• Anonym (Tsaren)

Maktens kännetecken

Hur skulle du definiera utseendet på en person med makt?

Finns det särskilda kännetecken för makt? Sett ur ett vardagligt perspektiv. Inte framgångsutseendet man ser hos amerikanska presidenter och skådisar alltså.

• Svar på tråden Maktens kännetecken
  • Anonym (Frille)

Vad som anses mäktigt är inget statiskt utan varierar under olika tider.
    Måhända tar en person plats i maktens korridor med vissa attribut och egenskaper, särskild klädsel och frisyr och sedan blir de synonymt med makt tills dess att någon eller något annat reser sig däröver. Då kan de attributen hos den förstnämnda istället få motsatt effekt. Det är egentligen inte äkta makt utan mer ett spel för gallerierna att få folk att tro det och ta efter dessa stildrag för att själva känna sig speciella och mäktiga.
    Många av historiens rika och mäktiga personer har varit rejält överviktiga t.ex. På vilket sätt är det att ha makt? Människan klarar ju inte ens av att hålla sin egen kroppsvikt i balans. Till och med en anorektiker skulle vara mäktigare. Det krävs enorm disciplin och kroppskontroll att svälta sig medvetet.
    Lustigt nog är de flesta som representerar makten inte anorektiker utan snarare det motsatta.
    Nog om dem.
    Frisyrer har också ansetts innefatta makt och styrka i varierande längder och färger. Ibland ska håret vara så långt som möjligt, andra gånger ska man helst inte ha något alls. Men det beror helt på när under tidens gång. Under andra världskriget rakade man bort hår från vissa utvaldas huvuden, kanske för att de skulle känna sig just maktlösa. Ett par decennier senare blev det ombytta roller. Då var det istället nazisternas tur att vara skinnskallar.
    Idag ser de flesta som representerar makten ganska likartade ut.
    Man kan ge sken av att ha makt genom statusprylar, titel och en topposition men det är inte alltid synonymt med att faktiskt ha det. Sen finns andra varianter såklart där man använder sig mer av fula knep som att ta till våld för att få andra att lyda.
    Det är inte heller att ha riktig makt eftersom man lägger fokus på att förändra andra istället för sig själv. En riktigt mäktig person är någon som har vilken frisyr den vill, vilka kläder den vill i vilken tid som helst, står för sina egna värderingar och gärna har en mer atletisk kroppskultur och moralisk hållning. Det visar på att den människan bryr sig om sig själv och sin fysiska och mentala hälsa. En grundförutsättning för att kunna hjälpa andra! Vilket man innerligt får hoppas att alla de som sitter på maktpositioner har för ändamål!
    Ja, det blev visst lite långt men.......Svar nej, man kan generellt inte se på någon rent utseendemässigt om den har makt om man inte vet vad man ska leta efter. Ta Buddha som avslutning. Han skall ju ha varit upplyst till och med. Hur kommer det sig då att han ofta avbildas som så tjock? Jag har mina teorier, men de behåller jag för mig själv

• StevenDiese
    guchi skrev 2014-12-01 00:09:20 följande:

Vad menar du med makt ?

Jag är mer intresserad av dina egna åsikter/preferenser i frågan.
  • guchi
    StevenDiese skrev 2014-12-01 15:41:11 följande:
    Jag är mer intresserad av dina egna åsikter/preferenser i frågan.
    Tja.. diverse militärbefäl har väl en viss utstrålning av auktoritet och makt ?
  • StevenDiese
    Anonym (Frille) skrev 2014-12-01 02:20:26 följande:

