• Anonym (Extramamma)

Mamman lyssnar inte på 14-årige sonens önskemål om umgänge?

Har en fråga!

Min man har en son på 14 år som bor i Falun med sin mamma. Han är hos oss varannan helg och vartannat skollov.

Problemet är att hans mamma vägrar lyssna på hans önskemål om hur han vill vara här hos oss och han får aldrig byta helger om han önskar det.

Sonen är känslig och har det svårt med det sociala. Det är viktigt för honom att vara med på saker som händer i skolan och med de kompisar som han har hemma där han bor. ( Min man tror att han har aspbergers, han har alltid varit mkt speciell - men hans mamma vill inte medverka till någon utredning heller men det har egentligen inte med detta att göra). Det sociala är hur som helst extra viktigt för honom så att han får " vara med".

När de har t.ex klassfest med övernattning eller det händer saker som han absolut inte vill missa där hemma som infaller på "vår" helg- får han aldrig byta helg för sin mamma.

Hon är (enligt min man)  sådan som packar flera veckor innan hon reser och aldrig ändrar på lagd planering. Jag känner henne inte men som det har varit nu förstår jag ju precis hur det ligger till med det.

Min man har försökt prata med henne om att han tycker att det är viktigt för sonen att få vara med i de sammanhang som är viktiga för honom och att det går bra för oss att byta helg såvida vi inte är bortresta eller något. 

Hon har ingen förklaring till att det inte går att byta. Bara att det "är bestämt". De ska inte heller åka bort eller göra något annat.

Sonen blir frustrerad och ledsen och blir satt på tåget sur och besviken och är som ett åskmoln hela helgen.

Han vill att alla lyssnar mer på vad han vill och efter att min man och sonen har pratat har de kommit fram till att han i stället vill ha EN helg i månaden som är "fast" och den andra helgen får han bestämma själv. 

Inte för att han vill komma mera sällan utan för att han känner sig låst av sin mamma och på detta sätt inte ska behöva "måste" åka när han inte vill.

Denna helgen t.ex. ska min man på obligatorisk tjänsteresa och kommer hem först på lördag eftermiddag. Sonen vill då byta helg eftersom han - fullt förståeligt - vill umgås med sin pappa! Även om han gillar oss med - är det ju faktiskt sin pappa som han kommer för att umgås med och få egen tid.

Nä, inte får han byta till nästa helg, inte!!

Överallt har jag läst om att man måste ta hänsyn till barn egen vilja och jag fattar inte hur en föräldrer kan vara så obstinat och envis "bara för att".

Mitt ex och jag är inte överens om allt - men när det gäller barnen går de alltid först och vill t.ex inte min 13-åring följa med till landet går det alltid utmärkt att vara kvar i stan hos pappa i stället - om han ändå är hemma oavsett vems helg det är.

Eller om min dotter längtar hem, hit eller dit - försöker vi ordna det. Nu bor vi ju nära varandra - men det är ju alltid viljan som styr.

Sonen har försökt prata med sin mamma, men inget händer och hon "vill" bara inte. sonen är ledsen och frustrerad. Hon har tom satt honom på tåget hit när han har varit sjuk med feber - då fick han inte heller byta helg.

Vad göra?

• Svar på tråden Mamman lyssnar inte på 14-årige sonens önskemål om umgänge?
  • Anonym (Cilla)

Läs vad du själv har skrivit i det här inlägget så kanske du förstår varför ni ska sluta försöka påverka mamman.

Du börjar med att skriva att mamman har en funktionsnedsättning och att hon därför inte klarar av att byta helger. Sedan skriver du att ni vill tvinga henne att göra det genom olika metoder.

Om mamman hade suttit i rullstol och inte klarat av att gå, hade ni då försökt hitta olika metoder att få henne att ställa sig upp och gå?

• Anonym (Cilla)
    Anonym (Extramamma) skrev 2014-11-27 21:18:08 följande:
    Ja det får ju han bestämma helt själv naturligtvis. Det får man göra när man är så stor :)
    Nej, man får inte bestämma själv var man ska bo och var man ska gå i skolan när man är 15 år. Vårdnadshavaren måste skriva under ansökningsblanketten till skolan. Och båda vårdnadshavarna måste skriva under flyttanmälan tills man fyller 16.
  • Lilje

Om mamman också ligger inom autismspektrumet räcker det nog inte bara med någon lugn utanförstående som kan förklara. Ni kommer inte heller kunna klara påverka henne att ändra rutiner utan en massa andra problem som följer främst för sonen. En autist som känner sig osäker är inget kul att leva med.

