Hundbloggerskan skrev 2014-12-15 02:43:27 följande:
Efter vad jag har läst här så skulle inte jag rekommendera dig att köpa en hund, en katt kanske hade passat bättre?
ALLA hundar, oavsett storlek, kön eller temperament. KRÄVER minst 3 timmars motion blandat med aktivering om dagen. Och om någon får mindre kan den hunden inte må speciellt bra. Men visst, funkar det.
Om du inte vet vad för aktivering de hundraser du kollat på behöver, så kan du inte ha speciellt hög kunskap om hundar.
Du är en av de typiska "kattägarna" som tror att hundlivet är en fröjd. Att få en hund att gå bra i koppel kan ta flera veckor till år. Om hunden går ihop med andra djur, eller människor, beror helt på individen. Och om den är lätt att ta med sig är också otroligt individuellt.
Och nej, motionen är inte det viktigaste för de flesta raser, utan aktiveringen. Jag hade kunnat springa med mina hundar hela dagen utan att de skulle vara mentalt trötta. Men en timme i hundhallen och sen är de slutkörda. Så LÄS på ordentligt innan du köper en hund.
Håller helt med denna skrivare. ALLA hundar behöver både motion OCH mental aktivering för att må bra. Kan tänka mig att hundarna blir tröttare på äldre dagar men som valp, unghund och "vanlig" frisk vuxen behöver de även mental aktivering. Vissa mer, andra kanske blir nöjda av att få leta efter gömda godisbitar, träna in nya kommandon som sitt, vacker tass, osv.
Från det jag har läst, TS, så får jag känslan av att du behöver ta reda på massor av saker innan du tar hem en hund. Såg även att du lätt drar alla hundar av samma hundras lite över samma kam, som med exempelvis sheltien som inte gick att klappa på. Jag har en sheltie, han är väldens goaste och älskar att ligga och mysa och att bli klappad på, både av folk han känner och av främlingar. Men när vi är ute eller tränar så är han 100% fokuserad och alert! Sheltien har lätt till skall då de använde skallet i vallningen, men jobbar du på det redan från början när hunden är liten så blir det inga problem när hunden blir vuxen. Min kille skäller endast under lek och om han blir överraskad. Hundar är individer och har olika personligheter, precis som oss människor. Visserligen har olika raser olika drag och tendenser och kräver olika typer av aktivering, men som sagt, dra inte alla hundar av samma ras över en och samma kam. Hälsa på hos fler uppfödare än bara en, och jämför hundarna, deras temprament och så vidare. När du väl har bestämt dig för en hundras som passar till dina behov och du väljer att ta en valp, titta på personligheterna hos valparna.
Och det där med att du vill ha en hund som inte drar i kopplet, det får du inte om DU inte jobbar för det. Hunden är inte född att veta hur man går fint i koppel, köper du en valp så tro mig, den kommer att dra om du inte lär den att inte göra det. Gå valpkurs, alternativt vardagslydnadskurs (om du väljer en vuxen hund) för att lära känna hunden bättre, samt lära dig ett och annat av att äga hund och träning. Det är inte en dans på rosor, även om det är underbart att ha hund. Att skaffa en valp är lite som att få barn. Du kommer ha fullt upp och måste vara beredd på att lägga ner både tid och arbete för att forma din hund...