• Anonym (Villrådig)

separera från alkoholist under behandling med liten bebis

Sön 23 nov 23:03 Uppdatera inlägget Citera Anmäl

Ska försöka sammanfatta en lång historia och önskar få lite objektiv feedback.

Vi är ett par i 35-45 års åldern med bra jobb ekonomi hus hund och två barn (1 bonus och 1 gemensamt.) Vi har varit tillsammans i åtta år.

Vi har båda mycket i våra resp känslomässiga bagage och har verkligen kämpat oss igenom dessa år. Det har varit gräl dagligen och vi har mått mycket dåligt tillsammans. Vi har sedan flera år tillbaka gått i familjerådgivning.

Jag har inte kunnat få barn och vi har genomgått en helvetesresa med ivf i fem års tid. För några månader sedan fick vi äntligen vår eftetlängade bebis. Men säg den lycka som varar...

Min sambo är alkoholist vilket jag förstått från starten av vår relation. Jag sa ifrån på en gång vad gällde detta och har krävt att han ska söka hjälp. Men som alla med denna sjukdom så har han valt att inte acceptera sin situation och bli nykter utan fortsatt med sitt missbruksbeteende vilket har i sin värsta form inneburit lögner gömda flaskor och en total mental frånvaro.

Han har druckit mer och mer sällan men livet mellan oss har ändå inte förbättrats pga att han aldrig bestämt sig för att bli nykter och jobba med sig själv. För ca en mån var han hemma med vår bebis och drack. När jag kom hem och konfronterade honom förnekade han allt varefter han försvann hemifrån ett dygn. (Ej ovanligt i de perioder han dricker). Jag hade tidigare under veckan tydligt klargjort för honom att dricker han ensam med barnet så lämnar jag honom. Sagt och gjort jag fixade en lägenhet men får den tyvärr först om ett par veckor.

Nu till tvivlen. Efter denna incident var han helt "borta" i ca 1-2 veckor var instängd i ett rum och vad vet jag... funderade? Sedan har han TOTALT förändrats och tagit kontakt med sin arbetsgivare så att han ska genomföras behandling han går öcen regelbundet på AA varannan dag och äter antabus. Mot mig är han helt annorlunda motför någonsin tidigare och är verkligen den partner jah önskat mig under alla våra år.

Men i mig är det tomt. Jag är då trött och ledsen. Jag vill helst att han ska göra precis det han nu gjort och att vi ska ha en framtid tillsammans.

Nu vet jag varken ut eller in. Ska jag flytta ändå trots att han äntligen tar behandling? Jag har bestämt att jag ej lämnar honom utan ska kämpa för vår familj om han väljer rätt väg vilket han verkar göra. Alla runtomkring mig förväntar sig nu att jag skall fullfölja mitt beslut att flytta men jag vet ärligt talat inte vad som är bäst för vår familj och barnen nu när omständigheterna är förändrade. Hoppas på kloka svar.

Kram

• Svar på tråden separera från alkoholist under behandling med liten bebis
  • Anonym (Xxxx)

Mycket bra val att skaffa lägenhet ! Tycker nog fast han sökt hjälp att du flyttar till lgh men med daglig kontakt med honom samt träffar honom ! (Särbo) det tar lång tid att förändras och inget som sker över en natt ! Hoppas ni lyckas pussla ihop det hela igen men genom att flytta ett tag visar du verkligen att du menar allvar , synd att det ska behöva gå så långt innan ändring sker ! Men bättre sent än aldrig ! Önskar er alla lycka

• Anonym (Villrådig)

Tack för ditt svar. Är så lättpåverkad av andras åsikter och vet varken ut eller in. Senaste tiden efter att han gått på aa är han helt annorlunda. Inget tjafs what so ever. Så det känns tufft att löpa linan ut och flytta.

• Anonym (Villrådig)

Puffelipuff

• kasovi

Jag tycker som den första som skrev... Om du "fegar ur" eller vad man ska säga, och därmed stannar kvar så har han dig i princip som lindad kring lillfingret. Det är lättare för en alkoholist att falla tillbaks om han får din trygghet för tidigt. Bo i lägenheten ett tag, tills du känner att han verkligen står på benen igen. Hoppas det går bra för er allihop!

Har själv levt med alkoholister nästan hela livet och det är ingen höjdare.

• Anonym (Gränsland)

Hej

Jag ränker annorlunda än de andra som svarat i tråden. Tänker att du blir kvar nu när han tycks bestämt sig för att ta tag i sitt liv. Det är ju en känslig period, han behöver nog stöd att klara förändra sig. Och det Är ju det som vore bäst för er familj eller hur. Ge honom stöd i detta men förklara vad det beror på att du stannar. Och faller han tillbaka så.... Men det kanske du ska låta vara underförstått.

lycka till hoppas ni klarar det!

• Anonym (Villrådig)

Tack för era svar. Svårt när jag känner precis som bägge "sidor" skriver. För familjen tycker jag faktiskt att jag skall stanna när han äntlugen tagit tag i sig själv på allvar. Känns som att man är en tonåring om man drar nu. Alkoholism är ju inte nån annorlunda sjukdom än vilken annan psykisk/känslomässig sjukdom som helst och jag kan inte stå för att jag drar inför vår 9 årige bonusson när pappa äntligen får behandling..... men å andra sidan, hur fan ska jag själv kunna leva kvar med honom och kunna förlåta. Hitta förtroende osv. Det vill jag tro att det skulle komma automatiskt om vi var isär och han visade att han var nykter. Men det jag mest behöver önskar är ju att han förändras känslomässigt, mognar och tar ansvar. Ska jag sitta på håll och se han förändras eller ska jag gå bredvid? Jag vet med säkerhet att jag kommer att må skit av att bo ensam med baby och hund. Jämfört med att växa utvecklas tillsammans.

Men jag tar gärna emot fler åsikter.

Svar på tråden separera från alkoholist under behandling med liten bebis