• SnurriggirrunS
    Anonym (Extramamma) skrev 2014-11-27 23:08:32 följande:
    Hej,

Detta handlar om att sonen vill ha möjlighet att någon gång byta helg, inte att han vill att pappa ska åka till Falun från Stockholm och "passa" honom från ett hotellrum eller vandrarhem! Och även om han främst vill träffa sin pappa så vill han ju även umgås med sina bonussyskon och sin halvsyster. Det är inte varken aktuellt eller görligt att åka alla dessa mil för att "ha ansvaret" över sonen någon helg då han dessutom inte ens sover hemma utan är på klassfest eller liknande.

Detta handlar om att låta sonen tillåtas ha valfrihet över ett fåtal tillfällen och FÅ BYTA HELG det fåtal tillfällen som det må hända under ett år. Sonen är inte ett dugg intresserad av att hans pappa ska ha "ansvaret" över honom en halv dagsresa bort. Varför ska han sitta där ensam på ett hotell medans sonen är på klassresa eller dylikt? Jag förstår faktiskt inte vad du menar eftersom det inte är vad tråden handlar om.

Han fyller snart femton år och vill bara få byta helg. Eftersom det inte finns något umgängesavtal heller så är det fredligaste sättet att någon opartisk person får tala med hans mamma så att hon kan försöka förstå sonen och vara lite flexibel.

Här talar vi om en människa som bokar sonens tågbiljetter ett halvår i taget vecka ut och vecka in. Hon är extrem i det hon gör när det gäller att planera saker. För henne handlar det inte om att det inte "passar" utan om att det är "bestämt". Det blir totalt kajk för henne de gånger vi är på landet och sonen ska komma dit - trots att min man sagt upprepade gånger att hon inte kan boka alla resor till samma plats eftersom vi inte alltid ska vara hemma. Är vi på landet ska han ju åka dit och inte till stan.

Vi vill bara att hon skall ha möjlighet att vid sällsynta tillfällen kunna byta helg när det är viktigt för sonen. Förra gången när han skulle fylla år ville han gärna spendera helgen hemma i Falun där han har alla sina kompisar.

Nä - det gick inte! Hon skickade honom till Stockholm! Och grejen är som sagt inte att hon gör det för att jävlas eller vara dum. Hon är bara så inställd på att han "ska" åka så då är det bara så! Ja, jag tror att hon har aspbergers precis som sonen. 

Min man ska ringa till familjerådgivningen och be dem om hjälp men annars kommer vi inte längre att tvinga sonen att komma om han någon gång inte vill för det är inte humant. Han är så stor nu att han helt enkelt måste få komma till tals.

Om han ber om att få vara hemma så kommer min man säga ifrån att han inte kan komma den helgen. Vill hon stämma oss / sonen så får hon väl göra det då! Men jag hoppas att hon lyssnar vid samtal.

Om jag skulle behandla mina barn så - skulle de tro att jag hade blivit knäpp på allvar. Det skulle bara aldrig hända!

Naturligtvis förstår jag att hon har problem - hon schemalägger hela sitt liv in i minsta detalj och blir rasande när allt inte blir precis som hon vill. Och sonen tycker då att han blir orättvist behandlad - just för att hon aldrig har några som helst "skäl" till att de inte kan byta en helg - som denna.

Om jag säger nej till att låta mina barn vara hos mig en helg när de inte har lust att följa med sin pappa till landet - så är det för att jag antingen inte vill eller för att jag ska bort eller nåt. Då förstår de det men kan alltid fråga. Oftast går det ju bra - och vice versa.

Det är därför sonen blir så frustrerad mer än något annat. 
    Ser du själv innebörden av det du skrivit men ändå får du inte ihop varför det blir svårt att ändra moderns rutiner?

Men du missar min poäng i det hela eller så vägrar du bara se det.

Jag förstår problemet med mamman, jag förstår frustrationen hos barnet och i slutändan är ni (du och din man) som är det enda som kan hjälpa barnet bli mindre frustrerad genom att tillgodose hans behov så långt det är möjligt genom att anpassa era helger, men det passar tydligen inte heller för i slutändan är det bara mammans fel?

So what om pappan får sitta ensam på ett hotellrum, han kan väl aktivera sig själv, mamman är barnfri den helgen och pappan bär ansvaret för sin son precis som det skulle varit om sonen varit hos er i Stockholm.

Jag är väldigt nyfiken på vad familjerådgivningen kommer att kunna och vilja hjälpa er med.
  • Kaede

Varför skulle sonen vilja på i sin hemstad på hotell medan han lever sitt vanliga liv?

• Kaede

Om mamman är autistiskt lagd kan väl kanske de regler som gäller kanske kännas mer aktuella om de presenteras på ett smart sätt av familjerådgivningen (eller vad det heter ). Gärna med framförhållning. Typ att barnet ska bli lyssnat på eller det faktum att 2/3 parter inte är nöjda med dealen och då bör den ju omförhandlas. En fjortonåring kan för övrigt också ta ett visst ansvar för sig själv.

• Anonym (mor)

Än så länge är det möjligt att "köra över" grabben men det är bara en tidsfråga innan han själv tar kommandot och då lyssnar han antagligen inte på en enda jä....el.

