• NuEJagFast

Flytta till en annan stad med 4-åring. Hur kan man förbereda?

Hej,

Vi planerar att flytta från södra Sverige till Stockholm i mars nästa år pga att min sambo har fått nytt jobb där. Vi har en 4-åring och ett spädbarn. Jag är orolig för att 4-åringen ska tycka att detta är jättejobbigt och bli förtvivlad. Jag söker tips för att göra flytten lättare för honom. Vi kommer troligtvis att behöva ett tillfälligt boende när vi flyttar följt av att vi söker, hittar och köper boende när vi väl är på plats. Vi har alltså dåliga möjligheter att åka och visa var vi ska bo / dagis inför flytten. 

Tack på förhand!

• Svar på tråden Flytta till en annan stad med 4-åring. Hur kan man förbereda?
  • gossensmamma

Min son är också 4, och han gillar inte när saker händer utan att han känner till det i förväg, varken stora eller små händelser. Det vi gör, och som alltid funkar, är att prata om saker som ska hända i förväg - typ, "på fredag åker vi till mormor och morfar efter dagis och sen sover du över där, då har dom planerat fredagsmys". 

Så mitt tips är att prata om det med barnet så mycket som möjligt, och som något positivt och roligt ni har framför er. Kanske också låta barnet vara delaktigt och hjälpa till med förberedelser inför flytten.

• NuEJagFast

Det låter vettigt och jag tänker helt klart att vi ska prata med honom. Han tar dock ofta en ganska negativ ställning till nya saker, så det gäller att hitta rätt vinkel när man tar upp det första gången. Och ja, det är viktigt att vi är positiva till det som ska komma.

Vad kan man ta upp som spännande aspekter av att flytta till Stockholm?

• gossensmamma

Ni kanske kan låna nån bok om Stockholm och titta i tillsammans på allt spännande som finns att göra där? Vet inte vad din son har för intressen, men min son gillar till exempel Spårvägsmuséet och Polismuséet. Och han tycker det är väldigt spännande att åka spårvagn och tunnelbana, som inte finns där vi bor.

Om han är orolig över att lämna kompisar och / eller släktingar så kan ni kanske redan nu testa att till exempel prata med varandra över Skype, så att han ser hur det fungerar? Och prata om hur det går funkar när man reser för att hälsa på varandra.

• 880215

Har ni tid och pengar, så borde ni visa upp Sthlms bästa sida för honom. Ta med honom till Skansen, Fjärilshuset, Aquaria, Vasa, Cosmonova, Junibacken, Katasch, TomTits, Livrustkammaren, etc.

Sthlm har MYCKET att erbjuda ett barn. ;)

• Har flyttat

Att flytta kommer att innebära både positiva och negativa saker för er 4-åring. Jag rekommenderar varmt boken Tim och Pico flyttar av Anke Wagner att läsa och diskutera kring. Från boken kan ni dra paralleller till er egen flytt, och på så vis konkretisera den lite.

Det boken inte tar upp är saknaden efter allt man måste lämna när man flyttar. Jag tycker det är bra att vara ärlig med att 4-åringen kan känna sig ledsen och längta efter kompisar och bekanta miljöer. Det är tillåtet att känna sig ledsen. Men berätta samtidigt om allt det nya och spännande, som är positivt med en flytt.

Svar på tråden Flytta till en annan stad med 4-åring. Hur kan man förbereda?