• Mamma till Olle

Nyfödd och hård i magen - normalt?

Hej! Min lilla son på 1 vecka får ersättning sedan start och har nu de senaste två dagarna blivit riktigt hård i magen. De första dagarna bajsade han flera ggr/dag. Igår och idag har det bara varit nån gång och idag var bajset dessutom hårda små bollar som kom ut efter mycket stönande och stånkande. Stackars liten, är det normalt att det är så här innan magen vänjer sig vid maten? Har hört att man inte bör hålla på att byta ersättning heller för det kan ställa till det mer för de små magarna. Bör man ge några droppar eller liknande mot detta eller bara vänta ut det och se om det blir bättre? Kan inte minnas att det var så här med första barnet i början, men han fick å andra sidan ersättning kombinerat med bröstmjölk första månaden.
    Bör jag vara orolig?

• Svar på tråden Nyfödd och hård i magen - normalt?
  • Mamma till Olle
    Tines skrev 2014-11-30 16:29:26 följande:

Jag tycker du ska ringa BVC imorgon och be om råd eftersom han är så liten.....

Jag har tänkt åka till bb hemvård imorgon. Känner att jag både vill väga honom och prata om detta med magen.
  • lovislilly

Det är normalt & inget att kanske oro sig för MEN jag tycker absolut du ska ta det på allvar då det kan bli problem om det fortsätter!

Jag har en tjej på snart 8 månader som var sådär hård från att hon var 1 vecka, ingen tog det på allvar & när hon hade varit hård tillräckligt länge & det hade gjort ont varje gång hon bajsade så slutade hon bajsa, så tills för 1 månad sedan har vi fått "hjälpt" henne varje dag med tempen/trycka benen mot magen osv så hon skulle få bajset, vi provade även rapaolja i ersättningen men det spelade ingen roll för även om bajset blev lösare så hade hon helt enkelt slutat trycka för att det hade gjort så ont tidigare! Nu har vi börjar gett henne laktulos så hon är jättelös & då funkar det. Men kräv att få hjälp innan det blir ett större problem än var det egentligen är! :)

• gossensmamma

Håller med - prata med BVC eller nån annan för att få råd. Vår son blev också jättehård i magen i början, då bytte vi märke på ersättning och det blev direkt bättre.

• Mamma till Olle
    gossensmamma skrev 2014-11-30 20:31:40 följande:

Håller med - prata med BVC eller nån annan för att få råd. Vår son blev också jättehård i magen i början, då bytte vi märke på ersättning och det blev direkt bättre.

Okej. Vilket märke blev han hård av och vilket var bra för hans mage? Sonen får NAN PRO 1.
  • gossensmamma
    Mamma till Olle skrev 2014-11-30 20:46:48 följande:
    Okej. Vilket märke blev han hård av och vilket var bra för hans mage? Sonen får NAN PRO 1.
    Minns tyvärr inte. Han är fyra nu, så det var ett tag sen Glad
  • Mandelskorpan
    Mamma till Olle skrev 2014-11-30 20:46:48 följande:

Prova Nan sensitive?
  • Mamma till Olle
    Mandelskorpan skrev 2014-12-02 19:28:23 följande:
    Prova Nan sensitive?
    Ja vi kör med NAN sensitive sen 2 dagar tillbaka och igår kväll bajsade han löst/kletigt igen. Jippie! Dock upplever vi att han blir hungriga oftare med NAN sensitive. Någon mer som upplevt detta?
  • Mandelskorpan
    Mamma till Olle skrev 2014-12-03 10:25:54 följande:

Ja vi kör med NAN sensitive sen 2 dagar tillbaka och igår kväll bajsade han löst/kletigt igen. Jippie! Dock upplever vi att han blir hungriga oftare med NAN sensitive. Någon mer som upplevt detta?

Härligt! Kan det vara så enkelt att hans aptit ökade när magen blev bra?
  • Mamma till Olle
    Mandelskorpan skrev 2014-12-03 10:28:39 följande:
    Härligt! smile1.gif Kan det vara så enkelt att hans aptit ökade när magen blev bra?
    Ja så skulle det ju kunna vara. Och vissa dagar äter ju bebisar mer än andra dagar. MEN.. Idag var lillkillen hård i magen igen. Tycker så synd om honom..hoppas detta ger med sig snart! Vi skulle avvakta och hoppas magen vänjer sig och stabiliseras sa vår BVC-tant. Annars får man ta till lactulos men det är inget man ger till bebisar i första hand sa hon.
  • Mandelskorpan

Ok. Det kan ju bli bättre över tid. För en del är komjölksbaserad ersättning för tufft för magen så det kan ju vara ide att prova ngt annat om det inte går över.

Uppdatera gärna!

Svar på tråden Nyfödd och hård i magen - normalt?