• Friherren

    För hårt dragna hjulmuttrar på verkstad, vad ska man göra?

    Verkstäder brukar alltid dra hårt så det är svårt att lossa med fälgkors, så jag kollar alltid efter byte, tar en hylsa och dragskaft. Senast har inte det heller hjälpt så de som bytt har kommit hem för att lossa. 

    Verkar vara ett vanligt problem så många kan råka illa ut på vägen och måste ringa efter hjälp, om man inte har kollen. Att inte få loss hjul på en motorväg kan vara livsfarligt.

    Vad kan man göra för de som inte vet, eller glömmer att säga till och kolla efter, måste det vara lagstiftning?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden För hårt dragna hjulmuttrar på verkstad, vad ska man göra?
  • Tecum

    Detta är ett jävla otyg i verkstäderna, antagligen beror det på att de vill avskräcka folk från att byta däck själva så de får jobbet. Vissa hjul är omöjliga att få loss utan lång hävstång och det har man inte med sig på vägarna. Alltså är det en säkerhetsrisk. Dessutom måste man ha hjulkors av kvalitetsstål, annars vrider man sönder dem. Har gjort korkskruv av två stycken...

  • Grande Rock

    Jag har med mig en rejäl hylsa med grovt teleskopskaft, har inte haft några problem att få loss hjulskruvarna när jag har behöft.


    Assumption is the mother of all Fuck-ups
  • Friherren
    Tecum skrev 2014-12-01 21:26:29 följande:
    Detta är ett jävla otyg i verkstäderna, antagligen beror det på att de vill avskräcka folk från att byta däck själva så de får jobbet. Vissa hjul är omöjliga att få loss utan lång hävstång och det har man inte med sig på vägarna. Alltså är det en säkerhetsrisk. Dessutom måste man ha hjulkors av kvalitetsstål, annars vrider man sönder dem. Har gjort korkskruv av två stycken...
    Hur ska man få bättre ordning på denna samhällsfara?
  • Friherren
    Grande Rock skrev 2014-12-01 21:27:45 följande:
    Jag har med mig en rejäl hylsa med grovt teleskopskaft, har inte haft några problem att få loss hjulskruvarna när jag har behöft.
    Man ska kunna lossa med bilens verktyg, annars lossar man direkt efter verkstan och drar med det man har med sig i bilen, vi har fälgkors. Hylsa med teleskop drog vi krokig senast  och mailade verkstan som kom hem och lossade. 
  • PappaHenkeF

    Har själv jobbat på en däckverkstad och vet detta med bultar som sitter så pass att vi knappt får loss dom. På vissa bilar drar bultarna åt sig själva (hur konstigt det än låter). Har man aluminiumfälgar så ska det dras med ca 130 Nm, drar man hårdare så kan man skada bulthålet i fälgen. Plåtfälgar är inte så känsliga men jag rekommenderar ca 130 Nm. En liten klick aluminiumpasta på hjulbultarna är inte fel.

    I instruktionsboken står åtdragningsmoment för hjulbultarna. Skriv en lapp om att hjulbultarna ska dras enligt instruktionsboken

    Vh Henrik

  • Tecum
    Friherren skrev 2014-12-01 21:35:26 följande:
    Hur ska man få bättre ordning på denna samhällsfara?
    Din idé om regler är inte dum. Jag är inte expert men det borde gå att bestämma med vilket moment muttrarna ska dras för att sitta men ändå kunna lossas med bilens verktyg. En gemensam policy för auktoriserade verkstäder.

    Men än så länge är det nog hylsa med grovt teleskopskaft som gäller, jag tackar Grande Rock för det tipset.
  • mammatill6

    Jag har skaffat en bultdragare. Kopplas in i cigg-uttaget. Kostade typ 250:-. klart värt det.

  • PappaHenkeF
    Tecum skrev 2014-12-01 22:01:32 följande:
    Din idé om regler är inte dum. Jag är inte expert men det borde gå att bestämma med vilket moment muttrarna ska dras för att sitta men ändå kunna lossas med bilens verktyg. En gemensam policy för auktoriserade verkstäder.

    Men än så länge är det nog hylsa med grovt teleskopskaft som gäller, jag tackar Grande Rock för det tipset.
    Det finns en regel om att bilens hjulbultar få ej dras med mer moment än det som står i instruktionsboken.
    Tex:
    Volvo V50 MY05 85 Nm
    VAG bilar 120Nm
    Audi Q7 160Nm
    Porsches centrumbult 600Nm
  • Friherren

    Enklaste regeln nu, säg till i verkstaden att de ska kunna lossas med vad du har, kolla direkt efter att du kan lossa och dra åt vad du kan. Reklamera annars, till oss har de åkt hem och lossat när de gjort fel, dvs alla de senaste gångerna.

