• Lisamarie

kata beach med 15månaders

Hej! Vi ska åka till centara kata beach resort & spa den 8/1. Vi har vart i phuket innan men aldrig med barn så vi har några frågor vi hoppas nån kan svara på:)

1. Finns barnstolar på de flesta restauranger i phuket eller ska man köpa med en sån sack n seat?

2. Vi tänker ta med gröt, välling mm några barnmatsburkar, men han kan ju äta de mesta som inte är starkt osv.. Några tips på vad?

3. Räcker det med en uv dräkt å keps(sån man kan bada med) eller ska vi ta med två?

Tack på förhand.:)

• Svar på tråden kata beach med 15månaders
  • fannybk

1. Jag har inte varit i Thailand med barn men i Filippinerna. Där fanns det barnstolar på större/finare restauranger men ingenting man kunde räkna med. Vi hade med en sån som man skruvar fast på bordet och det funkade bra. Annars är ett tips att använda vagnen som barnstol om ni kan. Vi har en bugaboo buffalo och den är rätt hög så den passade bra i höjd till borden.

2. Gröt och vällig ska ni ta med er, det finns inte där. Möjligtvis om de säljer på hotellet, det kan ni ju kolla med dem. Ta med lite extra ifall det är någon dag som barnet äter mindre vanlig mat. Ris som ni blandar med lite sås och lite kött, äggröra, fruktsmoothies (säg att ni bara vill ha mixad frukt utan mjölk, socker eller is), ris blandat med någon soppa, bröd. Sen tycker jag inte ni ska vara rädda för att ge barnet stark mat (då menar jag inte superstarkt och inte om hen är allergisk!). Många barn uppskattar mat som smakar.

3. Ta med två uv-dräkter! Då kan barnet bada i en en och ha en torr på land. Blöta badkläder är ju aldrig bra att ha på sig för länge. Den torra är bra om den är tvådelad eller har knappar på insidan av benen så det blir lätt att byta blöja.

Nu frågade du inget om blöjor men det brukar finnas. Inta samma som i Sverige (kanske på hotellet) och vissa märken är lite plastiga. Då är det värt att betala lite extra för tex Huggies. Ta med ett gäng att ha på flyget (såklart!) och använd några som stötdämpare runt varje barnmatsburk i resväskan.

Det bästa när man flyger är ju om man flyger under barnets sovtider. Annars är det bra med lite leksaker som underhåller (men inte låter för mycket). Någon bok, bil, klossar, något gosedjur/snutte eller vad det nu är barnet gillar. Packa alla barnets saker i en egen väska så slipper ni rota och leta efter saker när ni behöver det. Ni kommer nog behöva vara uppe och gå lite med barnet också för det är ju tråkigt att sitta still så länge. Om ni inte har bokat egen plats till barnet kan det vara bra att vara vid incheckningen tidigt. Då är chansen större att ni får en plats med extra benutrymme eller att flygbolaget "ger" er en extra sittplats om flygningen inte är fullbokad. Det gör mycket att ha en egen stol till barnet! Nu är ju ert barn så stort så jag tror att sängarna som de sätter upp på väggen framför sittplatserna är för korta men ni kan ju fråga. Vagnen är bra att packa i en packväska så minskar risken att den går sönder. Vi hyrde en airshell som funkade jättebra. Ni kan även fråga om det går bra att få bagagetagen till vagnen vid incheckningen men packa den vid gaten. Då kan ni använda vagnen hela tiden medan ni går runt på flygplatsen. När ni ska gå på planet packar ni ner den och så lägger personalen den i bagageutrymmet. Den kommer alltså inte vara i kabinen så ni kan inte använda den om ni ska mellanlanda. Mellanlandar ni så kolla med flygplatsen om det finns lånevagnar. Annars är en bärsele skönt att ha då. Kan vara skönt att ha även på flyget. Ta med en termos som ni fyller med varmt vatten på något fik efter incheckningen på flygplatsen. Då har ni det när ni ska blanda gröt eller välling på planet. Det kan ju behövas blandas med lite kallvatten också. Fyll flaskorna med rätt mängd vällingpulver direkt när ni packar så går det smidigare att fixa vällingen på planet. Gör samma med grötpulvret i en portionsburk eller i små påsar. Ta med någon extra portion välling/gröt på flyget för säkerhets skull. Man vet ju inte om det blir förseningar tex. Låt barnet dricka vid start och landning så tryckutjämnar de automatiskt och risken att de får ont i öronen minskar. Ha med extraklädder om det sker en olycka eller om bagaget försvinner på vägen. Samma sak gäller för mediciner och liknande, typ nässug, alvedon, vätskeersättning m.m.

Nu kommer jag inte på mer. Ha en skön resa och lycka till!

• Maria 434

Gröt, välling och barnmat finns att köpa på Phuket. 
    Eftersom detta är en turistö så finns det mycket av sådant som vi är vana från i Sverige.

• Lisamarie
    Maria 434 skrev 2014-12-03 09:41:52 följande:

Gröt, välling och barnmat finns att köpa på Phuket. 
    Eftersom detta är en turistö så finns det mycket av sådant som vi är vana från i Sverige.

Det jag mest undrar är om det finns barnstolar eller om man ska köpa med sig en sack n seat?
  • Maria 434
    Lisamarie skrev 2014-12-03 13:54:28 följande:
    Det jag mest undrar är om det finns barnstolar eller om man ska köpa med sig en sack n seat?
    Finns på flertalet restauranger, framför allt de som är väldigt turistiga. Men för säkerhets skull så ta med dig sackn'seat. Då är ni ju fria att äta precis där ni vill
  • anna linde

Nästa gång kan ni beställa barnmat, välling, gröt mm på www.kit4kids.se så slipper ni släpa med allt sånt utomlands. De levererar direkt till hotellet nämligen :) Hoppas att ni hade en bra resa! /Anna

Svar på tråden kata beach med 15månaders