• SnartMamma84

Nekad graviditetspenning - hur är det ens möjligt?!

Arbetar som assistent åt autistiska barn i olika åldrar och med varierande funktionsnivå. Har skrivit utförligt i min ansökan vad arbetet går ut på och vilka slags lyft, böjningar och andra fysiskt tunga bitar som ingår i arbetet. Utöver det finns hotbilden som arbete med oberäkneliga och utåtagerande elever innebär, vilket chefen också intygat i sin del av min ansökan. Dock har chefen inte kryssat i att hen stänger av mig från arbetet pga risker. Har nu fått beslutet om att jag blir nekad graviditetspenning med motiveringen att de inte bedömer att min arbetsförmåga är nedsatt med minst en fjärdedel pga graviditeten. Detta trots att jag senaste veckorna varit sjukskriven pga prematura sammandragningar som kommit av fysisk ansträngning, det har alltså försäkringskassan fått ett läkarintyg på. Hur är det här ens möjligt?!

• Svar på tråden Nekad graviditetspenning - hur är det ens möjligt?!
  • SnartMamma84
    Tines skrev 2014-12-08 09:29:10 följande:

Få en fortsättning på sjukskrivningen istället så är problemet löst.

Ja, det är tanken. Men jag kan inte begripa hur dom gjort den bedömningen på fk. Jag är ett typexempel på någon som ska få det beviljat och det säger jag med 100% säkerhet. Fanns inte på kartan att det skulle bli avslag. Överklagan är lockande, men behöver oavsett intyg på att jag är hemma med besvär så jag inte förlorar inkomst så siktar först och främst på förlängd sjukskrivning nu.
  • MyDestiny

Har chefen fyllt i att du ej kan omplaceras till andra arbetsuppgifter? Och att du ej kan få hjälp med befintliga arbetsuppgifter av kollegor?

• SnartMamma84
    MyDestiny skrev 2014-12-08 13:00:54 följande:

Har chefen fyllt i att du ej kan omplaceras till andra arbetsuppgifter? Och att du ej kan få hjälp med befintliga arbetsuppgifter av kollegor?

Japp. Däremot hade hon skrivit att jag i viss mån kan placeras på de "lättare" eleverna när verksamheten tillåter det, men att det inte fungerar riktigt så enkelt i praktiken, det måste ju pusslas om vid personalbrist osv och det har vi ofta. Och det tryckte fk på i motiveringen, att även om chefen i stort också intygar att arbetet är tungt så är jag ändå avlastad genom att jag så gott det går placeras på lättare elever. Det verkar inte få finnas utrymme för minsta antydan till att det går att underlätta IBLAND utan att fk griper tag o håller fast vid det, oavsett hur resten ser ut. Förjävla dåligt!
  • Anonym (Men)

Det låter ju dock som att det fortfarande kan var aktuellt med sjukskrivning och sjukpenning. Sjukpenning går i sådana fall alltid före graviditetspenning... 

• Hibiskusen

Jag fick beviljad GP, jobbar i vården.

Skrev nästan löjligt ingående hur en arbetsdag ser ut. Hur ett kvällspass ser ut, och helgpass. Jag tror att det var ensamarbetet under kvällar och helger som gjorde att den blev beviljad. Att det inte finns garanterad tid för vila tex. Arbetar som sjuksköterska.

• anna tuva

Jag jobbade med liknade elever och bad min chef fylla i att hon stänger av mig.

• Anonym (Men)
    anna tuva skrev 2015-01-29 19:43:02 följande:

Jag jobbade med liknade elever och bad min chef fylla i att hon stänger av mig.

Vänta här, du bad din chef att stänga av dig och då hon gjorde hon det för att du skulle få graviditetspenning? Låter ju helt vansinnigt!
  • Anonym (Maja)

Hur har det gått för dig?

Sitter i exakt samma sits just nu

• anna tuva
    Anonym (Men) skrev 2015-01-29 20:49:43 följande:
    Vänta här, du bad din chef att stänga av dig och då hon gjorde hon det för att du skulle få graviditetspenning? Låter ju helt vansinnigt!
    Min chef stängde av mig för att det var farligt för mig o mitt barn att vara på arbetsplatsen. Så då fick jag gravidpennig.
Svar på tråden Nekad graviditetspenning - hur är det ens möjligt?!