• Crip66

15/16-åring på resa själv?

Jag har två söner. En på snart 15 år och en som precis fyllt 11. Den större sonen är väldigt ansvarsfull och har vid flera tillfällen visat detta. Nu är det så att den lite äldre inte är den typiske killen, han gillar inte fotboll och vad nu killar i den åldern gillar nu för tiden, vilket har gjort det svårt för honom att få vänner. Nu har han hittat två tjejkompisar, riktigt nära vänner sen något år tillbaka! Vi bor på en liten ö utan gymnasium och om något år så kommer dessa skiljas åt. 

Nu till saken..  de är alla fullt inställda på att själva åka på en resa tillsammans någon gång innan gymnasiet! De pratar om städer i USA, och städer i den "klassen" utanför Europa. Eftersom min son är så himla ansvarsfull och reser mycket så vet jag att han skulle klara det, såväl hans vänner! Men vågar man verkligen skicka ut en 15, snart 16 åring på en resa, utan föräldrar? Ekonomin är inte problemet utan mer säkerhetsåtgärder. Ni får även skriva "säkra" resemål och tipsa!

Vet att en sån här resa skulle betyda allt för honom, men vill samtidigt inte vara en ansvarslös föräldrar och bara skicka iväg de hej vilt! Vad har ni för åsikter? 

• Svar på tråden 15/16-åring på resa själv?
  • Anonym (hrmm...)

Kan inte någon av föräldrarna följa med? Som någon redan föreslagit, ni behöver ju inte hänga ihop jämt. Ni kan ju dela upp er och sen mötas för att stämma av vid lunch eller middag, hålla kontakt under dagen. Eller om ni åker till Disney World så är det ju bara att lämna av dem vid en park så får de klara sig själva där, det är ju vansinnigt roligt för alla (i mitt tycke) samt säkert!

• Anonym (hrmm...)
    Crip66 skrev 2014-12-09 20:40:09 följande:

Ett alternativ är att han åker till Washington eller San Jose där vi har några bekanta. Förstår era argument, och håller med er! Oavsett om han och hans vänner är ansvarsfulla, så finns det ju inte bara ansvarsfulla i världen om man säger så!

Får försöka sälja in de förslagen som toppade listan, men det är Amerika, kom igen!, jag som 15-åring hade blivit överlycklig! Cool 

Om de får välja mellan San Jose eller ingen resa alls så tror jag nog att ditt förslag vinner
  • no more

Det var inte mindre farligt på 70-talet när vi tågluffade. Vi var utan mobiler och det gick bra. Curla inte med barnen låt dem bli vuxna och visa att de kan. Med förtroende växer ansvaret

• Mrs Green

När jag var 16 åkte jag och en 17 årig kompis till London en vecka. Visserligen med ett charterbolag, men när vi väl kommit fram till hotellet var vi ju själva. Det var hur lugnt som helst, men ändå känns det uteslutet att min dotter skulle få göra samma sak om 6-7 år :) Men vi får väl se om/när det blir aktuellt. Kanske är jag modigare då.

• Crip66
    Anonym (hrmm...) skrev 2014-12-09 20:41:55 följande:

Kan inte någon av föräldrarna följa med? Som någon redan föreslagit, ni behöver ju inte hänga ihop jämt. Ni kan ju dela upp er och sen mötas för att stämma av vid lunch eller middag, hålla kontakt under dagen. Eller om ni åker till Disney World så är det ju bara att lämna av dem vid en park så får de klara sig själva där, det är ju vansinnigt roligt för alla (i mitt tycke) samt säkert!

