• Anonym (Drutten)

Studerande med skyddad SGI

Hej!
    Jag studerar och kommer att ta examen i mitten på januari. Medan jag studerat har jag fått barn och i perioder varit föräldraledig. Jag har en skyddad sgi sedan innan jag började plugga (sept -11). Nu har jag sagt upp mig från det jobbet som jag varit tjänstledig från medan jag pluggat (eftersom jag ämnar starta ett eget företag). Kommer min sgi fortsätta att vara densamma om jag skyddar den? Jag kommer att behöva vara föräldraledig nu när jag studerat färdigt eftersom min dotter ska skolas in på dagis. När jag ansöker om föräldrapenning nu - ska jag låta min gamla arbetsgivare stå kvar eller ska jag ta bort den? Eller försvinner min sgi om jag inte har någon arbetsgivare angiven - trots att jag egentligen inte längre har någon arbetsgivare? En sista fråga - gäller efterskyddstiden mig också, eller gäller det bara dem som jobbat nyligen?

Vänliga hälsningar
    "Drutten"

• Svar på tråden Studerande med skyddad SGI
  • Försäkringskassan

Hej Drutten!

Försäkringskassan har begränsade möjligheter att via e-post svara på frågor som rör enskilda ärenden. För att få information om vad som gäller för dig kan du kontakta oss på telefon 0771-524 524.

Den SGI:n du hade när barnet föddes är skyddad tills barnet fyller ett år. Då kan den alltså inte sänkas.

SGI ligger kvar på samma nivå som tidigare om du:

- tar ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka
    - arbetar mindre än före barnets födelse och tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid
    - studerar med studiestöd
    - är anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.

Det finns  information om SGI på vår webbplats: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/barnet_ett_ar

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/arbetssokande/riskerar/skydda_sgi

Efterskyddstid på tre månader gäller om du har arbetat heltid i minst 6 månader innan du avbryter ett arbete.

Hälsningar

Vera, handläggare

Svar på tråden Studerande med skyddad SGI