• Eir

Alla som kommer hit och inte kan försörja sig har RÄTT till bistånd !

Om jag förstår artikeln rätt så innebär det att ALLA människor som vistas i Sverige oavsett medborgarskap, härkomst och etnicitet ska ha RÄTT till bistånd om man inte har möjlighet att ordna det själv.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article19898040.ab

Har jag tolkat det rätt?  Det är en fin tanke men är den ekonomiskt hållbar för vårt samhälle?

Så vad innebär det egentligen? För det är inte bara romer som är fattiga. Alla fattiga runt om i Europa som tar sig hit inom Schengenavtalet ska ha rätt till bistånd här i Sverige.

http://www.dn.se/ekonomi/utbredd-fattigdom-i-europa/

? 3,5 miljoner människor köar i dag för att få mat.

? 43 miljoner i Europa kan inte äta sig mätta varje dag.

Nej, jag tror inte att alla dessa människor har möjlighet att ta sig hit, men säg att 1% gör det och kräver sin rätt. Vad händer då? Behöver lagen ändras och stramas åt? Är det inhumant att tänka så?

• Svar på tråden Alla som kommer hit och inte kan försörja sig har RÄTT till bistånd !
  • Anonym (..)

Jag tycker det är skillnad på dem som inte kan försörja sig för att de inte orkar jobba/studera och livnär sig på bidrag och dem som faktiskt vill men inte får några jobb och/eller har betalningsanmärkningar och inte får hjälp. Idag är det så att för att få soc bidrag får du inte tacka nej till skäligt jobb/delta i utbildning. Tycker även det ska införas krav på att alla nyanlända ska kunna svenska 2 år efter ankomsten för att få uppehållstillstånd permanent. Nu pratar vi inte byråkratsvenska utan sån svenska så du kan göra dig förstådd i vardagen. Vet alldeles för många som bott i Sverige 10-15 år utan att kunna ett ord svenska. Det är bara ren lathet och ovilja att lära sig, inget annat.

• Rataxes

Dags att avskaffa välfärdssamhället.

Om du tar dig dina mörkblå glasögon, så ser världen klarare / tydligt budskap från miljöpartist...
  • lilith88

I teorin stämmer det, men i praktiken innebär det bara att kommunen har "det yttersta ansvaret för alla som vistas där". Inte exakt hur detta ansvar ser ut.

Kommunerna får inte strunta i att vissa i kommunen lever i misär, men handlar det inte om bofasta så är det oftast bara akut hjälp eller en biljett hem som gäller.

EU-samarbetet bygger på att varje medlemsland har det yttersta ansvaret för sina egna medborgare. Att olika länder inte får belasta varandras välfärdssystem. Allt annat vore ohållbart, det tror jag till och med den där juristen inser.

• Anonym (jösses)

Karln kan inte vara riktigt klok. Det är fullständigt ohållbart att tolka lagen som han skriver. Det klart att Sverige har råd att försörja några tusen romer. Men skulle några få försörjningsstöd skulle vi snart ha 1 miljon romer här.

OM han har rätt (vilket jag starkt betvivlar) så kommer socialtjänstlagen behöva skrivas om.

• lilith88
    Anonym (jösses) skrev 2014-11-23 20:31:38 följande:

Karln kan inte vara riktigt klok. Det är fullständigt ohållbart att tolka lagen som han skriver. Det klart att Sverige har råd att försörja några tusen romer. Men skulle några få försörjningsstöd skulle vi snart ha 1 miljon romer här.

OM han har rätt (vilket jag starkt betvivlar) så kommer socialtjänstlagen behöva skrivas om.

Du kan vara helt lugn, han har fullständigt missförstått. Vid behov har man rätt till (viss) akut hjälp i den kommun man befinner sig. Men det betyder inte att man kan söka bidrag var som helst. Jag kan inte åka till Örkeljunga och söka bidrag där, jag kan bara söka i min hemkommun.

Detsamma gäller EU-migranterna, som hemländerna har det yttersta ansvaret för. De har vistelserätt i övriga EU, men bara så länge de kan försörja sig själva.
Svar på tråden Alla som kommer hit och inte kan försörja sig har RÄTT till bistånd !