• Penida

Kaos med trafik utanför (eller på skolgården) på era barns skola också vid lämning och hämtning?

Jag börjar på allvar bli riktigt trött på hur det ser ut här och jag är knappast ensam. Skolan vädjar till föräldrar att inte köra in på skolgården (hur är man ens funtad om man gör det?) och respektera de skyltar som finns för parkering, för barns säkerhet, för körförbud. Inget förändras, tydligen kan inte deras ungar gå tio steg ens?
    Företag som levererar mat hotar med att ställa in sina leveranser för föräldrar blockerar deras ingång.
    Inte något förändras trots alla klagomål och trots att det ett par minuter gångväg bort finns massor av parkeringsplatser lediga om de vid skolan är tagna.
    Någon som känner igen sig? Har något förändrats? Måste det hända en olycka innan?
    Ni som är bryter alla regler för att komma så nära som möjligt, hur tänker ni? Vad förstår jag inte?

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Kaos med trafik utanför (eller på skolgården) på era barns skola också vid lämning och hämtning?
  • FrökenCarlsson

Samma för oss! Min son vill (och skulle kunna) gå alt. cykla själv till skolan, vi bor ganska nära med enbart cykelväg så det är jag inte orolig för MEN utanför skolan är det trafikkaos varenda morgon o em! Jag blir galen! Finns parkeringar här med, men en bit bort, men varför gå??

Nu vet jag inte om era föräldrar följer barnet o då lämnar bilen, för i sf vore väl ett alterntiv att kolla upp om man (rätt man/kvinna såklart) bötfälla bilar som är felparkerade?

• Stårschan
    Tow2Mater skrev 2014-12-12 02:37:52 följande:

Tydligen är forskolor och skolor inte byggda och anpassade for dagens behov - att med bil kunna släppa av barn utanfor. Det borde ju gå att bygga bort ganska enkelt, om viljan finns. Barns säkerhet måste ju få kosta lite skattepengar.

Men varför måste det vara ett behov idag, att skjutsa barnen överallt? Många skjutsar barnen av ren bekvämlighet trots att man bor på gångavstånd.
  • ursula
    Tow2Mater skrev 2014-12-12 02:37:52 följande:
    Tydligen är forskolor och skolor inte byggda och anpassade for dagens behov - att med bil kunna släppa av barn utanfor. Det borde ju gå att bygga bort ganska enkelt, om viljan finns. Barns säkerhet måste ju få kosta lite skattepengar.
    Hade 3 km till skolan årskurs 4-9. Inte en gång under 6 läsår blev jag skjutsad till skolan och ingen av mina klasskamrater heller
  • Dr Mupp
    Stårschan skrev 2014-12-12 11:33:00 följande:
    Men varför måste det vara ett behov idag, att skjutsa barnen överallt? Många skjutsar barnen av ren bekvämlighet trots att man bor på gångavstånd.
    Större medvetenhet om farorna (ex fallet Engla)
    Större avstånd till skolorna iom det fria skolvalet och att många mindre skolor stängts. 
    Svårare att få skolbuss/taxi beviljat
    Mer trafik.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • sextiotalist
    Dr Mupp skrev 2014-12-12 12:51:30 följande:
    Större medvetenhet om farorna (ex fallet Engla)
    Större avstånd till skolorna iom det fria skolvalet och att många mindre skolor stängts. 
    Svårare att få skolbuss/taxi beviljat
    Mer trafik.
    Och min fråga är än en gång, hur ska man bygga om runt skolorna. De flesta skolorna är redan omgivna av fastigheter och många skolor (speciellt stadsskolor) har redan för små skolgårdar.
    Ska man riva fastigheterna eller ska man ta bort skolgården.

• Dr Mupp
    sextiotalist skrev 2014-12-12 12:56:48 följande:
    Och min fråga är än en gång, hur ska man bygga om runt skolorna. De flesta skolorna är redan omgivna av fastigheter och många skolor (speciellt stadsskolor) har redan för små skolgårdar.
    Ska man riva fastigheterna eller ska man ta bort skolgården.
    Hur man ska göra beror ju på hur det ser ut runt skolan. På vissa ställen får man kanske göra gatan enkelriktad. På andra ställen kan man kanske använda befintlig mark men bygga om den lite. PÅ vissa ställen kanske man inte kan göra nått alls, men jag tror att det på det flesta ställen går att göra det lite bättre.

