• traveler

Farligt att betala faktura försent?

Tja

Nu när det är juletider så går det åt ganska mycket pengar och jag skulle eventuellt behöva betala lite räkningar på decemberlönen den 23:e.

Vi har beställt en del julklappar på nätet. Det har inte kommit någon faktura än men jag tror att det är 14 dar någonting jag har på mig att betala.

Jag är inte orolig över att räkningen skall gå till inkasso men kan man få ett räntepåslag eller är den risken också väldigt liten om det bara är 1-2 dar försenat.

• Svar på tråden Farligt att betala faktura försent?
  • Ann Nelly

Det bästa är att du kontaktar företaget direkt när du har fått fakturan och ber om att få flytta förfallodatumet ett par dagar. Brukar inte vara några som helst problem att få göra.
    Mycket bättre att kolla det än att få påminnelser, för det syns i ekonomisystemen ifall du varit sen med betalningar tidigare.

• traveler
    Ann Nelly skrev 2014-12-08 13:24:01 följande:

Det bästa är att du kontaktar företaget direkt när du har fått fakturan och ber om att få flytta förfallodatumet ett par dagar. Brukar inte vara några som helst problem att få göra.
    Mycket bättre att kolla det än att få påminnelser, för det syns i ekonomisystemen ifall du varit sen med betalningar tidigare.

Ok tack
  • Nutnut

Jag tror inte det hinner bli någon påminnelseavgift på så få dagar. Men det låter inte sunt att leva på marginalen på det sättet. Har ni det alltid så?

• traveler
    Nutnut skrev 2014-12-09 08:39:30 följande:

Jag tror inte det hinner bli någon påminnelseavgift på så få dagar. Men det låter inte sunt att leva på marginalen på det sättet. Har ni det alltid så?

Nej vi lever verkligen inte på marginalen. Det är bara det att det har dragit iväg lite nu inför jul. Visst jag har sparpengar som jag skulle kunna ligga ute med men ville helst inte riva upp det kontot.
  • Amoress
    traveler skrev 2014-12-08 13:04:19 följande:

Tja

Nu när det är juletider så går det åt ganska mycket pengar och jag skulle eventuellt behöva betala lite räkningar på decemberlönen den 23:e.

Vi har beställt en del julklappar på nätet. Det har inte kommit någon faktura än men jag tror att det är 14 dar någonting jag har på mig att betala.

Jag är inte orolig över att räkningen skall gå till inkasso men kan man få ett räntepåslag eller är den risken också väldigt liten om det bara är 1-2 dar försenat.

1-2 dagar ingen fara men däremot plus 5 dagar och därutöver, speciellt om företaget du handlar ifrån har överlåtit faktureringen till factoringbolag, de är snabba på att dröjsmålsfakturera vilket ligger I deras affärsmodell, så betala rälkningarna I tid.
  • Nutnut
    traveler skrev 2014-12-09 08:53:36 följande:
    Nej vi lever verkligen inte på marginalen. Det är bara det att det har dragit iväg lite nu inför jul. Visst jag har sparpengar som jag skulle kunna ligga ute med men ville helst inte riva upp det kontot.
    Jag förstår. Jag tror verkligen inte du behöver oroa dig. 2 dagar är nog lugnt. Men att ringa är nog ändå en god ide. Jag har glömt någon räkning när jag varit borta och inte haft bankdosan med mig. Då har jag ringt bolaget och bett om uppskov ett par dagar. Inga problem alls.
  • traveler

Tack För alla råd. Vi beställde en massa leksaker från Lekmer och fakturan sköter Nordea Finans. Räkningen ska vara betald torsdag den 18:e och jag hade tänkt mig den 23:e (3 arbetsdagar för sent). Dom öppnar sin telefonservice klockan 10.00. ska ringa då och kolla med dem.

Tack för smarta tips:)

• traveler

Så nu är det gjort:) Det var inga problem. Man behövde inte ens ringa man kunde t.o.m. logga in på sina sidor och skjuta upp datumet själv. Så mycket makt hade man:)

• Christabel81

En del lägger på ränta eller påminnelseavgift från första försenade dagen. 
    Det har de rätt till. Men inget annat "händer".

Svar på tråden Farligt att betala faktura försent?