• Stårschan

Har du fått höra negativa kommentarer om ditt barns namn av släktingar?

Har du råkat ut för att äldre (eller yngre för den delen) släktingar har sagt att de på något sätt tycker att ni valt ett fult/konstigt namn till ert barn?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du fått höra negativa kommentarer om ditt barns namn av släktingar?
  • Maddi

Innan sonen föddes stod det mellan 2 namn och både barnets farmor och mormor gillade inte alls det ena namnet. Så då fick de bli det andra då vi tyvärr blev så påverkade av dom. Sen ändrade jag mig och nu tycker jag inte alls om det namnet. Så jag vet inte om de hade varit annorlunda om dom bara kunde hålla inne med vad dom tyckte.

Dessutom vågade barnets farmor inte säga de till mig, utan hon sa de till min sambo och ville inte att jag skulle få reda på de.

Jag tycker både barnets mormor och farmor gjorde helt fel som la sig i eftersom det är vårat barn, och dumt nog blev vi påverkade.

• Scratt

Min mamma gillade INTE att vår son fick namnet Henry, och det har hon berättat många gånger, både för mig och för andra när jag stått brevid...

• krompa

Vi har fått gliringar eftersom alla tre barnens namn börjar på samma bokstav. Det var dock inte alls planerat utan blev bara så när de väl var födda...

• Stårschan

Sen vet jag också att min mormor tyckte att det namn jag fick var helt hiskeligt, eftersom det var vad de gamla tanterna hette när hon var liten. Och det är väl därför folk idag kan ha svårt för småbarn som heter Lennart, Henry eller Birgitta.

• Ragnar

Fick en del kommentarer om sonens namn från Svenska släktingar. Men det var ganska harmlöst. De tyckte att det var ett namn som hör hemma på ålderdomshemmet och jag kan erkänna att det hade jag också tyckt för 15 år sedan. Men i det land han är född i och där vi bor så är det ett väldigt vanligt namn inom alla åldesgrupper och han har till och med en klasskamrat med samma namn.

• vsmamma

Ja vår dotter heter Saga och vi bor i Norge här heter såg sag och dom säger ge mig saga i stället för sågen. (Sågbruk brukar man också kalla saga) Men det betyder också saga som på engelska.
    Många har haft  åsikter men det är ju vanligt i sverige och jag är ju svensk har jag tröstat mig med fast jag är lite orolig för att hon ska bli retad men nu känns det dumt att byta.

• Themis

Nej, men vi valde traditionellt och gjorde båda släktsidorna nöjda så det fanns inte mycket att säga om det.

Upprepning är repetitionernas moder. /Themis
  • Natulcien

Nej, de har bara varit positiva...eller neutrala. Glad
    Men så har vi valt ett väldigt fint namn också. Ganska ovanligt och "gammaldags", men fint, så finns inte mycket att klaga på där.
    Och dessutom är vår släkt inte så gnälliga och negativa att de skulle klaga ens om de skulle råka ogilla namnet. Vi har en supergullig släkt, på båda sidor.

• nozpa

Nope inget negativt. Ett par "Jaha" har vi fått. Och så några "vad fint!".

• Smulan 89

Ja, farmor tycker att vi har konstiga namn till våra barn. Hon är visserligen 75 år gammal och vi har namn som hon inte hört innan. Dessa namn är vanligare nuförtiden, men jag hade själv inte hört dem för kanske 5-6 år sen. Jag har aldrig hört hennes namn varken förr eller senare heller, så jag tycker att hon har ett konstigt namn, haha.

• Smulan 89

Har vänner som valt namn till sina barn som jag inte tycker är fina, men jag väljer mina strider och påpekar inte detta, utan det blir väl ett "jaha" eller liknande.

• charlie00
    viseversa skrev 2014-12-09 16:37:07 följande:

Japp VARJE GÅNG!! Har fyra barn. Så pass att när jag väntade nr 4 berättade vi inte för någon vad hon skulle heta för att vi var så JÄVLA trötta på folks kommentarer.

Spännande... Får man fråga vad de heter? :)
  • MrsFreud

Har fått kommentarer angående yngsta barnets namn, dock harmlösa. Kommentarerna har varit att det inte passar med syskonens namn, är mer engelskt, annorlunda, svårt att uttala för de äldre i släkten osv..
    Har även fått många kommentarer angående ena sonens andranamn. Jag erkänner - det är ett ruskigt fult och gammalt namn. Men maken ville absolut ha med det, och det är ju bara ett andranamn. Så jag tycker snarare att det är kul att folk reagerar med tanke på att det är ett andranamn ;)

Svar på tråden Har du fått höra negativa kommentarer om ditt barns namn av släktingar?