Pappa till dotter: "Fråga om du får känna på Kalles snopp"
Får ca en vecka sedan gick ett reportage på P1 som handlade om barns sexualitet. Då pratade en pappa om att hans dotter hade varit börjar bli intresserad av hans och barnets mammas könsorgan, typ. Dottern hade tagit på deras könsorgan osv. Då hade han sagt till dottern att hon inte fick det, att de tyckte att det var opassande. Hit så är allt i sin rätt tycker jag, men nu sker något!
Han hade då istället givit dottern rådet att fråga någon pojke i sin klass eller grupp om hon kunde få känna på deras snopp. Att hon kunde fråga om det är okej att hon får titta och känna på exempelvis "Kalles" snopp. Jag vet inte i vilken ålder hon var, för jag hörde inte hela reportaget. De hade även något skynke på denna förskola där barnen kunde gå in och vara för sig själva, där inte personalen såg något.
Jag anser det vara ett helt galet råd av en förälder att ge sin dotter. För det första så ska inte barn tvingas ta ställning till om något annat barn ska få leka med deras könsorgan eller inte. Det kan sluta illa, tänk om exempelvis 2-3 tjejer då frågar ut någon pojke om de får leka med hans snopp, eller tvärt om 2-3 pojkar som tvingar någon flicka att visa sitt underliv och låta de känna på det.
Pojkar med antisociala personlighetsdrag kan ofta utnyttja andra barn sexuellt i ung ålder, då tjejer oftast. Lärarna ska ha full uppsikt över barnen, och de ska inte uppmuntras att leka med varandras könsorgan på det viset.
Vad tycker du om detta?