• outdoortype

Åka bort i vecka 35.

Hej!

Jag skulle behöva lite råd. Som förstagångsföräldrar så är ju erfarenheten minst sagt begränsad...

Jag har en rätt viktig resa på 5 dagar inplanerad då min fru är i vecka 35, vågar jag överhuvudtaget överväga att åka på den och lämna henne helt själv så sent i graviditeten? Tänker också såklart på att det är en stor möjlighet att hon inte mår särskilt bra då, kan behöva hjälp med det dagliga och allmänt stöd.

Vad säger ni? Är jag kanske till och med helt knäpp som ens funderar över att åka bort då?

• Svar på tråden Åka bort i vecka 35.
  • Yonndax

Det är väldigt individuellt. Det finns de som mår bra och jobbar farm till 2 dagar innan förlossning och det finns dem som är  sjukskriven och kanske föder förtidigt. Svårt att vet i förväg. Vad säger din fru om det?

Några frågor du kan ställa dig själv:

Om min fru mår bra men vattnet går tidigt hur fort kan jag ta mig hem?
    Om jag inte hinner hem vem kan ta hand om min fru?
    Om jag inte åker på resan, hur långt fram kan jag skjuta den? Är kanske inte så poppis om du 2 dagar efter förlossning reser bort så det kanske blir att du får skjuta upp resan i 2-3 månader.

• nonameleft

Absolut inte knäpp. Det är väl jättebra att du resonerar som du gör. Självklart finns det alltid en risk att föda för tidigt men om du ska åka eller inte är ju bara något du och din fru kan avgöra tillsammans. Du får väl överväga HUR viktig resan verkligen är och om den är absolut nödvändig. Vad tycker din fru om saken?

• outdoortype

Resan är inget jag kan skjuta upp, utan det måste ställas in totalt i i så fall.Det innefattar då fem andra personer vars resa förmodligen ställs in pga min roll i det hela. Samtidigt vet jag ju att det är en situation där det är omöjligt att säga hur hon mår så långt fram.

Jag har vacklat så mycket i mina känslor om hur jag vill göra att jag inte ens tagit upp resan för min fru ännu (erbjudandet kom igår och jag tackade ja under glädjerus). Jag vet att hon skulle må dåligt om hon får reda på att jag ställt in den efter att jag tagit upp det. Jag är orolig att hon skulle se det som att jag känner mig sviken av henne. Även om hon vet att jag skippar det för min, min frus och mitt barns GEMENSAMMA skull.

Era frågeställningar är jättebra och väldigt uppskattade! När jag ser dem framför mig på skärmen så känns det ändå ganska självklart, att stanna hemma.

• Yonndax

All heder åt dig outdoortype som själv tänker på detta och i god tid dessutom. Många blivande pappor verkar helt aningslösa inför problem som kan uppstå redan 5 veckor innan förlossning.

Svar på tråden Åka bort i vecka 35.