• Anonym (frustrerad mamma)

Jag måste bara få gnälla och spy lite...

Sitter just nu mitt i en boendetvist och där jag läst vad min föredetta berättat om mig. Han och hans sambo har ljugit så mycket i denna utredning att jag blir helt kallsvettig. Detta har lett till att socialtjänsten bestämt att boendet ska vara hos dem. Jag blir så trött på att det ska ligga så mycket prestige bakom hans vilja att ha boendet istället för att lyssna på barnet. Vad gör man när ord står mmot ord liksom? Min advokat har precis skickat in ett svar där vi tar upp punkt för punkt vad som är fel, men jag vet ju att rätten lyssnar på familjerättens bedömning...

En sak som verkligen stör mig är att jag får tillbaka att jag varit samarbetsvillig hela tiden. De menar att om jag nekat honom umgänge så hade det varit mer trovärdigt att de har ett dysfunktionellt hem. Men jag vill ju att barnet ska träffa sin pappa och om jag inte samarbetat hade jag ju fått det emot mig istället. så hur fasen jag än gör så blir det fel.

• Svar på tråden Jag måste bara få gnälla och spy lite...
  • Långbenopluto

Men familjerätten går inte bara på vad ditt ex säger, de gör sig egna slutsats..... och dom tycker uppenbarligen inte att du är lämplig som boendeföräldrer.

Nä, tydligen inte. Jag vet att jag inte kan påverka så mycket, det är bara så oerhört störigt att veta att man själv ansträngt sig för att vara öppen, ärlig och tillmötesgående och så får man det emot sig...

De menade att vi båda hade lika bra förutsättningar att vara boendeföräldrar, men då han bor kvar i vårt gamla hus så använder de sig av kontinuitetsprincipen. 

Så när vi skilde oss skulle jag:
    1 Slängt ut honom 
    2 Nekat honom umgänge
    3 Hotat med självmord om han försökt att ta boendet ifrån mig. 
    Så ni andra som funderar på att lämna er alkoholiserade och vänsterprasslande as till karl kan ju tänka på det innan ni skiljer er så att ni inte gör samma "misstag" som mig. 

• Anonym (En som inte tycker om FR)

Familjerätten= SKITSTÖVLAR ursäkta uttrycket.jag säger inget gott om dem

• Långbenopluto
    Anonym (En som inte tycker om FR) skrev 2014-12-10 16:22:51 följande:

Familjerätten= SKITSTÖVLAR ursäkta uttrycket.jag säger inget gott om dem

Dags att skaffa lite självinsikt istället för att skylla på andra?

Familjerättspersonalen är ju människor de med. Självklart kan de göra fel och säkert ser de saker man själv inte tänker på. Men det är inte dem jag är irriterad på utan mitt ex och hans sambo som säger saker som verkligen inte är sanna, och som jag dessutom kan bevisa som osanning. Det är ju så onödigt av dem, då dessa saker naturligtvis kommer att tas upp i svaret till tingsrätten. 

Hade de bara gått att prata med så hade vi alla sluppit detta, men det går inte. Det gör mig frustrerad. 

Tingsrätten går ändå på vad utredarna bedömt, troligtvis. Men självklart ska det fram. Jag var bara så otroligt frustrerad över att man kan med att sitta och ljuga folk rätt upp i ansiktet utan att skämmas. Sen ställer det till så mycket besvär att leta fram mail och sms och skriva ihop allt. Det är ju jobbigt nog som det är utan en massa extra. Det kan verka futtigt men det är HELA tiden något som han gör eller säger som jag måste rädda upp situationen eller bevisa att han är pålitlig.

Men anledningen till att det gått såhär långt är ju just detta att han hela tiden ljuger och manipulerar för att inte vårt barn ska få vara med mig. Det gör mig också så ledsen att han börjat manipulera barnet också och säga till barnet att jag inte bryr mig om hen egentligen...

Han är fortfarande bitter över att det var jag som ville skiljas.

Jag är i samma sits som dig. Pappan ljuger och han verka komma så långt med det. t.o.m familjerätten är på hans sida.

Ja det är jobbigt när de går på en linje som man vet inte är sann. Mitt ex är väldigt dominant och drack mycket under vårt äktenskap. Eftersom jag inte dricker mycket alls utan bara vid fest och kalas, och då väldigt måttligt, så har familjerätten lyckats framställa mina alkoholvanor som avvikande och hans som normala, fastän jag påpekat att han flera gånger i veckan var så berusad att man inte fick kontakt med honom. 