  • Friherren
    mammatill6 skrev 2014-12-01 22:18:59 följande:
    Jag har skaffat en bultdragare. Kopplas in i cigg-uttaget. Kostade typ 250:-. klart värt det.
    Klarar den verkligt hårt dragna på verkstad?

    Fälgkors duger. 
    Vi har ingen brist på pengar men mutterdragare 2 ggr per år verkar vara överkurs.
  • Rabarbapuppa
    PappaHenkeF skrev 2014-12-01 22:21:01 följande:
    Det finns en regel om att bilens hjulbultar få ej dras med mer moment än det som står i instruktionsboken.
    Tex:
    Volvo V50 MY05 85 Nm
    VAG bilar 120Nm
    Audi Q7 160Nm
    Porsches centrumbult 600Nm

    Liten rättning bara:

    Porsches centrumbultar är märkta 475 Nm.


    Redan detta är ett problem för vanliga verkstäder, det är inte alla maskiner som klarar det. Så 600 Nm är bara vansinne. Ingen kan dra det. 

    /Puppa

  • Friherren

    Hur hårt kan man dra med fälgkors eller bilars hjulskruvnyckel?

  • Rabarbapuppa
    Friherren skrev 2014-12-02 15:50:38 följande:

    Hur hårt kan man dra med fälgkors eller bilars hjulskruvnyckel?


    Det beror ju helt på vilken hävarm du t.ex. har. 
    Rimligen kan du med ett vanligt fälgkors och vanliga armmuskler dra det rekommenderade momentet. Med en förlängning på fälgkorset får du använda lite mindre muskelkraft för att nå samma moment. 

    Jag ska inte göra detta till någon fysiklektion, men kan säga att du nog även utan förlängare faktiskt kan dra även för mycket. Jag har skruvat så mycket bil att jag oftast har momentet i armbågen som man brukar säga. (det är många skruvar i en bil som ska dras med korrekt moment och tillslut lär man sig hur mycket som är rätt, det liksom sitter i kroppen. Fortfarande använder jag dock momentnyckel när jag drar hjulbultar. Då hör man när det knäpper i skaftet när man når rätt moment. Jag har min inställd på 120 Nm. Vill jag sen lossa, så inser man ganska snart att 120 inte är ett så vansinnigt hårt moment, är rätt lätt att lossa med fälgkors utan förlängare. Då förstår man att man inte behöver dra så förbenat hårt.

    /Puppa
  • mammatill6
    Friherren skrev 2014-12-01 22:38:50 följande:
    Klarar den verkligt hårt dragna på verkstad?

    Fälgkors duger. 
    Vi har ingen brist på pengar men mutterdragare 2 ggr per år verkar vara överkurs.
    När den införskaffades hade jag dragit sönder ett fälgkors och en sådan annan enkel dragare. Bultdragaren tog det utan problem. Och jag lovar, den dagen du står med punka i mörkret i vintern och svär över att du inte får upp muttrarna, dår är du glad över mutterdragaren. 
  • Haskel
    Friherren skrev 2014-12-02 15:50:38 följande:

    Hur hårt kan man dra med fälgkors eller bilars hjulskruvnyckel?


    Ca 150 Nm, om du är stark och får bra tag.

    Detta förutsätter att du kan lyfta ca 75 kg, med ett handtag som "hjulnyckeln". Räknat med att handtaget är 25-30 cm långt.
  • Friherren
    mammatill6 skrev 2014-12-04 22:25:51 följande:
    När den införskaffades hade jag dragit sönder ett fälgkors och en sådan annan enkel dragare. Bultdragaren tog det utan problem. Och jag lovar, den dagen du står med punka i mörkret i vintern och svär över att du inte får upp muttrarna, dår är du glad över mutterdragaren. 
    Kollar om de kan lossas hemma i garaget istället.
  • Faber

    Finns det folk som lejer bort att byta däck? Skall man slå om dom så är det väl bara att be dom att inte dra bultarna mer än att däcket sitter fast så drar man dom själv innan man lämnar verkstaden.


    *Politiskt korrekt sidfot*
Svar på tråden För hårt dragna hjulmuttrar på verkstad, vad ska man göra?