• Esoada

Hjälp med att välja hundras

Jag tänkte köpa en hund nästa år, 2015
    Jag gillar så många hundraser, så vill ha lite hjälp att välja

Det ska vara en sällskapshund som jag ska använda till promenader,kanske gå lydnadskurs och på utställning med

Jag bor i en lägenhet (1:a) i stan, men mina föräldrar bor på landet
    Jag är arbetslös för tillfället men kanske ska få någon sysselsättning som är på 2 timmar, alltså har jag mycket tid
    Och mina föräldrar/vänner kan ta hand om den när jag inte har tid

De krav jag har på hunden är:
    Jag har smådjur så den ska fungera ihop med dem
    Den ska inte dra i koppel och skälla så mycket
    Den ska gilla andra människor och vara lätt att ta med på resa (buss och tåg)

• Svar på tråden Hjälp med att välja hundras
  • Esoada
    Rainbow gg skrev 2014-12-09 07:40:21 följande:
    Han ogillar även när min man och jag har sex och hunden visar sitt ogillande genom att försöka stoppa allt och hoppa upp i sängen och klämma sig emellan oss som en råtta, efter ett varierande antal misslyckanden drar han sig tillbaka till under sängen och sjunger plågosånger. Att stänga ute honom är inget alternativ för då tuggar han sönder dörren.
    LOL 
  • Esoada
    Och långhårig dvärgtax har visst jakt i sig, var har du läst att den inte har det?
    Från SKK:s hemsida:

"Taxen är till sin natur vänlig med ett jämnt temperament, varken nervös eller aggressiv. Rasen är en passionerad, uthållig och energisk jakthund med utmärkt näsa. En tax ska alltid utstråla mod och självsäkerhet samt vara envis och energisk. Dessa egenskaper gör också taxen till en mycket uppskattad sällskapshund. De långhåriga varianterna och dvärg- och kanintaxar har ofta inte så utpräglade jaktegenskaper."
  • Esoada
    Eftersom du har mycket tid på dig så har du ju ypperligt tillfälle att läsa på om alla dina listade raser (typiska personlighetsdrag, sjukdomsbild, pälsvård, annan vård, aktivering, motion, behov) och bilda en utökad uppfattning. Kör i bokstavsordning och stöter du på något som du känner att "Nä detta behovet är för jobbigt" då kan du stryka den rasen direkt. När du sedan fått ned listan och vill ha tips om några få specifika raser så kan du komma tillbaka och fråga.
    Ja det tänker jag göra, ska också ringa till uppfödare
  • KanelTe
    Esoada skrev 2014-12-09 17:16:09 följande:
    Från SKK:s hemsida:

"Taxen är till sin natur vänlig med ett jämnt temperament, varken nervös eller aggressiv. Rasen är en passionerad, uthållig och energisk jakthund med utmärkt näsa. En tax ska alltid utstråla mod och självsäkerhet samt vara envis och energisk. Dessa egenskaper gör också taxen till en mycket uppskattad sällskapshund. De långhåriga varianterna och dvärg- och kanintaxar har ofta inte så utpräglade jaktegenskaper."

Detta är mycket från uppfödare till uppfödare. vissa föder upp enbart till Jakt och då är de något de går ut med till köpare och vissa föder upp mer mot sällskaps. Men viktigt att i förväg ta reda på detta noga. Som någon nämnde ovan. börja vara hundvakt åt folk i din stad. gå promenader, va hundvakt över ALLA helger. (det visar rätt snabbt hur mycket du orkar lägga ner på en hund när du blir 'låst' på helgerna" 

Öva öva öva med andras hundar innan du skaffar eget :)

• Esoada

Jag har bestämt mig för en liten ras

• Royalle
    Mymla skrev 2014-12-07 00:13:57 följande:

Vilka raser som kräver mycket motion (frispringande långa sträckor utan koppel) är ju nåt du själv måste ta reda på innan du skaffar hund. Har en bekant som skaffade en terrier fastän hon knappt lyfte röven ur soffan, den hunden mådde extremt dåligt, tuggade på allt, bet av sin päls i frustration och var helt oregerlig. Till sist avlivade hon den för att den var så "jobbig". Jävla bullshit. Det var hennes fel som skaffade en hund vars behov hon sket i att tillgodose, och dessutom skyllde hon det på hunden. Till och med en chihuahua behöver komma ut tidig morgon, minst två gånger under dagen och sent på kvällen, de flesta motionsrundorna ska dessutom vara i minst 20min. Läs på ordentligt innan du bestämmer dig!

