal ggr o hans försäkringsbolag så fattar inte vad era problem är. Lita på vad människor säger ist han hade diagnosen anorexia så enkelt är de! Han fick matersättning via spruta i munnen eftersom han inte kunde tugga mat!


    Jag tror att Lindajohanna menar på att anorexia är en sjukdom man själv skapar på grund av att personen i fråga ser dig själv som överviktig. Ödlor tänker inte på det sättet. Din ödla dog i så fall av svält på grund av att den inte kunde ville äta pga smärta. Det är en annan sak. Du sa ju själv att veterinären inte var något att ha eftersom han inte behandlade tandstenen. I det fallet bör du ju ha kontaktat en annan om ödlan fortfarande inte åt. Vilket jag antar att du sen gjorde?
  • nygift

    Vi kontaktade en helt annan när den andra vet inte kunde sin sak vi kontaktade roslagstull i Stockholm som var betydligt bättre. Men som sagt genom Stockholm så fick han diagnosen anorexia o de va de som stod på våra papper

  • Alex92
    nygift skrev 2015-06-02 12:42:40 följande:

    Vi kontaktade en helt annan när den andra vet inte kunde sin sak vi kontaktade roslagstull i Stockholm som var betydligt bättre. Men som sagt genom Stockholm så fick han diagnosen anorexia o de va de som stod på våra papper


    Men varför gjorde dom inget åt tandstenen då då?
  • nygift

    De ansåg att han inte hade tandsten eftersom de va precis början på tandsten tog ungefär ett år senare innan de bröt ut helt. Vi borstade dock tänderna på honom utan tandkräm självklart o försökte få bort de lilla som va just då. O de hjälpte en del som. Sagt den veterinären va inte bra

  • Alex92
    nygift skrev 2015-06-02 13:30:04 följande:

    De ansåg att han inte hade tandsten eftersom de va precis början på tandsten tog ungefär ett år senare innan de bröt ut helt. Vi borstade dock tänderna på honom utan tandkräm självklart o försökte få bort de lilla som va just då. O de hjälpte en del som. Sagt den veterinären va inte bra


    Låter väldigt konstigt. Var det början på tandsten så borde dom ju påbörjat behandling, finns ju ingen veterinär som bara skulle strunta i det. Var du missnöjd så bör du ju kontaktat annan veterinär med en gång. Vi har tagit våra ödlor till roslagstull, och vi fick superbra hjälp.
  • nygift

    hört talas som. Dålig vet. Men nu lägger jag ner den här diskussionen känns som bara ett jävla påhopp från din sida

  • Alex92
    nygift skrev 2015-06-02 14:22:30 följande:

    hört talas som. Dålig vet. Men nu lägger jag ner den här diskussionen känns som bara ett jävla påhopp från din sida


    Du får ta det precis som du vill. Jag har försökt att dela med mig av min erfarenhet och av information som stödjs av vetenskapliga bevis. Jag har försökt vara trevlig mot dig, men det är du som har taggarna utåt. Jag antar att bevisen från min sida angående hantering etc blev för påtagligt och riktigt eftersom du är så otrevlig. Jag hoppas du lärde dig något i alla fall!
  • nygift

    Inte lärt mig ett skit eftersom våran ödla mådde så bra :)

  • Alex92
    nygift skrev 2015-06-02 19:18:32 följande:

    Inte lärt mig ett skit eftersom våran ödla mådde så bra :)


    Du lät din ödla svälta ihjäl. Bra där
  • nygift

    Är du dum i huvudet på riktigt eller. Min ödla svälte inte fatta det!

  • Alex92
    nygift skrev 2015-06-02 21:49:18 följande:

    Är du dum i huvudet på riktigt eller. Min ödla svälte inte fatta det!


    Nej, men man kan ju på riktigt börja undra vad du sysslar med när du inte kan ta fakta till dig! Ge mig vetenskapliga bevis på att det är till fördel för en ödla att bli hanterad så pass mycket som du menar på, så kan vi ta denna diskussion vidare sen!
Svar på tråden Vilken ödla ska man välja?