Måste ha alkoholen för att klara mig - hjälp!
Jag är 37 idag och har supit ganska hårt sen 20-års åldern. Mycket pga mina problem med panikångest. Jag har självmedicinerat med alkohol och alkoholen gör mig så pass lugn att jag klarar av tillvaron. Har provat olika SSRI-preparat men inget av dem ger mig det lugn som alkoholen ger mig (för stunden), vilket gjort att läkarna tappat hoppet om mig. Mitt största problem är att jag inte kan åka buss eller tåg längre sträckor utan att ha med mig alkohol, för att jag drabbas som värst av panikångest vid resor. Det har gått så långt att jag måste ha med mig en plunta i fickan var gång jag går ut eller ska på ett viktigt möte eller till sjukhus / vårdcentral, som säkerhetsåtgärd om jag skulle få en panikattack. Jag har försökt med meditation men får aldrig det inre lugnet som gör att jag kan slappna av helt.
Jag måste alltid ha minst en 70:s eller 10 starköl hemma för att känna mig trygg. Jag låter numer bli att dricka så länge jag klarar det och med vissheten om att alkohol finns tillgänglig om jag skulle behöva (få en panikångestattack). Psykologer och terapeuter säger att man inte kan dö av en panikattack men jag har varit på väg att dö 4-5 gånger! Det är inget jag bara inbillar mig utan vid de tillfällena har det verkligen känts som att min sista stund är kommen. Jag har känt hur organen liksom trasas sönder i kroppen och att jag blir svimfärdig, får ingen luft och hela kroppen verkar vara i uppror.
Jag tränar varje dag på att försöka intala mig lugna och harmoniska tankar men ofta bryter panikångesten igenom ändå. Det som skänker mig trygghet är att jag vet att det finns alkohol i skåpet och då känner jag mig lugnare och behöver inte dricka.
Men det är knappast värdigt att behöva leva på det här viset. Någon mer som är i samma situation eller känner igen beteendet från någon i bekantskapskretsen?
Vill ha alla tips och råd jag kan få!