Ex med alkoholberoende - vart går gränsen för umgänget med barnen?
Min man och jag har separerat under året. Min man har p g a psykiskt ohälsa (depression och ångest) tagit antidepressiva i c:a fem år. Men problemen med nedstämdhet har funnits mer eller mindre i hela hans liv (är idag runt de 50). Runt 2007 märkte jag att han började dricka alltmer regelbundet, dock förlagt till helger. Vardagarna kändes som en enda transportsträcka till fredag då det är mer legitimt att dricka alkohol.
Helgerna har mer eller mindre varit rituella de senaste tre, fyra åren. Vid 17-tiden har min man öppnat den första ölen, dragit sig undan till sitt hobbyrum, alltid startat med två burkar starkare öl (7,2%) och sedan gått vidare med 3 st. 5,2%. Vid 23 - tiden har han gått och lagt sig halvlullig, ja faktiskt ganska full med tanke att han också använder psykmediciner. Våra två barn har inte kunnat undgå att märka min irritation och min mans berusning.
När min man är onykter blir han glad, avslappnad och pratglad, som han var förr. Han smsar och mailar gamla vänner om diverse saker.
Hur som helst valde jag att till sist att lämna honom för jag orkar inte ha mitt liv på detta viset längre. Vår tonåriga dotter är arg på sin pappa då hon tycker att hans drickande orsakat separationen. Hon bor hos mig och träffar bara min man när han kommer på besök hit. Men lillebror, 12 år, bor växelvis hos oss. Min man har sagt att han inte ska dricka när sonen är där.
Jag har ju fattat att vår skilsmässa kan leda till att antingen min man tar tag i sitt beroende eller börjar dricka mer. Efter 3 månander isär kan jag konstatera att min man börjat dricka lite folköl på vardagarna också. Han tar ibland Antabus och i nästa stund säger han att "jag ska väl för fan kunna ta några öl" eller "jag vill inte bli nykterist".
Vad min man gör när sonen inte är där kan inte jag blanda mig i. Men jag vet att min man druckit något när sonen varit där. Ett par folköl en vardag och kanske två på helgen. Kan jag kräva nolltolerans? Jag är så rädd att vår son ska vara medberoende när han bor hos sin pappa. Hade jag sagt till vår son att han inte fick bo hos pappa om han dricker, hade vår son valt att inte berätta om hur pappa dricker utan skyddat honom.
Hur gör ni med liknande problem? Jag vet att det betyder så mycket för min man att vår son bor hos honom. Min man längtar så tills sonen kommer dit. Hade inte vår son velat var där hade nog min man gått under, men jag vill inte att vår son ska fara illa!