Som tex runt mina barns skola. Där finns den en trång vängplan precis utanför entrén och det är där alla föräldrar släpper av sina barn. Det är ett gytter av bilar, gångare och cyklister och ingen har koll på nån. Den hade de kunnat stänga och istället öppna upp busshållplatsen som avsläppningsplats. Det finns en bra parkering en kort bit bort, men tyvärr är ena avfarten avstängd från den parkeringen och därför är det ingen som använder den. Omvägen blir för lång. Öppnade man upp den avfarten så skulle nog fler använda den parkeringen. Eller gör om den till personalparkering och öppna personalparkeringen till föräldrarna. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • sextiotalist
    Dr Mupp skrev 2014-12-12 13:20:59 följande:
    Hur man ska göra beror ju på hur det ser ut runt skolan. På vissa ställen får man kanske göra gatan enkelriktad. På andra ställen kan man kanske använda befintlig mark men bygga om den lite. PÅ vissa ställen kanske man inte kan göra nått alls, men jag tror att det på det flesta ställen går att göra det lite bättre.

Som tex runt mina barns skola. Där finns den en trång vängplan precis utanför entrén och det är där alla föräldrar släpper av sina barn. Det är ett gytter av bilar, gångare och cyklister och ingen har koll på nån. Den hade de kunnat stänga och istället öppna upp busshållplatsen som avsläppningsplats. Det finns en bra parkering en kort bit bort, men tyvärr är ena avfarten avstängd från den parkeringen och därför är det ingen som använder den. Omvägen blir för lång. Öppnade man upp den avfarten så skulle nog fler använda den parkeringen. Eller gör om den till personalparkering och öppna personalparkeringen till föräldrarna. 

På de senaste skolorna som grabben gått i har det inte funnits en meter att ändra på. De har varit omgivna av fastigehter, genomfartsleder och knappt några parkeringar för personal heller.
    De skolor där det har gått att lösa har de löst det på så vis att det varit stoppförbud utanför skolorna och eventuella parkeringsplatser har legat en bit bort från själva skolan.
  • Tow2Mater
    Dr Mupp skrev 2014-12-12 10:51:40 följande:

Egentligen skulle det gå ganska lätt att ordna på ett säkert sätt om kommunerna var intresserade.

Föräldrar kör idag sina barn, det är ett faktum. Man kan tjata hur mycket man vill men det kommer inte att ändras. SÅ bygg om runt skolan istället. 

Bygg en stor och smidig parkeringsplats för föräldrarna. En plats där de enkelt kan komma in och ut och sen kan följa barnen till fots sista korta biten. Gör också en enkelriktad avsläppningsplats. Man kör in på ett ställe, stannar och släpper av barnet och fortsätter sen framåt och kör ut. Avsläppningsplatsen ska vara så säker att barnen inte behöver gå bland bilar. 

Precis. Barns sakerhet måste få kosta.
  • Tow2Mater
    ursula skrev 2014-12-12 11:41:17 följande:
    Hade 3 km till skolan årskurs 4-9. Inte en gång under 6 läsår blev jag skjutsad till skolan och ingen av mina klasskamrater heller
    Ok. Lekte du med kottar och pinnar också? Du behövde väl inga datorspel när de började bli populära.
    Tiderna förändras.

Ett alternativ till där det av praktiska skäl absolut inte går att bygga om och så minska problemen, är ju att se till att Polisen får resurser att befinna sig där och bötfälla med höga belopp om reglerna inte följs.
  • sextiotalist
    Tow2Mater skrev 2014-12-12 16:48:36 följande:

därför bör man inte köra bilen till skolan

Det bästa skulle vara om man hade stoppförbud runt skolan, än bättre förbud att köra bil på vägarna kring skolan vid skolstart.

Men då måste de stackars telningarna använda sina små ben

Nej, jag har svårt att se varför man måste bygga om hela kvarter för att föräldrarna måste köra barnen till skolan.
  • Tow2Mater
    sextiotalist skrev 2014-12-12 16:57:53 följande:
    därför bör man inte köra bilen till skolan

Det bästa skulle vara om man hade stoppförbud runt skolan, än bättre förbud att köra bil på vägarna kring skolan vid skolstart.