Men jag hoppas att barnet snart kommer att agera själv. Hen är så stor nu att vi andra inte riktigt kan styra över var boendet ska vara. Fast barnet har ju själv uttryckt att hen vill bo hos mig och detta går familjerätten emot, vilket jag också tycker är lite konstigt... Barnet vill bo med sina syskon, och de bor ju hos mig och min sambo eftersom det är våra gemensamma barn. 

ja jag säger då det. Familjerätten står också på pappans sida. Han ljuger som attans. Men de daltar med honom. Men det är ju lång historia orkar inte just nu dra upp allt.

• Anonym (Tvärtom)

Ska försöka ta detta lite kompakt.

Min man hamnade i vårdnadstvist med biomamman. Det blev vv. Juridiskt avtal.

Det slutade inte där. Biomamman körde sitt eget race ändå. Bråk o ändringar jämt.

Vi kontaktade familjerätt o rådfrågade och dom sade gång på gång att mamman gjorde fel. Jag gick själv till familjerätten som bonusmamma för att få råd o höra vad jag ska göra o inte för att minska hatet mot mig. Minska bråken. Familjerätten fick ej uttala sig om biomamman men utan att nämna namn så sa de att vi vet vem du har att göra med o tyvärr kommer personen ifråga ej kunna samarbeta. Då hon varit gång på gång hos familjerätten o bara kört sitt race. Kommit försent och struntat i deras råd.

De var även dom vid tvisten som hjälpte till med vv juridiska avtalet.

En jul då min man skulle hämta bonus så svarade ej biomamman i telefon min man åkte dit o biomamman öppnade när hon såg att det var min man drämde hon igen dörren min man satte fot i mellan och gick in. Såg sitt barn där inne o sa att gör dig klar nu Nisse så ska vi åka.

Nisse kommer och mamman drämmer till min man på truten framför barnet.

Vi firar jul o min man skjutsar barnet till mamman vid tidpunkt som står i avtalet. Nästa gång barnet skulle komma till oss så kommer ett sms samma dag där det står härdan efter så bor Nisse hos dig vh. Vill du något annat får du kontakta advokat.

Min man kontaktar advokat o en ny tvist uppstår. Under denna tid så går det ej att få tag i varken biomamma eller barn förutom vh då telefonen sätts igång igen o sms kommer du kam hämta Nisse på skolan han ska åter till mig söndag.

Min man skjutsade ej söndag då vi hade vv.

Biomamman hämtade dock måndag em på skolan sen gick det ej att få tag på dom igen. Med facit i hand skulle min man ha kontaktat polis från första början.

Tvist pågick o barnet blev förhörd av familjerätt. Mamman följde barnet dit.(fel redan där då barn är mest lojal mot förälder som är närvarande för stunden)

I o med att det var tvist nr 2 så förklarade advokat att det kommer bli boende hos en av er pga att ni fortfarande inte kan samarbeta. OBS! Biomamma=ni helt plötsligt. Vi följde avtalet och bråkade ej med mamman.

Barnet fick fråga vem den vill bo hos. Hos båda sa barnet. Men om du måste välja? Hos mamma sa barnet. Barnet visste att mamman var svagast grät oftast och smsade o ringde jämt under umgänge med pappan. Pappan lät barnet ha umgänge med mamman ifred. Sen passade mamman på att köpa en hundvalp mitt under tvisten.

Min man var dock aldrig orolig då han skött sina kort och aldrig brutit mot avtal eller bråkat.

Tji fick han!! Familjerätt o tingsrätt beslöt att boendet fick bli hos mamman. Då bråken skulle minska föräldrarna i mellan.

Nu är bonus tonåring och valt att bo vv.

Själv har jag inget förtroende för varken familjerätt advokater eller tingsrätt falska vuxna som straffar den som sköter sig bäst. Dom ej ser hur äckligt manipulerande vuxna kan vara. Det enda detta ledde till var att vi miste tid med bonus bonus syskon miste tid med honom o han med dom. Mamman blev nöjd o tyckte att hon gjort rätt o hade rätt!!! Allt för mammans skull

Svar på tråden Jag måste bara få gnälla och spy lite...