• Stordjel

Vad kan vi som konsument göra?

Behöver lite hjälp.

Men sambo och jag har för ca 3 veckor sedan beställt varor på nätet.

Vi kollade med företaget innan vi beställde om varorna fanns hemma och det gjorde dom. Detta gjorde vi genom mail kontakt.

Så vi beställde då leveransen skulle vara 3-5 dagar då varorna fanns i lager.

Vi tog varorna på faktura och vi skulle hämta ut det på närmsta utlämningsställe.

När det gått 10 dagar så börjar vi försöka kontakta företaget om vart grejerna är och när dom tänkt skicka dom. Vi skickar ett mail och får inget svar.

Sedan en eller två dagar senare försöker vi ringa dit men kommer till en svarare som säger att dom har semester stängt "nu i semester tider". (Detta var i början i december).

Så vi får alltså inte tag i dom, och nu undrar vi hur det fungerar om dom nu skulle skicka grejerna som vi beställt och vi inte hämtar ut dom hur blir det med fakturan? Företaget har väl rätt att kräva returen av oss men något annat ska vi väl inte behöva betala då vi inte hämtar ut det?!

Helst skulle vi ju vilja häva köpet på något sätt och beställa från något annat ställe men hur lätt är det då man inte får tag i dom ?!

• Svar på tråden Vad kan vi som konsument göra?
  • Sephrenia89

Har ni fått faktura eller vad?

• lilly

Skulle vilja påstå att säljaren är i dröjsmål med att leverera er vara, då har ni enligt konsumentköplagen i första hand rätt till att hålla betalningen inne. Betala inte innan ni sett varorna. Ni kan också kräva fullgörelse av köpet genom att meddela säljaren detta. Hänvisa om ni vill till 12§ Konsumentköplagen. Ni kan här välja att ge säljaren en viss tilläggstid att leverera varan. Är den inte levererad inom denna tid kan ni häva köpet. Ger ni ingen tilläggstid ska den levereras inom en skälig tid annars kan ni häva. Ni kan också, utan att kräva fullgörelse, häva köpet direkt om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för er. Ni har också rätt till skadestånd för den skada ni lider genom dröjsmålet om säljaren kan stå för dessa hinder (alltså om de frivilligt håller stängt och därmed inte levererar er vara). Om de håller semesterstängt ska detta framgå när ni beställer att tiden kan bli längre.  

• Stordjel
    Sephrenia89 skrev 2014-12-08 15:37:43 följande:

Har ni fått faktura eller vad?

Nej vi har inte fått någon faktura ännu. Men skulle inte förvåna mig om den kommer snart!
  • Stordjel
    lilly skrev 2014-12-08 15:52:28 följande:

Skulle vilja påstå att säljaren är i dröjsmål med att leverera er vara, då har ni enligt konsumentköplagen i första hand rätt till att hålla betalningen inne. Betala inte innan ni sett varorna. Ni kan också kräva fullgörelse av köpet genom att meddela säljaren detta. Hänvisa om ni vill till 12§ Konsumentköplagen. Ni kan här välja att ge säljaren en viss tilläggstid att leverera varan. Är den inte levererad inom denna tid kan ni häva köpet. Ger ni ingen tilläggstid ska den levereras inom en skälig tid annars kan ni häva. Ni kan också, utan att kräva fullgörelse, häva köpet direkt om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för er. Ni har också rätt till skadestånd för den skada ni lider genom dröjsmålet om säljaren kan stå för dessa hinder (alltså om de frivilligt håller stängt och därmed inte levererar er vara). Om de håller semesterstängt ska detta framgå när ni beställer att tiden kan bli längre.  

Tack för svaret.

Nu känns det lite ljusare ut :)
  • fannybk

Är varan försenad har ni rätt att häva köpet utan att behöva betala någonting. Får ni problem ska ni höra av er till en konsumentvägledare i er kommun. Det tycker jag ni kan göra redan nu. De kan också hjälpa er att ta det vidare till arn om företaget vägrar att låta er häva köpet. Lycka till!

• Stordjel
    fannybk skrev 2014-12-08 17:29:43 följande:

Är varan försenad har ni rätt att häva köpet utan att behöva betala någonting. Får ni problem ska ni höra av er till en konsumentvägledare i er kommun. Det tycker jag ni kan göra redan nu. De kan också hjälpa er att ta det vidare till arn om företaget vägrar att låta er häva köpet. Lycka till!

Jag tror jag skall kontakta kommun imorgon för säkerhets skull. Vi kollade upp nyss med det företag som skickar ut den aktuella fakturan och den skulle ha varit betald igår ???? Men dom var mycket tillmötes gående och förlängde den tills det blir klarhet i hur allt blir. Fakturan kommer tillsammans med varorna så det var ju tur att vi kolla upp det.!!
Svar på tråden Vad kan vi som konsument göra?