• Emmaveronica

hur tätt inpå har ni skaffat syskon?

Hej ! :)
    Hur tätt inpå har ni skaffat ett syskon till eran första? Vi fick vårat första barn den 13e november nu i år alltså är han snart en månad gammal. Jag trodde aldrig efter min "mardröms" graviditet att jag skulle känna att jag vill bli gravid igen med ett syskon till våran lilla kille så snabbt (innan sa jag att det får vänta några år). Så nu till min fråga, efter ni fött, hur snabbt blev ni gravida med nr2 och hur har det funkat när 2an kom? Med en redan relativt liten sen innan och sedan en nyfödd på det ? :)

• Svar på tråden hur tätt inpå har ni skaffat syskon?
  • nozpa

20 månader mellan 1:an och 2:an. Funkade galant! Var sjukt bebissugen direkt efter 1a föddes. Helt galet. Väntade dock ett tag iaf. :)

Mellan 2:an och 3:an är det också 20 månader. Så du förstår kanske att dte funkat finfint för oss!

Är mer orolig för tonårstiden hehe.

• yellow88

Det är nästan 16 månader mellan mina första, blev alltså gravid när äldsta var 7 månader ungefär. Jag tyckte inte att det var jobbigt att vara gravid och ta hans om äldsta samtidigt, och när lillebror väl kom så gick allt jättebra. Ingen svartsjuka från storebror och jag upplevde det aldrig som något jobbigt även om jag var väldigt trött i perioder :)

Storebror var ett väldigt lätt barn som var tidig med det mesta, så det kan ju ha underlättat. Mellan barn nr 2 och 3 har vi nästan exakt 2 år emellan och det fungerade också väldigt bra.

♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ Silas 13-07-16 ♥
  • isolande

Stora var precis 1 år när jag blev gravid igen, så det är 22 mån emellan dem.

• Emmaveronica

Tack för alla svar :) skulle nog vilja att lillen är som tidigast 1 år innan nästa är påväg att komma eller så.. Sambon är fast besluten i att dom ska vara tätt just för gemenskapen och förmodligen för att han aldrig hållt en bebis innan våran kom men är nu helt bebis sjuk efter våran son föddes och kan inte få nog haha! :) men jag vill nog vänta iaf några månader så man får vara utan magen och alla besvär som kommer med graviditeten om man nu har oturen att få en likadan graviditet som första.. :)

• Emmask
    isolande skrev 2014-12-05 14:02:05 följande:

Stora var precis 1 år när jag blev gravid igen, så det är 22 mån emellan dem.

Hur upplevde du det? Det är precis min förhoppning. Plus och minus?
  • Elmiina

Det är 14mån mellan mina tjejer. Yngsta är mån idag. Var sjukt bebissugen när äldsta föddes så vi blev gravida igen. Mot slutet på graviditeten och dottern blev 1år så fick jag lite panik och tänkte hur fan ska det gå med en bebis på det här!? När man bara har en bebis så är allt så gosigt och på rosa moln så det är lätt att tänka att "äh de här var ju busenkelt så vi skaffar en till på en gång". Så tänkte iaf jag då dottern aldrig var krävande utan väldigt lätt. Det var förs när hon fyllde 1år som hon började raca runt och då fick jag panik. MEN det har gått hur bra som helst trots att äldsta har vart sjuk senaste veckorna.

Jag ångrar inte vårat val idag och jag tror att tjejerna kommer bli bästisar i framtiden :) Men nu blir det inga fler barn på många år ;)

• nokla

6 år mellan mina, det har varit jättebra och de är verkligen jättefina med varann, aldrig någon konkurrens eller avundsjuka. För mig har det varit viktigt att de ska få vara småbarn så länge de behöver och jag har burit dem mycket och haft de nära så mycket jag bara kan vilket är betydligt lättare att räcka till för med en liten i taget. Och så har jag ju haft förmånen att ha småbarn i 12 år nu <3

Nu är yngsta 6 och jag väntar tvillingar den här gången så får vi se hur det blir med två småbarn samtidigt

• Penida

Vi har 18 månader mellan våra 2 barn. Mycket nöjda med det!

Avskyr CIO-metoder
  • En blå giraff

3 år 9 månader. Rekommenderar minst 3 års åldersskillnad, gärna lite mer om man inte har bråttom p.g.a. mammans ålder. Jag har mer än nog att göra med mina två pojkar tycker jag trots att det inte är så tätt.

• 2pågar
    En blå giraff skrev 2014-12-10 17:21:34 följande:

3 år 9 månader. Rekommenderar minst 3 års åldersskillnad, gärna lite mer om man inte har bråttom p.g.a. mammans ålder. Jag har mer än nog att göra med mina två pojkar tycker jag trots att det inte är så tätt.

Varför rekomenderar du minst 3 år?

Min äldsta är 5 och vi väntar 4:e barnet nu, har inga problem att hålla efter mina pojkar (3st) och då är jag hemma med minsta som är 10 månader och jag är OFTA ensam då sambon jobbar dagar o kvällar och nu ska till Norge och jobba borta 3 v i sträck....:)
  • isolande
    Emmask skrev 2014-12-05 16:24:34 följande:
    Hur upplevde du det? Det är precis min förhoppning. Plus och minus?
    Plusen:
    - De har så jättekul ihop och har haft sedan den lille blev typ 6 månader.
    - De delar rum och ser det som "självklart"
    - Stora förstod inte tillräckligt mycket för att bli svartsjuk och känna sig undanskuffad. Allt gick väldigt bra med henne.

Minus:
    - gravid med en liten som behöver lyftas/kläs på var inte så kul
    - Stora fick hela tiden vänta med sina behov då lillen skulle ammas/bytas på osv. Hade hon varit större och mer självständig hade jag inte haft lika dåligt samvete som jag hade.
    - Lillen sov extremt dåligt, vilket vi inte alls var förberedda på eftersom stora sov som en gris från 4 mån ålder. Jag var helt knäckt av sömnbristen men det hade jag varit oavsett och storasyster varit äldre förstås...

Vi resonerade som så att vi ville göra förbi småbarnsåren så fort det gick :)
  • mammanatta

hej. det är 3 år och 10 månader mellan mina två barn. så nu blir min äldsta 11 år om en månad och yngsta blev 7 i december.....

har inte varit några problem med syskonen som är en pojke och äldsta en flicka

Svar på tråden hur tätt inpå har ni skaffat syskon?