• Mecros

Livrädd för reaktioner på graviditet.

Hej!

Jag är livrädd för att berätta för min chef att jag är gravid. Kommer isåfall att berätta efter nyår. Problemet är att jag blev anställd i september (fastanställd från start) och det känns så jävla dumt att gå o bli gravid såhär efter att ha jobbat i 3 månader. Har bf 23 juli så då kommer jag ha jobbat ca 1 år men det känns så dumt bara. Vad ska jag säga? Hur kommer dem att reagera?

Vad har ni gjort och sagt? Hur reagerade eran chef osv?

• Svar på tråden Livrädd för reaktioner på graviditet.
  • Royalle
    Anonym (Ledare) skrev 2014-11-30 10:23:30 följande:

Återigen är jag glad att mina anställda är äldre med barnproducerandet bakom sig.

Just denna anledning att jag inte anställer unga kvinnor.

Anställer du inga män heller? När slutar man att kunna bli gravid? Eller du kanske frågan vid intervjuerna?
  • Royalle

Helt sjukt att man ens ska behöva fundera på att kunna berätta. Hela samhället är helt snedvridet när en kvinna inte ska våga skaffa barn men ändå blir bespottad av omgivningen när hon väntar till hon är äldre. När fan ska vi kvinnor få bli gravida och ha familj utan att få skit från alla?

• Anonym (så sant)
    Royalle skrev 2014-12-03 07:54:21 följande:

Helt sjukt att man ens ska behöva fundera på att kunna berätta. Hela samhället är helt snedvridet när en kvinna inte ska våga skaffa barn men ändå blir bespottad av omgivningen när hon väntar till hon är äldre. När fan ska vi kvinnor få bli gravida och ha familj utan att få skit från alla?

Håller med! 

TS om jag var du skulle jag inte ägna en tanke till hur min arbetsgivare skulle reagera. Det är trots allt bara ett jobb och du har (förhoppningsvis) skrivit kontrakt. Var glad över graviditeten och lägg all din energi på bebisen istället. Håller även med att det är bra att berätta så tidigt som möjligt för att underlätta... mer ansvar än så behöver du inte ta.

Grattis Baby 

• margareta88

Enligt lag behöver du inte berätta för din arbetsgivare fören 2 månader innan BF men det kan ju såklart va svårt att hålla hemligt så länge.

Ledaren, är ni öppna med er organisations rekryteringspolitik eller är det sådant du bara vågar yttra som anonym på ett forum?

Jag kan förstå att det är kostsamt för ett företag men kan samtidigt inte se att det ni gör följer regelverket.

• margareta88
    Dixie skrev 2014-12-02 16:12:25 följande:

det hade jag aldrig klarat av att leva med.... när tänker du berätta? 

Dixie, tänk på att försäkringskassan kan neka dig föräldrapenning från det företaget eftersom du anställdes så sent in i graviditeten. Hoppas såklart att du har ett annat jobb sen innan som inte påverkar dig :)

Fick det svaret igår när jag ringde!
  • Mecros
    Anonym (så sant) skrev 2014-12-03 08:04:58 följande:

Håller med! 

TS om jag var du skulle jag inte ägna en tanke till hur min arbetsgivare skulle reagera. Det är trots allt bara ett jobb och du har (förhoppningsvis) skrivit kontrakt. Var glad över graviditeten och lägg all din energi på bebisen istället. Håller även med att det är bra att berätta så tidigt som möjligt för att underlätta... mer ansvar än så behöver du inte ta.

Grattis  

Tack så mycket! Ja vi har kontrakt, jag jobbar på ett ganska stort företag. Jag har väl kommit till den insikt att skulle min chef på något sätt klandra mig för att vara gravid så vill jag inte ha honom som chef. Ska berätta det efter jul då vi berättar för nära o kära på jul och nyår. Det är vad det är nu och jag vill inget annat än ha det här barnet.
  • Anonym (Ledare)
    Royalle skrev 2014-12-03 07:49:16 följande:
    Anställer du inga män heller? När slutar man att kunna bli gravid? Eller du kanske frågan vid intervjuerna?
    Jag har mina sätt och dem tänker jag inte berätta för öppet om.
    Det gäller att vara om sig och kring sig.
    Jag tänker på mitt företags bästa.
    margareta88 skrev 2014-12-03 09:12:03 följande:

Enligt lag behöver du inte berätta för din arbetsgivare fören 2 månader innan BF men det kan ju såklart va svårt att hålla hemligt så länge.

Ledaren, är ni öppna med er organisations rekryteringspolitik eller är det sådant du bara vågar yttra som anonym på ett forum?

Jag kan förstå att det är kostsamt för ett företag men kan samtidigt inte se att det ni gör följer regelverket.

Givetvis måste jag vara anonym i detta forum, läs gärna mina tidigare inlägg.

• Anonym (Nytt jobb)
    margareta88 skrev 2014-12-03 09:14:40 följande:

Dixie, tänk på att försäkringskassan kan neka dig föräldrapenning från det företaget eftersom du anställdes så sent in i graviditeten. Hoppas såklart att du har ett annat jobb sen innan som inte påverkar dig :)

Fick det svaret igår när jag ringde!

Det påverkar inte mig det minsta som tur :)

Berättar så fort vi ska till å skriva på papper... Funderar på att spela in samtalet.
  • Anonym (Nytt jobb)
    Dixie skrev 2014-12-02 16:12:25 följande:

det hade jag aldrig klarat av att leva med.... när tänker du berätta? 

Det är bara på timmar.. Känns lite lättare då och jag är nog så mer effektiv än många andra trots mitt tillstånd. Hinner dessutom om de bara vill jobba på i iaf 3,5 månader.. Om de vill sig väl.
  • MyDestiny

Om alla delade på föräldraledigheten 50/50 skulle detta inte vara något problem..

• Anonym (Nytt jobb)
    MyDestiny skrev 2014-12-03 20:50:43 följande:

Om alla delade på föräldraledigheten 50/50 skulle detta inte vara något problem..

Det förutsätter även att det finns närvarande föräldrar... Det gör inte det i alla fall tyvärr. Kanske skulle man lagföra att även fäderna var tvugna att ha hand om sina barn, oavsett relationsstatus till modern.
Svar på tråden Livrädd för reaktioner på graviditet.