15/16-åring på resa själv?
Jag har två söner. En på snart 15 år och en som precis fyllt 11. Den större sonen är väldigt ansvarsfull och har vid flera tillfällen visat detta. Nu är det så att den lite äldre inte är den typiske killen, han gillar inte fotboll och vad nu killar i den åldern gillar nu för tiden, vilket har gjort det svårt för honom att få vänner. Nu har han hittat två tjejkompisar, riktigt nära vänner sen något år tillbaka! Vi bor på en liten ö utan gymnasium och om något år så kommer dessa skiljas åt.
Nu till saken.. de är alla fullt inställda på att själva åka på en resa tillsammans någon gång innan gymnasiet! De pratar om städer i USA, och städer i den "klassen" utanför Europa. Eftersom min son är så himla ansvarsfull och reser mycket så vet jag att han skulle klara det, såväl hans vänner! Men vågar man verkligen skicka ut en 15, snart 16 åring på en resa, utan föräldrar? Ekonomin är inte problemet utan mer säkerhetsåtgärder. Ni får även skriva "säkra" resemål och tipsa!
Vet att en sån här resa skulle betyda allt för honom, men vill samtidigt inte vara en ansvarslös föräldrar och bara skicka iväg de hej vilt! Vad har ni för åsikter?