• Anonym (Funderar)

Nu föräldraledig, jobba till våren.

Jag ska på arbetsintervju den 15/12. På ett vikariat på 75% januari till juni. På en förskola.

Så. Så långt allt väl. Men, jag är just NU föräldraledig med yngsta dottern som nu är 7,5 månad. Äldsta dottern på 1 år och 8 månader går 15 timmar/veckan. Pappan jobbar heltid 06-15.30 måndag - fredag. Vi måste jobba bägge två på grund av vår trassliga ekonomi. Går back flera tusen i månaden som det är nu.

OM jag får jobbet...
    1. Har jag rätt då att öka äldsta dotterns förskoletimmar?
    2. Hur ska vi praktiskt lösa det med yngsta dottern?

• Svar på tråden Nu föräldraledig, jobba till våren.
  • Dixie

Ja, stora flickan får ju vara på förskolan när ni jobbar - bekymret blir ju med er lilla flicka  - har ni någon släkting/vän som kan passa henne? 

• Anonym (Funderar)
    Dixie skrev 2014-12-02 16:30:35 följande:

Ja, stora flickan får ju vara på förskolan när ni jobbar - bekymret blir ju med er lilla flicka  - har ni någon släkting/vän som kan passa henne? 

Jo. Har svärmor - även kallad svårmor som säger hon kan bosätta sig hos oss hela våren...
  • Dixie
    Anonym (Funderar) skrev 2014-12-02 18:09:37 följande:
    Jo. Har svärmor - även kallad svårmor som säger hon kan bosätta sig hos oss hela våren...
    ja, men då är det ju löst! 
  • Anonym (Funderar)
    Dixie skrev 2014-12-02 18:50:06 följande:
    ja, men då är det ju löst! 
    Svårmor säger inte dig något?
  • Dixie

Nä, jag förstår inte problemet - ni är i stort behov av pengar, ni behöver jobba båda två men har en baby och då ställer farmor upp som barnvakt! Det löser ju era barnvaktsbekymmer! Var glada att ni har någon som kan hjälpa er!

Anonym (Funderar) skrev 2014-12-02 19:46:36 följande:

Svårmor säger inte dig något?

• Anonym (Funderar)
    Dixie skrev 2014-12-02 21:35:43 följande:

Nä, jag förstår inte problemet - ni är i stort behov av pengar, ni behöver jobba båda två men har en baby och då ställer farmor upp som barnvakt! Det löser ju era barnvaktsbekymmer! Var glada att ni har någon som kan hjälpa er!

En som gärna röker inomhus och har kronisk trötthetssyndrom? En som fostrar mina barn så som hon fostrade hennes, vilket inte jag är med på. Och allt skit hon säger till mig? Ska jag bara acceptera det?
  • Anonym (Funderar)
    Tow2Mater skrev 2014-12-02 19:48:29 följande:

Ge yngsta dottern till svårmor så kan de bo hos henne.

Nej aldrig i livet.

I ett rök-inpyrt hus där narkomaner, alkoholister kommer...
  • Dixie

Jag trodde denna tråden handlade om hur ni praktiskt skulle lösa barnpassningen! Jobbigt att du har problem med din svärmor, men varför skrev du då att ni hade passning till barnet av farmor om det inte är ett alternativ?

Anonym (Funderar) skrev 2014-12-03 07:58:47 följande:

En som gärna röker inomhus och har kronisk trötthetssyndrom? En som fostrar mina barn så som hon fostrade hennes, vilket inte jag är med på. Och allt skit hon säger till mig? Ska jag bara acceptera det?

• Dixie

Finns det? Det har jag aldrig hört - vilka kommuner gäller det?

Liten till skrev 2014-12-03 08:39:53 följande:

Vilken kommun bor ni i? En del erbjuder ju barnomsorg från 6mån.

• Anonym (Funderar)
    Dixie skrev 2014-12-03 08:36:30 följande:

Jag trodde denna tråden handlade om hur ni praktiskt skulle lösa barnpassningen! Jobbigt att du har problem med din svärmor, men varför skrev du då att ni hade passning till barnet av farmor om det inte är ett alternativ?

Sa aldrig att hon skulle passa. Att det var bestämt så. Svarade bara på frågan om vi hade någon i närheten som kunde. Svårmor sagt att hon kan flytta hem till oss. Det sa hon också inför förlossningen av lillasyster. Då sa jag nej. Helt enkelt för jobbigt med henne mer än någon enstaka timme nu och då. Och så kan hon ibland plötsligt skälla ut mig för att hon anser jag gör fel med hennes barnbarn.

Jag vill med andra ord inte ha henne boendes hos oss. Inte heller ha lilla tjejen hos henne.
  • Liten till
    Dixie skrev 2014-12-03 08:46:11 följande:

Finns det? Det har jag aldrig hört - vilka kommuner gäller det?

Nej jag hade heller aldrig hört det innan, läste det i en tråd här på fl. Borås har så i allafall, finns säkert fler om du kollar dina grannkommuner kanske någon har så?
Svar på tråden Nu föräldraledig, jobba till våren.