• Smulu

Klassfest kanske sonen kan sova över hos en kompis natten fredag-lördag om det är klassfest på fredagen? Och åka till Stockholm på lördagen?

• Anonym (....)

Mamman vill säkert kunna planera sina lediga helger som alla andra föräldrar som har barnen i stort sett på heltid.

• Anonym (Bina)
    Anonym (....) skrev 2014-11-29 12:41:16 följande:

Mamman vill säkert kunna planera sina lediga helger som alla andra föräldrar som har barnen i stort sett på heltid.

Tror jag också, det är stor skillnad när man bara har ett par dagar i månaden barnledigt och bara har umgänge VH. I övrigt är det intressant att TS glatt sätter diagnos på både barn och mamma för att de inte tänker som henne. I övrigt låter det väldigt praktiskt att boka biljetter för ett tag framöver, alla gillar inte vela från helg till helg
  • Anonym (mor)
    Smulu skrev 2014-11-29 11:11:52 följande:

Klassfest kanske sonen kan sova över hos en kompis natten fredag-lördag om det är klassfest på fredagen? Och åka till Stockholm på lördagen?

Kanske det eller kanske inte. En 14-årig pojke ska man inte försöka dirigera som vore han en sprattelgubbe. Är han frisk och sund så vet han PRECIS hur han vill ha det och föräldrarna får agera utifrån det och hitta en balans.
  • Smulu

Jag menar inte att 14 åringen ska tvingas till något övernattande hos en kompis, utan att det kanske går att föreslå något sådant utifall nu mamman är så omöjlig och pojken gärna vill gå på klassfest. Kan ju till och med vara bra för ungdomarna att säkert få sällskap hem från partyt.

• Brumma
    Anonym (mor) skrev 2014-11-29 13:11:46 följande:

Kanske det eller kanske inte. En 14-årig pojke ska man inte försöka dirigera som vore han en sprattelgubbe. Är han frisk och sund så vet han PRECIS hur han vill ha det och föräldrarna får agera utifrån det och hitta en balans.

Fast nej... en fjortonåring har inte alltid helt koll på konsekvenser och vad som faktiskt är bra för honom/henne. Än mindre hur det påverkar människorna runt om. Umgänge och boende bestäms av föräldrarna i SAMRÅDAN men barnet/tonåringen. Det är inte tonåringen som ensam skall ta det ansvaret - och förvänta sig att alla rättar sig efter beslutet...
  • Anonym (Extramamma)

Här handlar det som sagt inte om en obstinat enveten tonåring som vill att de vuxna ska dansa efter hans pipa - utan om en tonåring som vill - någon enstaka gång - ha möjlighet att byta helg vid särskilda omständigheter.

Min man har nu talat med en soc-kvinna som arbetar i Falun kommun som säger att det i detta fallet så har definitivt sonen rätt att göra sin röst hörd.

Och att mamman bör förstå - som mogen vuxen - att hon behöver kunna se till hans bästa och vara behjälplig till att byta helg och lyssna på honom!

Detta handlar som sagt inte om någon umgångestvist eller liknande utan om en kvinna som ( antagligen pga. egna svårigheter) har  mycket svårt att ändra befintliga planer. Och det drabbar sonen om hon inte kan få hjälp att förstå detta.

Hur som helst så kommer vi att få hjälp med detta om mannen ringer familjerätten på måndag så får de sköta detta.
     Och det kändes skönt att höra för hans skull...

• Kaede

Vad bra att ni kan få hjälp. Det är ju självklart att man i en familj måste kunna vara flexibel och ändra sina planer ett par gånger per år oavsett om det är för ett barn eller en annan vuxen. Och att om den ena vuxna kan ändra allt när som helst förutom en sak en gång per år så kanske den vuxna måste ha företrädesrätt just den gången. Precis som tonåringen kanske måste kunna avstå något ibland för att tex mamma har behov och mamma måste kunna byta helg för en klassfest en gång på en termin. 

• Anonym (Mia)

Det jag tänker är att mamman ju inte klarar av att ändra sina rutiner även om hon nu skulle vilja. Ganska uppenbart hon har stora problem.

Men om hon inte längre bokar biljetterna, de bokar ni eller sonen? Är det en idé?Då slipper hon också bli frustrerad då sonen skall till landet och inte till stan. Hon ska nog helst inte ens informeras! Om sonen väljer att stanna i Falun en helg och sover över med kompisar, ja då är det pappa som är ansvarig (alla mil bort) och har telefonkontakt och sonen kan kanske få sova hos en kompis den andra natten om han inte vill åka till er för bara en dag?

Hoppas familjerätten/soc kan få mamman att förstå att hon måste lyssna på sin son.

Svar på tråden Mamman lyssnar inte på 14-årige sonens önskemål om umgänge?