Jag har en jack russel som är hur slö som helst Jag hade förväntat mig en aktiv hund då jag bor på gård och har häst, men den här vill bara sitta inne och mysa. En gång om dagen går hon ut i skogen med min svärmor och hennes hund. Om jag går själv med henne så går hon visserligen glatt med men hon ligger lika gärna inne och myser i knät... Hennes syskon är helvilda och ägarna har jättesvårt att stimulera dem. 
    Så det blir inte alltid som det ska vara. men det är ju tjusningen med djur, att det är riktiga personligheter. 
  • Dexter dot com
    Royalle skrev 2014-12-10 11:55:00 följande:
    Jag har en jack russel som är hur slö som helst Jag hade förväntat mig en aktiv hund då jag bor på gård och har häst, men den här vill bara sitta inne och mysa. En gång om dagen går hon ut i skogen med min svärmor och hennes hund. Om jag går själv med henne så går hon visserligen glatt med men hon ligger lika gärna inne och myser i knät... Hennes syskon är helvilda och ägarna har jättesvårt att stimulera dem. 
    Så det blir inte alltid som det ska vara. men det är ju tjusningen med djur, att det är riktiga personligheter. 
    Fast då är ju din hund inte rastypisk alls och man kan ju inte rekommendera TS en ras som kräver mycket utifrån erfarenheter av en hund som saknar dom egenskaper rasen ska ha och är avlad för.
    Det är ju som att köpa en bordercollie och tro att dom är soffpotatisar bara för att man träffat en som inte höll rasstandarden.
    Det finns ju naturligtvis exemplar i varje ras som inte blev som dom skulle men det är ju tack och lov ovanligt.
  • Royalle
    Dexter dot com skrev 2014-12-10 13:19:45 följande:
    Fast då är ju din hund inte rastypisk alls och man kan ju inte rekommendera TS en ras som kräver mycket utifrån erfarenheter av en hund som saknar dom egenskaper rasen ska ha och är avlad för.
    Det är ju som att köpa en bordercollie och tro att dom är soffpotatisar bara för att man träffat en som inte höll rasstandarden.
    Det finns ju naturligtvis exemplar i varje ras som inte blev som dom skulle men det är ju tack och lov ovanligt.
    Nu rekommenderade jag inte TS rasen. Jag svarade på ett inlägg. 

Rastypisk är hon, hon har bra stam och är visad på utställning med fina kommentarer. Att hon är lugn är ju inte samma sak som att hon inte är pigg och alert när det gäller. Inte heller finns det någon regel att alla JR är tokiga och tvunget måste jaga katter och springa en mil om dagen för fungera.

Tydligen är det ganska vanligt med lugna tikar i hennes stam även om det inte stämde på syskonen. Jag menade i mitt inlägg att man kan planera och skaffa hund utefter hur andra rekommenderar och berättar om deras och ändå få en hund som är helt annorlunda än man tänkt sig. Det är ju inte bara generna som bestämmer hur en hund ska bli utan också miljön. 

Hon är världens bästa, snällaste och mest pålitliga familjehund. Jag har aldrig haft en hund som är så lojal och älskvärd. Hon blev helt klart som hon skulle.
  • Hundbloggerskan

Efter vad jag har läst här så skulle inte jag rekommendera dig att köpa en hund, en katt kanske hade passat bättre?
    ALLA hundar, oavsett storlek, kön eller temperament. KRÄVER minst 3 timmars motion blandat med aktivering om dagen. Och om någon får mindre kan den hunden inte må speciellt bra. Men visst, funkar det.
    Om du inte vet vad för aktivering de hundraser du kollat på behöver, så kan du inte ha speciellt hög kunskap om hundar.
    Du är en av de typiska "kattägarna" som tror att hundlivet är en fröjd. Att få en hund att gå bra i koppel kan ta flera veckor till år. Om hunden går ihop med andra djur, eller människor, beror helt på individen. Och om den är lätt att ta med sig är också otroligt individuellt.

Och nej, motionen är inte det viktigaste för de flesta raser, utan aktiveringen. Jag hade kunnat springa med mina hundar hela dagen utan att de skulle vara mentalt trötta. Men en timme i hundhallen och sen är de slutkörda. Så LÄS på ordentligt innan du köper en hund.

• Esoada
    Hundbloggerskan skrev 2014-12-15 02:43:27 följande:

Efter vad jag har läst här så skulle inte jag rekommendera dig att köpa en hund, en katt kanske hade passat bättre?
    ALLA hundar, oavsett storlek, kön eller temperament. KRÄVER minst 3 timmars motion blandat med aktivering om dagen. Och om någon får mindre kan den hunden inte må speciellt bra. Men visst, funkar det.
    Om du inte vet vad för aktivering de hundraser du kollat på behöver, så kan du inte ha speciellt hög kunskap om hundar.
    Du är en av de typiska "kattägarna" som tror att hundlivet är en fröjd. Att få en hund att gå bra i koppel kan ta flera veckor till år. Om hunden går ihop med andra djur, eller människor, beror helt på individen. Och om den är lätt att ta med sig är också otroligt individuellt.

Och nej, motionen är inte det viktigaste för de flesta raser, utan aktiveringen. Jag hade kunnat springa med mina hundar hela dagen utan att de skulle vara mentalt trötta. Men en timme i hundhallen och sen är de slutkörda. Så LÄS på ordentligt innan du köper en hund.

