• SnartMamma84

Nekad graviditetspenning - hur är det ens möjligt?!

Arbetar som assistent åt autistiska barn i olika åldrar och med varierande funktionsnivå. Har skrivit utförligt i min ansökan vad arbetet går ut på och vilka slags lyft, böjningar och andra fysiskt tunga bitar som ingår i arbetet. Utöver det finns hotbilden som arbete med oberäkneliga och utåtagerande elever innebär, vilket chefen också intygat i sin del av min ansökan. Dock har chefen inte kryssat i att hen stänger av mig från arbetet pga risker. Har nu fått beslutet om att jag blir nekad graviditetspenning med motiveringen att de inte bedömer att min arbetsförmåga är nedsatt med minst en fjärdedel pga graviditeten. Detta trots att jag senaste veckorna varit sjukskriven pga prematura sammandragningar som kommit av fysisk ansträngning, det har alltså försäkringskassan fått ett läkarintyg på. Hur är det här ens möjligt?!

• Svar på tråden Nekad graviditetspenning - hur är det ens möjligt?!
  • SnartMamma84
    Tines skrev 2014-12-08 09:29:10 följande:

Få en fortsättning på sjukskrivningen istället så är problemet löst.

Ja, det är tanken. Men jag kan inte begripa hur dom gjort den bedömningen på fk. Jag är ett typexempel på någon som ska få det beviljat och det säger jag med 100% säkerhet. Fanns inte på kartan att det skulle bli avslag. Överklagan är lockande, men behöver oavsett intyg på att jag är hemma med besvär så jag inte förlorar inkomst så siktar först och främst på förlängd sjukskrivning nu.
  • MyDestiny

Har chefen fyllt i att du ej kan omplaceras till andra arbetsuppgifter? Och att du ej kan få hjälp med befintliga arbetsuppgifter av kollegor?

• SnartMamma84
    MyDestiny skrev 2014-12-08 13:00:54 följande:

Har chefen fyllt i att du ej kan omplaceras till andra arbetsuppgifter? Och att du ej kan få hjälp med befintliga arbetsuppgifter av kollegor?