• ilwharian

ADHD - är mediciner rätta vägen?

Om man upplever det som svårt, men inte omöjligt att koncentrera sig utan mediciner, är det då värt att prova på?

Jag fick diagnosen när jag var liten, har aldrig tagit mediciner sedan dess, dock kosttillskott som exempelvis EYE Q och lite annat. Jag vill ju kunna studera till vad det än nu må vara, men upplever ett stort obehag när jag måste fokusera vid läxläsning och annat. Jag upplever det som att koncentrationssvårigheterna är ett stort problem för mig, de gör att mina resultat inte blir så bra som de borde kunna bli.
    Jag har även problem med at fokusera och ta in information som sker "vid sidan av" läxläsningen, alltså att någon kanske förklarar något muntligt eller visar hur man utför ett moment, då glömmer jag bort det på grund av bristande fokus.

Min fråga är därför, är det värt för mig att prova på mediciner mot ADHD, då jag vill uppnå bättre studieresultat och förbättra koncentrationen? Jag har idag inga andra "adhd symtom", är inte i behov av det på grund av exempelvis impulsivitet eller aggressionsproblem. Jag frågar med anledning av de bieffekter som finns och om det kommer att förbättra min koncentration så pass mycket att det är värt.    
  • Svar på tråden ADHD - är mediciner rätta vägen?
  • dirty88

Som du säkert vet så är adhd inget man föds med utan något man lär sig genom att vara nyfiken, entusiastisk, ha mycket energi samt ha tillgång till mycket stimuli.

Det är som du vet inte heller en riktig diagnos eller sjukdom. Du bör därför ändra dina rutiner och ditt levnadssätt istället för att äta mediciner. 

Jag önskar dig all lycka till

/Dirty88
    Präst i svenska kyrkan.

• Långbenopluto
    dirty88 skrev 2014-12-01 20:07:07 följande:

Som du säkert vet så är adhd inget man föds med utan något man lär sig genom att vara nyfiken, entusiastisk, ha mycket energi samt ha tillgång till mycket stimuli.

Det är som du vet inte heller en riktig diagnos eller sjukdom. Du bör därför ändra dina rutiner och ditt levnadssätt istället för att äta mediciner. 

Jag önskar dig all lycka till

/Dirty88
    Präst i svenska kyrkan.

Stor djup suck.......
  • ilwharian
    Tines skrev 2014-12-01 20:02:54 följande:

Ja, absolut ska du prova det

Har du testat det eller känner du någon?
  • Långbenopluto
    ilwharian skrev 2014-12-01 20:20:24 följande:
    Har du testat det eller känner du någon?
    Båda mina söner har ADHD och båda äter Concerta med mycket bra resultat
  • Kodia

Jag tror att du hade fått många bra svar om du hade postat detta i "känsliga rummet" där man kan vara anonym, så föräldrar, lärare mm kan svara fritt.

Svar på tråden ADHD - är mediciner rätta vägen?