• blindwalk

11 mån. Magsjuka - endast diarré? Allmänna tips?

Hejhej! Förstagångsföräldern här!
    Jag har en liten son på 11mån som först fick en mild variant av höstblåsor ...som utvecklades vidare till en rejäl diarréhistoria som pågått i ca en vecka nu. Han hade vattniga diarréer som pågick i 4 dygn, med uppehåll under två dygn, men som nu startat igång igen. Trodde först att det var viruset från höstblåsorna som pajade magen, men nu tycker jag att det är lite väl aggressiv diarré för att bara vara en följd av höstblåsor? Under 4 dygn förbrukades ca 20-24 blöjor, varav hälften på natten. Fick byta varje halvtimma och varenda gång bajsade han igenom blöjorna:( Ni med mer erfarenhet, låter detta som magsjuka eller kan det bli så illa efter annat förkylningsvirus också?

Å så era bästa tips!!! Jag behöver allmänna tips om hur man som ensamstående fixar episoder som dessa med en liten sjukling!!! Hur gör ni, plastar ni in sängen eller lägger handdukar över säng, soffa, golv eller vad? Vad är mest praktiskt? Finns det extra bra blöjor eller läcker alla vid svår diarré?! Har provat Libero och Willys och ingen av dem klarar ens 1 minuts täthet efter en diarré. Torky/engångsmoppar/sprit...hur gör ni rent efter varje haveri av bajs och annat.... Vad har ni hemma? Vätskeesättning? Något annat bra att ha?

Jag har näst intill omöjligt att sova de nätter jag vet att lille pojken är dålig i magen, blir dels orolig för hans mående men även för att missa att byta och låta honom ligga i allt... Klockan är 04 här just nu och jag är alldeles för uppstressad för att kunna somna. Allt mynnar liksom ut i ren ångest här när min lilla pojke är sjuk, särskilt när det innebär diarréer och kräkningar:( 

Ett ödmjukt och stort TACK på förhand från en lite ynklig och nyseparerad mamma...

• Svar på tråden 11 mån. Magsjuka - endast diarré? Allmänna tips?
  • Tow2Mater

När min pojke var under året hade han diaree i tre dagar. Slutade byta bloja på honom till slut, det var ju ingen mening, bara virade in honom i handdukar som en efter en hamnade i tvätten. Gav vätskeersättning med sked lite i taget for att det skulle hållas nere, for han spydde upp det annars. Det var dagtid dock, minns faktist inte hur nätterna var... var de så traumatiska att de raderats ut mitt minne kanske.... maken var bortrest minns jag, så jag var ensam med barnet. Lider med dig, det är jobbigt. Se till att barnet får i sig vätska bara, det är viktigt.

• Peroxy

Frågan om du inte ska ringa 1177, allmäntillståndet måste ju vara påverkat och bättre att ta det säkra före det osäkra tycker jag. När min mellanpojk fick första magsjukan (ca8-9 mån) hade han diarré i 10 dagar efter, det blev många blöjor och försök till vätskeersättning men han totalvägrade. Pratade däremot med 1177 som inte tyckte det lät så oroväckande men det var inte alls lika illa som för dig... Jag hade ringt in å bett om råd alternativt få komma in för undersökning/provtagning så det inte är något allvarligt.

• blindwalk

Tack för tankar och tips! Jag har pratat både med bvc och barnmedicin som gett goda råd och följt upp under eftermiddagen,  de tror på aggressiv magsjuka. Har bra koll på vätskeintaget och som tur är vill lille T dricka, skriker efter flaskan så vätskeersättning och majsvälling har inte varit svårt att ge, har istället fått avhålla honom från för stora portioner för att vara varsam om magen. Trots vätska har dock lille T en insjunken fontanell som jag kommer att åka och kolla upp imorgon, om den inte fyllts ut under natten. 

Ja, jag kommer att läsa på mer om hur ni löser hemmasituationer som ensamstående här på FL, för vilket otrolig skillnad från att vara två som kan bolla och varva med varandra. Stort tack igen!Glad

Svar på tråden 11 mån. Magsjuka - endast diarré? Allmänna tips?