Vad som anses mäktigt är inget statiskt utan varierar under olika tider.
    Måhända tar en person plats i maktens korridor med vissa attribut och egenskaper, särskild klädsel och frisyr och sedan blir de synonymt med makt tills dess att någon eller något annat reser sig däröver. Då kan de attributen hos den förstnämnda istället få motsatt effekt. Det är egentligen inte äkta makt utan mer ett spel för gallerierna att få folk att tro det och ta efter dessa stildrag för att själva känna sig speciella och mäktiga.
    Många av historiens rika och mäktiga personer har varit rejält överviktiga t.ex. På vilket sätt är det att ha makt? Människan klarar ju inte ens av att hålla sin egen kroppsvikt i balans. Till och med en anorektiker skulle vara mäktigare. Det krävs enorm disciplin och kroppskontroll att svälta sig medvetet.
    Lustigt nog är de flesta som representerar makten inte anorektiker utan snarare det motsatta.
    Nog om dem.
    Frisyrer har också ansetts innefatta makt och styrka i varierande längder och färger. Ibland ska håret vara så långt som möjligt, andra gånger ska man helst inte ha något alls. Men det beror helt på när under tidens gång. Under andra världskriget rakade man bort hår från vissa utvaldas huvuden, kanske för att de skulle känna sig just maktlösa. Ett par decennier senare blev det ombytta roller. Då var det istället nazisternas tur att vara skinnskallar.
    Idag ser de flesta som representerar makten ganska likartade ut.
    Man kan ge sken av att ha makt genom statusprylar, titel och en topposition men det är inte alltid synonymt med att faktiskt ha det. Sen finns andra varianter såklart där man använder sig mer av fula knep som att ta till våld för att få andra att lyda.
    Det är inte heller att ha riktig makt eftersom man lägger fokus på att förändra andra istället för sig själv. En riktigt mäktig person är någon som har vilken frisyr den vill, vilka kläder den vill i vilken tid som helst, står för sina egna värderingar och gärna har en mer atletisk kroppskultur och moralisk hållning. Det visar på att den människan bryr sig om sig själv och sin fysiska och mentala hälsa. En grundförutsättning för att kunna hjälpa andra! Vilket man innerligt får hoppas att alla de som sitter på maktpositioner har för ändamål!
    Ja, det blev visst lite långt men.......Svar nej, man kan generellt inte se på någon rent utseendemässigt om den har makt om man inte vet vad man ska leta efter. Ta Buddha som avslutning. Han skall ju ha varit upplyst till och med. Hur kommer det sig då att han ofta avbildas som så tjock? Jag har mina teorier, men de behåller jag för mig själv smile5.gif

Ja allt det där är väldigt intressant men inte det jag letar efter. Jag var otydlig.

Vad är dina preferenser för vad som är attribut för makt med utgångspunkt i nutiden? Inte vad som är statistiskt sant utan vad du anser är ett maktattribut? I vardagslivet?

Det gick inte vara anonym längre. Skitapp.
  • StevenDiese
    guchi skrev 2014-12-01 15:47:10 följande:
    Tja.. diverse militärbefäl har väl en viss utstrålning av auktoritet och makt ?
    In deed. Och i vardagen? Om vi ser på ett vanligt icke militärt vardagsliv? Vilka utseendeattribut snackar vi om då?
  • guchi
    StevenDiese skrev 2014-12-01 15:49:49 följande:
    In deed. Och i vardagen? Om vi ser på ett vanligt icke militärt vardagsliv? Vilka utseendeattribut snackar vi om då?
    Det kan vara vad som helst, individuellt.
    Smaken är delad som sagt.
  • StevenDiese
    guchi skrev 2014-12-01 15:56:18 följande:
    Det kan vara vad som helst, individuellt.
    Smaken är delad som sagt.
    Ja men enligt dig?
  • guchi
    StevenDiese skrev 2014-12-01 16:20:29 följande:
    Ja men enligt dig?
    Jag vet faktiskt inte, bryr mig inte så mycket om det.
  • StevenDiese
    guchi skrev 2014-12-01 16:25:26 följande:
    Jag vet faktiskt inte, bryr mig inte så mycket om det.
    Ok.
Svar på tråden Maktens kännetecken