• Anonym (TS)

Att ha svårt att bli gravid med tredje barnet, vilken hjälp finns att få?

Jag har försökt i 1,5 år att få ett tredje barn med min man. De två första barnen kom utan större problem (den yngsta är fyra år) och jag blev förra året relativt snabbt gravid två gånger men fick två missfall. Nu gått nästan ett år utan att jag blivit gravid igen. Har problem med ägglossningen så jag har fått pergotime utskrivet och har en bra gynkontakt. Kört tre kurer men är inte gravid trots att medicinen gett ägglossning två av tre månader.

Eftersom vi har två gemensamma barn så är inte IVF aktuellt men jag vill gärna göra det jag kan trots det för att uppfylla denna oerhört starka dröm om ett tredje barn. 

Vad kan vara aktuellt för ev utredningar eller behandlingar mer i min situation?

• Svar på tråden Att ha svårt att bli gravid med tredje barnet, vilken hjälp finns att få?
  • Anonym (s)

Har tyvärr ingen aning om behandlingar eller så..

Men jag är i samma situation typ. Jag och maken har en 10 åring och en 4 åring. vi har försökt i 1½ år att bli gravida, jag vart gravid i sommras men fick Ma.

Jag vet faktiskt inte vad mer man kan göra än att ha sex och göra ägglossningstest och dylikt..

Hur mår er relation? Hur ser er vardag ut?

• Anonym (TS)
    Anonym (s) skrev 2014-12-01 13:46:19 följande:

Har tyvärr ingen aning om behandlingar eller så..

Men jag är i samma situation typ. Jag och maken har en 10 åring och en 4 åring. vi har försökt i 1½ år att bli gravida, jag vart gravid i sommras men fick Ma.

Jag vet faktiskt inte vad mer man kan göra än att ha sex och göra ägglossningstest och dylikt..

Hur mår er relation? Hur ser er vardag ut?

Tack för att du svarar!

Jodå, vardagen rullar ju på, intensivt som det är med två barn osv. Så det gör ju på ett sätt att tiden går ganska snabbt, samtidigt som den här längtan och sorgen finns med mig 24/7. Vår relation har påverkats en del negativt tidigare av detta, främst då längtan är mycket större hos mig kring detta. Men nu pratar vi inte så mycket om det, jag berättar om läkarbesök osv och sen har vi sex när det behövs men i övrigt rätt lite kring det.

Jag och vi har en rätt stor stress kring det här och tidsfaktorn. Hur många år kan man hålla på och försöka? När blir åldersskillnaden mellan barnen för stor och när blir vi för gamla (jag är 37 och maken 40+)? Det här ältar jag ganska mycket. Vi hade ju inte velat ha så långt mellan barnen som det blir minst nu.
  • Anonym (Å)

Dels din ålder, det är en betydande faktor. Sex varannan dag, har ni det?

• Anonym (TS)
    Anonym (Å) skrev 2014-12-01 14:37:38 följande:

Dels din ålder, det är en betydande faktor. Sex varannan dag, har ni det?

Min ålder kan jag ju tyvärr inte påverka men ja, helt klart kan den vara en stor del av problemet. Sex varannan dag, nej men runt äl har vi så mycket sex det går att få till.
  • Anonym (nnn)

Du skriver att IVF inte är aktuellt eftersom ni har två gemensamma barn, men du vet att det gäller bara landstingsfinansierade försök. Ni kan alltid vända er till en privat klinik och bekosta behandlingen själv.

• Anonym (Å)
    Anonym (TS) skrev 2014-12-01 14:40:53 följande:
    Min ålder kan jag ju tyvärr inte påverka men ja, helt klart kan den vara en stor del av problemet. Sex varannan dag, nej men runt äl har vi så mycket sex det går att få till.
    Eftersom man aldrig kan vara säker på när ÄL är, rekommenderade min gyn att ha sex varannan dag i en månad. Vips, så gick det. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Å) skrev 2014-12-01 21:08:11 följande:
    Eftersom man aldrig kan vara säker på när ÄL är, rekommenderade min gyn att ha sex varannan dag i en månad. Vips, så gick det. 
    Fast jag har sett äl med både vul och ältester och känner det i kroppen så ganska exakt vet jag nog.
  • Anonym (TS)
    Anonym (nnn) skrev 2014-12-01 16:35:09 följande:

Du skriver att IVF inte är aktuellt eftersom ni har två gemensamma barn, men du vet att det gäller bara landstingsfinansierade försök. Ni kan alltid vända er till en privat klinik och bekosta behandlingen själv.

Jo jag vet men jag känner nog att vi inte är beredda att lägga tiotusentals kronor och allt vad ivf innebär rent fysiskt när vi i alla fall har två barn.
  • Jojsie

Hej

Hittade denna tråden och kände jag ville höra hur det gått för er. Vi har försökt bli gravida med vårt tredje barn i över ett år nu. De andra är 5 och 7. Vi blev gravida nästan direkt med båda två, dock ett MA mellan dem.

Just nu frustrerad över att det inte går, är 36 år och vill inte att det ska ta sån tid. Har fått pergotime två gånger nu trots egen ÄL och ägg. Så det var bara ett litet hopp om att det kanske skulle öka chanserna.

Hör gärna av er!

• Anonym (Hypotyreos?)

Kolla tsh. Sköldkörteln. Ska vara under 2,5 i tsh.

• Anonym (TS)
    Jojsie skrev 2015-05-11 09:20:25 följande:

Hej

Hittade denna tråden och kände jag ville höra hur det gått för er. Vi har försökt bli gravida med vårt tredje barn i över ett år nu. De andra är 5 och 7. Vi blev gravida nästan direkt med båda två, dock ett MA mellan dem.

Just nu frustrerad över att det inte går, är 36 år och vill inte att det ska ta sån tid. Har fått pergotime två gånger nu trots egen ÄL och ägg. Så det var bara ett litet hopp om att det kanske skulle öka chanserna.

Hör gärna av er!

Hej!
    Det blev inga fler barn för vår del. Efter två års försök, två missfall och pergotime i sex omgångar så kommer vi inte försöka mer.
Svar på tråden Att ha svårt att bli gravid med tredje barnet, vilken hjälp finns att få?