Jag har redan en katt (familjens katt)
    Det du säger stämmer inte
    Jag vet på ett ungefär vad olika hundraser behöver, det är därför jag tagit med raser med låg aktivitetsnivå på listan
    Jag vet flera hundar som är lika enkla (kräver lika lite) som katter
    Jag har redan läst på
    Vad är det för aktivering du har med dina hundar?
  • Hundbloggerskan

De hundar som du skrivit upp, är det kanske dessa tre Malteser, Pekingese och Petit brabancon som hade kunnat "klara" sig på "lika lite som en katt". Och visst, jag hade kunnat gå en 5minuters runda 4ggr om dagen med mina hundar. De hade inte dött, men de hade verkligen inte mått bra på något sätt. Att säga att en hund behöver "lika lite" som en katt är ren bullshit. Den som sagt det / skrivit det (?) kan inte vara speciellt kunnig.

Jag kör främst IPO och lydnad med mina hundar, men brukar varva lite med agility och freestyle då vi tycker det är kul.
    Jag har en schäferkorsning, en groenendael och en malinois om det gör någon skillnad? Så jag vet att mina hundar är otroligt krävande. Men jag känner även många högt kunnigt hundfolk som, liksom jag, anser att alla hundar kräver motion varje dag.
    Sen är det självklart individuellt. Vissa kanske kan må bra på 1 timmes motion om dagen och bara lite aktivering. Men jag skulle inte utgå från att hunden gör det, utan det är isåfall individuellt så du måste förbereda dig på att hunden är utav det "krävande" slaget, oavsett ras, ålder eller uppfostran.
    Lycka till!

• Tamla

Jag har en kompis som har bedlingtonterrier. Fantastisk ras som inte verkar vara speciellt mycket terrier. Den kräver dock ganska mycket pälsvård enlig min väninna, men kolla upp den. 

• Cemina

Jag säger inte det här för att vara elak men utifrån ditt inlägg kan jag dra slutsatsen att du inte är så insatt när det gäller hundar. Jag föreslår att du skaffar en ras från sällskapshundsgruppen, Prazský krysarík tex som du nämnde är en väldigt trevlig ras!

Jag tycker också att du ska göra både dig själv, hunden och omgivningen en tjänst och gå på valpkurs med den. Det kostar en peng men det är guld värt, det är social träning och de hjälper dig att träna vardagslydnad och du kan få hjälp om det är något speciellt du undrar/har problem med.

• Hopester
    Hundbloggerskan skrev 2014-12-15 02:43:27 följande:

Håller helt med denna skrivare. ALLA hundar behöver både motion OCH mental aktivering för att må bra. Kan tänka mig att hundarna blir tröttare på äldre dagar men som valp, unghund och "vanlig" frisk vuxen behöver de även mental aktivering. Vissa mer, andra kanske blir nöjda av att få leta efter gömda godisbitar, träna in nya kommandon som sitt, vacker tass, osv.

Från det jag har läst, TS, så får jag känslan av att du behöver ta reda på massor av saker innan du tar hem en hund. Såg även att du lätt drar alla hundar av samma hundras lite över samma kam, som med exempelvis sheltien som inte gick att klappa på. Jag har en sheltie, han är väldens goaste och älskar att ligga och mysa och att bli klappad på, både av folk han känner och av främlingar. Men när vi är ute eller tränar så är han 100% fokuserad och alert! Sheltien har lätt till skall då de använde skallet i vallningen, men jobbar du på det redan från början när hunden är liten så blir det inga problem när hunden blir vuxen. Min kille skäller endast under lek och om han blir överraskad. Hundar är individer och har olika personligheter, precis som oss människor. Visserligen har olika raser olika drag och tendenser och kräver olika typer av aktivering, men som sagt, dra inte alla hundar av samma ras över en och samma kam. Hälsa på hos fler uppfödare än bara en, och jämför hundarna, deras temprament och så vidare. När du väl har bestämt dig för en hundras som passar till dina behov och du väljer att ta en valp, titta på personligheterna hos valparna.

Och det där med att du vill ha en hund som inte drar i kopplet, det får du inte om DU inte jobbar för det. Hunden är inte född att veta hur man går fint i koppel, köper du en valp så tro mig, den kommer att dra om du inte lär den att inte göra det. Gå valpkurs, alternativt vardagslydnadskurs (om du väljer en vuxen hund) för att lära känna hunden bättre, samt lära dig ett och annat av att äga hund och träning. Det är inte en dans på rosor, även om det är underbart att ha hund. Att skaffa en valp är lite som att få barn. Du kommer ha fullt upp och måste vara beredd på att lägga ner både tid och arbete för att forma din hund...

• linolin

Vi köpte en westie i somras. (West Highland white terrier) Sover hela nätterna från ca 21.00-22.00 och vaknar då vi går upp. Va torr vid 11 veckor. Pigg och glad hund men vill bestämma så man får visa vem som bestämmer. Orkar mycket och bra och roligt sällskap. Fäller inget hår man trimmar var tredje månad. Så nöjd med rasen. Har aldrig haft hund förut men Ludde är verkligen mysig bara hänger med och vill vara med på allt, så lättlärd.

Svar på tråden Hjälp med att välja hundras