ADHD - är mediciner rätta vägen?
Om man upplever det som svårt, men inte omöjligt att koncentrera sig utan mediciner, är det då värt att prova på?Jag fick diagnosen när jag var liten, har aldrig tagit mediciner sedan dess, dock kosttillskott som exempelvis EYE Q och lite annat. Jag vill ju kunna studera till vad det än nu må vara, men upplever ett stort obehag när jag måste fokusera vid läxläsning och annat. Jag upplever det som att koncentrationssvårigheterna är ett stort problem för mig, de gör att mina resultat inte blir så bra som de borde kunna bli.
Jag har även problem med at fokusera och ta in information som sker "vid sidan av" läxläsningen, alltså att någon kanske förklarar något muntligt eller visar hur man utför ett moment, då glömmer jag bort det på grund av bristande fokus.
Min fråga är därför, är det värt för mig att prova på mediciner mot ADHD, då jag vill uppnå bättre studieresultat och förbättra koncentrationen? Jag har idag inga andra "adhd symtom", är inte i behov av det på grund av exempelvis impulsivitet eller aggressionsproblem. Jag frågar med anledning av de bieffekter som finns och om det kommer att förbättra min koncentration så pass mycket att det är värt.