Men då måste de stackars telningarna använda sina små ben

Nej, jag har svårt att se varför man måste bygga om hela kvarter för att föräldrarna måste köra barnen till skolan.
    Då måste man ju ge böter till dem som bryter mot detta och kör dit iallafall och stannar. För det kommer ju folk att göra.
  • Penida
    Tow2Mater skrev 2014-12-12 16:48:36 följande:
    Deras föräldrar då, kan man inte kräva något av dem? Här skulle det vara säkert om människor kunde tänka sig att gå några meter.
    Avskyr CIO-metoder
  • Tow2Mater
    Penida skrev 2014-12-12 17:00:41 följande:
    Deras föräldrar då, kan man inte kräva något av dem? Här skulle det vara säkert om människor kunde tänka sig att gå några meter.
    Men kräva o kräva, klart man kan. Men det funkar ju inte. De som bryr sig om att följa reglerna blir ju nästan påkörda verkar det som, så t o m de slutar väl och gör som alla andra för sin egen säkerhets skull.
    Varför har man tänket att "bygga bort" problemen när det gäller hastigheter och omkörningar i trafiken, men kan absolut inte tänka sig att göra det inom andra områden som t ex detta.

Kanske nya skolor bara ska byggas utanfor stan, och eftersom stänger man de gamla..?
  • sextiotalist
    Tow2Mater skrev 2014-12-12 16:54:09 följande:

Ok. Lekte du med kottar och pinnar också? Du behövde väl inga datorspel när de började bli populära.

Tiderna förändras.

Ett alternativ till där det av praktiska skäl absolut inte går att bygga om och så minska problemen, är ju att se till att Polisen får resurser att befinna sig där och bötfälla med höga belopp om reglerna inte följs.

nu lekte inte min grabb med kottar, men det var nästan två km till skolan och barnen gick till skolan. Det var så krångligt att skjutsa barnen eftersom det inte fanns mer än ett fåtal parkeringar för föräldrarna och de låg 300 meter från skolbyggnaden.

En modern skola, byggd på 90-talet.

Det var samma sak på hans första skola, modern skola med möjlighet att släppa av barnen en bit fpn skolan.

föräldrarna klagade, men fick som svar. Att detta var en medveten strategi för att undvika bilkaos kring skolan, för barnens säkerhet.
  • Penida
    Tow2Mater skrev 2014-12-12 17:10:13 följande:
    Men kräva o kräva, klart man kan. Men det funkar ju inte. De som bryr sig om att följa reglerna blir ju nästan påkörda verkar det som, så t o m de slutar väl och gör som alla andra för sin egen säkerhets skull.
    Varför har man tänket att "bygga bort" problemen när det gäller hastigheter och omkörningar i trafiken, men kan absolut inte tänka sig att göra det inom andra områden som t ex detta.

Kanske nya skolor bara ska byggas utanfor stan, och eftersom stänger man de gamla..?
    Ja, det har du iofs rätt i. Det blir till en ond cirkel alltihop. Jag tycker dock det blir så bakvänt att göra dessa människor än mer till mötes, de kan gå några meter. På något sätt borde man kunna angripa orsaken. Jag gillar inte tanken på att barnen får en mindre skolgård för att föräldrar är lata och curlar sina barn.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Tow2Mater skrev 2014-12-12 16:54:09 följande:
    Tiderna förändras.

Det hade jag gillat, det borde kosta mindre och göra mindre skada än att anpassa hela den delen av staden efter dessa föräldrar. Jag har svårt att se att det ens skulle vara möjligt att bygga ut, det är bostadshus runt omkring skolgården och mycket små gator.

Visst har tiderna förändrats men att uppmuntra detta beteende ser jag inte gynnar någon och det är väl det man indirekt gör om alla ska anpassa sig därefter?
    Jag förväntar mig att mina ungar promenerar två km om ett par år ensamma (om detta förändrats givetvis), dumt enligt dig? Jag förstår inte alls varför man ska skjutsa överallt. Jag tycker de "stackars" barnen kan använda sina ben ibland. Jag tror det är bra för dem.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida

Sen tycker jag väl inte man ska göra sig lustig över att leka med kottar, det gör våra barn. Och pinnar och kastanjer och stenar och sand med mera. De är mest utomhus och leker med kompisar här i vårt område och har lekt med allt sånt. Annars är det mycket lekar som ta, under hökens vingar kom, kurragömma osv. Även om tiderna förändras sitter inte alla barn helst stil framför ett datorspel.

Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Kaos med trafik utanför (eller på skolgården) på era barns skola också vid lämning och hämtning?