• 1Familj

Hiss eller diss - Inne eller ute?

Namnet Novelia (med "Nova" som smeknamn)

• Svar på tråden Hiss eller diss - Inne eller ute?
  • Natulcien
    SnowWhite skrev 2015-01-24 20:02:39 följande:

Fast att vissa namn tillhör vissa klasser är ju fakta.

Jag dissar för övrigt också "namnet" Novelia. Låter som en värktablett.

Ja, vissa namn är överrepresenterade i vissa s.k. "samhällsklasser". Det förnekar jag inte. Däremot tycker jag att det är väldigt fördomsfullt att döma en människa utifrån dennes namn eller att påstå att vissa namn inte kan användas p.g.a. de är "whitetrash-namn". Då tycker jag att man är ute och vandrar i väldigt intoleranta och trångsynta skor och att man borde fundera på vad man har för människosyn egentligen...
  • Madame M

Gillar du det så kör på det! Farligt att fråga då påverkas man av andras åsikter.

Men när du nu frågat så diss för mig, jag gillar Ofelia bättre ;)

• linnéa001

Varför inte bara ge flickan namnet Nova om ni nu tänker kalla henne för det? Diss säger jag när det gäller både Novelia och Nova för att jag inte tycker att det är vackra namn helt enkelt, men min åsikt är egentligen irrelevant.

Madame M skrev 2015-01-24 20:39:06 följande:

Gillar du det så kör på det! Farligt att fråga då påverkas man av andras åsikter.

Men när du nu frågat så diss för mig, jag gillar Ofelia bättre ;)

Ophelia heter min mobiltelefon :)
  • Madame M
    linnéa001 skrev 2015-01-26 22:53:10 följande:

Varför inte bara ge flickan namnet Nova om ni nu tänker kalla henne för det? Diss säger jag när det gäller både Novelia och Nova för att jag inte tycker att det är vackra namn helt enkelt, men min åsikt är egentligen irrelevant.

Ophelia heter min mobiltelefon :)

Haha, att döpa en mobiltelefon? Är ju nog jobbigt att tänka ut vad barnen skall heta! :)
  • linnéa001
    Madame M skrev 2015-01-27 19:42:15 följande:
    Haha, att döpa en mobiltelefon? Är ju nog jobbigt att tänka ut vad barnen skall heta! :)
    Ja, alltså när man kopplar in telefonen i datorn så kommer det upp en ruta där det står typ "Samsung XXX". För att hålla isär gamla och nya telefonen och min och pojkvännens så namngav jag min. Den hade ju bara kunnat heta Linneas telefon, men mina datorer har namn efter Uranus satelliter (Miranda, Bianca) så då fick telefonen också det. Det är väl lite kul?

P.S. Min bil heter Sally 
  • virdne

Oj vilket dissande av namnen då XD 

Jag personligen tycker inte alls att novelia låter som värktablett eller tvål! Väntar själv barn och har prövat det namnet, och för min del gick det bort bara för att det låter som att personen skulle vara "velig", hehe. 

Nova tycker jag är fint, och Novalie (som du inte hade som förslag då) tycker jag är snäppet finare :) 

Välj det du/ni gillar bäst <3

• Anonym (F)

Låter som ett p piller neolvetta typ, eller någon pulverdiet. just don?t 

• Anonym (S)

Otroligt fula "populära" wt-namn, som det finns 20 av på varje dagis idag! Fråga inte, namnge ungen till det NI tycker istället!

Svar på tråden Hiss eller diss - Inne eller ute?