Jo men samtidigt så vill de bevisa att de kan ta ansvar och det uppskattar jag att de vill! Glad
    Får försöka prata med lite kusiner och så i USA för att se lite hur det skulle funka med att ha de som några att vända sig till ifall något skulle hända något! :) 
  • Hjortron

Tycker det låter klokt att välja en plats där ni känner folk, de kanske t.o.m kan bo hos vänner/bekanta? Då skulle iaf jag känna mig lugnare. :) Sen kan man fråga sig hur man skulle känna det OM något nu skulle hända. Högst troligtvis så händer ingenting allvarligt men det är bra att ändå ha tänkt tanken. Inte för att du kan styra över om något händer, utan för att i tanken testa hur du som ansvarig förälder själv skulle "överleva" det.

Roligt att du är en sån peppande förälder och att ni har möjlighet att låta sonen resa till Usa.

• Anonym (hrmm...)

Sen är det ju lite så med att om man inte åker till exempelvis NYC eller Chicago i USA så måste man ju faktiskt nästan alltid hyra bil för att ta sig runt. Annars blir det lite knepigt, lokal bussar går ju men dem är inga höjdare tycker ju jag. 

• Stårschan

Tja, har man fixat allt hemifrån med resa och boende så är det väl inget krångel. Jag var på språkresa mellan nian och gymnasiet, och den avslutades med tre dagar i Paris då vi inte hade några bokade aktiviteter, utan kunde spendera tiden helt fritt om vi ville, och det kändes som att resa ensam.

Du känner din son. Låt honom resa. Hoppas bara att inte flickornas föräldrar sätter käppar i hjulet.

Jag skulle vilja tipsa om Prag, som är en vacker, billig och trygg turiststad.

• Stårschan

Och på den tiden många av oss fick resa själva hade man ju inte ens mobiltelefon, utan man fick klara sig ändå.

• Steppenwolf

Jag var sexton år när jag började resa på egen hand. Huvudsaken är att man kan planera och budgetera.

• dukat

Jag har svårt att se att det skulle finnas något större problem med detta .Dom har ju mobiltelefoner så klart Kom överens om att dom skickar sms varje dag .
     Boka in dom på ett bra boende.Sunkna motell osv finns det gott om i USA men där ska dom inte bo så klart utan på ett bra hotell. Och nu när dom är tre som delar ett rum så blir det inte så ruskigt dyrt trots allt.  Ge dom ett bra aktivitesschema om dom nu väljer NY eller DC eller båda.
    Lycka till

• Anonym (go for it)

Jag kan heller inte se några bekymmer med detta när nu situationen är som TS beskriver. Om dom vill kan dom ju gå i ngn form av language school också;då finns det ju en fast aktivitet och viss koll då att dom sköter det. Jag flygluffade i USA när jag var 17 Vi va 4 klasskompisar ( 3 tjejer+ en kille) och bodde då i sk family rooms dvs ett rum för fyra med eget badrum.Frukost tillkom då.Funka hur bra som helst för oss.Känns ju klart lugnare att dom är 2 tjejer+kille än  3 tjejer som reser ihop.
    Har dom sen lite släkt i USA så är ju det en extra trygghet då

• nagev

Jag kan inte heller se att du behöver vara orolig Nu är det snart sportlov och många ungdomar åker ju till fjällen då utan vuxensällskap och blandat killar o tjejer.

• Stjärnfall76

Jag tycker de är alldeles för små. Ansvarsfull är en sak, men erfarenheten saknas i den åldern med allt som kan hända.

• no more
    Stjärnfall76 skrev 2015-01-14 17:25:46 följande:

Jag tycker de är alldeles för små. Ansvarsfull är en sak, men erfarenheten saknas i den åldern med allt som kan hända.

sluta curla med era barn, det är inte farligare att resa idag än förr snarare tvärtom. Ungarna kan språk bättre och kan även kommunicera bättre. Se till att de hör av sig, be dem alltid betala med kort. Då kan man se att det funkar på håll,och har möjlighet att reglerera reskassan. De ska ha varsitt kort,alla kort lär inte försvinna samtidigt.

Har du bestämt dig än TS?
Svar på tråden 15/16-åring på resa själv?