• Rerie

Jag har två efternamn, vad händer när jag gifter mig?

Hej,

Mitt allra första inlägg.

Jag har två efternamn (utan bindestreck mellan). Vad händer när jag gifter mig och låt säga tar mannens efternamn men vill behålla ett av mina? Jag förstår att det är galet att ha tre efternamn och det vill jag ej men hur fungerar det, kan jag möblera om fritt bland namnen liksom :)

• Svar på tråden Jag har två efternamn, vad händer när jag gifter mig?
  • Lizzie 83

Rent tekniskt är ett av dina efternamn ett mellannamn. Jag hade också två efternamn innan jag gifte mig. När jag kryssade i på pappren att jag skulle ta min mans efternamn glömde jag samtidigt att stryka mitt mellannamn så ett kort tag hette jag min mans efternamn och ett av mina gamla. Jag tror att du kan välja att behålla ett av dina namn som mellannamn eller efternamn, och samtidigt ta ditt mans namn som mellannamn eller efternamn, på så sätt kan du välja ordningen på namnen.

• gbgumman

Jag hade båda mina föräldrars namn. Mammas som mellannamn. Jag valde ta bort båda. Kändes lättast och mer rättvist.

• snedtak

Ja, du kan välja om du vill ha kvar ditt nuvarande efternamn eller ditt nuvarande mellannamn som ditt framtida mellannamn. Det enda man inte kan göra är att ta sitt mellannamn som gemensamt efternamn. Mellannamn kan alltså inte ges vidare genom vigsel utan att man byter sitt mellannamn till efternamn först.

• Papito

Mellannamn kan man inte heller föra över till sina barn. Men jag hörde att det var någon lagändring på gång så ring skattemyndigheten och be dem säga var i lagboken du ska leta (när jag ringde var det flera som själva inte visset vad som gällde, en del sa det men andra svararde tvärsäkert....men fel visade det sig). Jag läste stycket själv och då blev det väldigt tydligt och jag kunde informera en del av dem som jobbaade om hur det låg till

Svar på tråden Jag har två efternamn, vad händer när jag gifter mig?